Friday 23 May 2014

Juraian Hujan Meteor mulai pukul 8 malam ini... buruj Camelopardalis

Jumaat. 23 Mei 2014

JURAIAN HUJAN METEOR DARI KOMET 209P/LINEAR PADA 23 DAN 24 MEI 2014


Kredit gambar : Harris Jeffrey Photography
Home

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia berpeluang menyaksikan juraian hujan meteor buruj Camelopardalis bermula pukul 8 malam ini.

Menurut Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) dalam satu kenyataan, hujan meteor tersebut boleh dilihat dengan mata kasar kira-kira 100 hingga 400 meteor sejam.

Pegawai penyelidik Agensi Angkasa Negara (ANGKASA), Mohammed Redzuan Tahar bagaimanapun berkata, waktu yang tepat bagi melihat juraian meteor tersebut tidak dapat dipastikan.

Hujan meteor itu boleh dilihat di kawasan yang kurang mengalami pencemaran cahaya dan bergantung kepada keadaan cuaca langit malam kawasan itu.

Selain itu, kebarangkalian untuk menyaksikan meteor itu berkurangan sedikit kerana terdapat bulan sabit tua yang akan terbit kira-kira 3 pagi pada hari ini dan esok.

Justeru itu, orang ramai yang ingin melihat hujan meteor disaran berbuat demikian sebelum pukul 3 pagi kedua-dua hari berkenaan.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi Planetarium Negara di talian 03-22734303 atau Observatori Negara Langkawi di talian 04-9668870.

Namun begitu pihak pengurusan Planetarium Negara tidak mengadakan sebarang aktiviti melihat kejadian hujan meteor pada 23 dan 24 Mei ini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena