Tuesday 27 May 2014

[Video] Membisu di Parlimen: Cadbury dan lemak babi...Mengkhianati kepercayaan umat Islam di Malaysia

Rabu, 28 Mei 2014

Cadbury dan lemak babi


Rakyat Malaysia menyuarakan kekecewaan kepada pengeluar coklat Cadbury kerana gagal menjaga piawaian umat Islam tentang makanan halal.
Namun begitu masih banyak makanan yang diragui berlegar dalam pasaran tanpa pengawasan pihak Jakim.

Jika pada tahun 2008, saya mendapat maklumat Jakim hanya memiliki 20 pegawai pemantau untuk menyemak keseluruhan penyediaan makanan di Malaysia. Pada saya jumlah itu adalah mustahil untuk laksanakan pemantauan.

Sekurang-kurangnya pegawai pelawat mestilah melebihi 300 orang untuk seluruh Malaysia. Ramuan coklat hanyalah sebahagian kecil melibatkan lemak babi.

Hakikatnya lebih banyak barang pengguna yang menggunakan lemak haiwan, atau bahan berasaskan haiwan. Ini tidak termasuk pemantauan di rumah penyembelihan.



Kepada penyedia produk makanan, anda perlu lebih peka dan sensitif, bukan sekadar mengaut keuntungan. Lantiklah penasihat syariah bagi memantau produk anda dan memberi keyakinan kepada umat Islam.

Umat Islam juga perlu berkecimpung dalam perniagaan berasaskan makanan supaya isu khianat begini dapat dielakkan.

Saya turut menyeru sempena pembentangan Bajet 2015 tidak lama lagi, Perdana Menteri mestilah menambah keupayaan pengawai pemantau Jakim, dan mengetatkan hukuman kepada penyedia makanan berstatus halal supaya tidak lagi menjadi mengkhianati kepercayaan umat Islam di Malaysia.
Posted & copy by 

Photo: [SEBARKAN] Pihak pengeluar, iaitu Cadbury Confectionery Malaysia Sdn Bhd telah memberi jaminan akan menarik balik produk-produk terbabit dari pasaran serta-merta.

Kementerian Kesihatan menasihatkan orang ramai supaya membaca nombor kelompok pada label produk sebelum membeli atau memakannya.

Pengguna boleh mengemukakan sebarang persoalan kepada Kementerian Kesihatan melalui laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) http://fsq.moh.gov.my atau www.facebook.com/bkkmhq

#MediaPakatan LIKE✔ SHARE✔ COMMENT✔
☛| www.facebook.com/mediapakatan |☚
☛| www.twitter.com/PRInfoMedia |☚
Photo: Tampa Kita Rakyat Sedari ? ATAU DITIPU BERHARI HARI
KERAJAAN PERLU BERTANGGUNGJAWAB... Kerana membiarkan Makanan Yang Subhah !laqa Ini Telah Menular Di Dalam Negara Kita....kemana Pergi Kementerian Yang berkenaan,,,..????
Tampa Kita Rakyat Sedari ? ATAU DITIPU BERHARI HARI
KERAJAAN PERLU BERTANGGUNGJAWAB... Kerana membiarkan Makanan Yang Subhah !laqa Ini Telah Menular Di Dalam Negara Kita....kemana Pergi Kementerian Yang berkenaan,,,..????
UNDILAH CALON PAKATAN RAKYAT

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena