Sunday 11 May 2014

Demi MINYAK!: China carigali di Perairan Vietnam...SIAPA YANG BERANI LAWAN CHINA SEKARANG?

Ahad, 11 Mei 2014

Beijing meningkatkan pengaruhnya di Laut Cina Selatan

Robert D. Kaplan’s 'Asia’s cauldron: The South China Sea and the end of a stable Pacific' is available at all major bookstores. – The Malaysian Insider pic, May 9, 2014.

CHINA TAK AKAN PERANG DEMI LAUT CHINA SELATAN?; 1974- 74 TENTERA VIETNAM TERBUNUH DAN KEPULAUAN PARACEL JATUH KETANGAN CHINA. 1988- 64 LAGI TENTERA VIETNAM TERBUNUH. MINGGU INI, KAPAL VIETNAM DITEMBAK DENGAN MERIAM AIR SETELAH CUBA MENGHALANG PIHAK CHINA DARI MENCARIGALI MINYAK DIKAWASAN PERAIRAN VIETNAM

China drilling in Vietnam waters in latest South China Sea dispute

Vietnamese sailor aboard USS McCain

HARI NI MEREKA CARIGALI MINYAK DI PERAIRAN VIETNAM, SATU HARI NANTI MUNGKIN DI PERAIRAN KITA PULAK, SAPA YANG BERANI LAWAN CHINA SEKARANG?

http://www.stripes.com/news/pacific/china-drilling-in-vietnam-waters-in-latest-south-china-sea-dispute-1.281539




Kawasan Pertikaian Antara Kuala Lumpur & Beijing

Panglima Armada, Jiang Weilie menggesa anggota serta pegawai tentera yang bertugas diatas ketiga-tiga armada tersebut untuk bersedia melawan dan meningkatkan keupayaan dalam pertempuran bagi membantu Beijing menjadi sebuah kuasa maritim dunia.

Sejak akhir-akhir ini, Beijing meningkatkan pengaruhnya di Laut Cina Selatan ekoran tuntutan bertindih selain pertikaian hak maritim di kawasan yang dipercayai mempunyai potensi simpanan minyak dan gas yang tinggi dan Beijing mendakwa mereka memiliki keseluruhan hak kedaulatan diatas laut Cina Selatan.

Pada Mac yang lalu, Kuala Lumpur telah membantah pencerobohan 4 armada China ke kawasan tersebut. Malah dalam 'lawatan 4 armada berkenaan' tentera Cina telah melepaskan tembakan ke udara sebagai tanda kehadiran mereka ke kawasan tersebut. Pada bulan April berikutnya, sebuah kapal Maritim Cina datang kembali ke kawasan berkenaan dan meninggalkan penanda keluli bagi mempertegaskan tuntutan mereka keatas kawasan tersebut.

Maklumat tambahan : Tiga hari lepas Changbaishan dan dua escort destroyers Wuhan dan Haikou melakukan latihan pendaratan di Paracel Island. kemudian Reuters laporkan 15 jam lepas (tq kepada Mohd Khairil Anuar) Fleet ni dilaporkan melakukan perkara yang sama juga di JAMES SHOAL. Sekali lagi. - Sumber Military Malaysia FB

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena