Friday 29 September 2017

[Video Rakyat Bersama Pakatan Harapan di Selangor] Dalam marah Felda di Bera, ada sinar untuk Harapan.

Jumaat, 29 September 2017
Foto Otai BERSIH.
TAHUKAH ANDA.. !!!

Slps saja Najib meluluskan peruntukan khusus untuk masyarakat India di PRK Kuala Kangsar baru2 ini, tup2 Najib digelar BAPAK SEKOLAH TAMIL..

#BapaDerma siapa nak beri ??!

Dalam marah Felda di Bera, ada sinar untuk Harapan

Dalam marah Felda di Bera, ada sinar untuk Harapan
Rohana Mohd Isa bercakap mengenai rumahnya di Felda Mayam, dalam Parlimen Bera yang sudah usang. – Gambar The Malaysian Insight oleh Zainal Abdul Halim, 29 September, 2017.

Menuju Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), The Malaysian Insight menerbitkan siri laporan mengupas kerusi-kerusi marginal. Dalam bahagian pertama fokus kerusi Parlimen Bera, kami mengupas bagaimana peneroka Felda menjadi kelompok penting di kawasan Pahang Tengah ini.

ROHANA Mohd Isa, seorang ibu tunggal, tinggal di sebuah rumah kayu yang sudah bergoyang jauh di pedalaman Felda Mayam. Setiap hari dia berdoa agar lantai rumahnya tidak roboh bersama dia dan empat anaknya.
Pendapatannya tidak sampai RM1,000 sebulan daripada pegangan kelapa sawit arwah suaminya. Makanya, dia memohon bantuan Felda untuk mendirikan sebuah rumah baru daripada konkrit sebelum rumahnya sekarang menyembam bumi.
Tetapi pihak pengurusan Felda hanya boleh membangunkan setengah rumah itu. Apabila dia bertanya kepada mereka bagaimana tentang baki yang setengah lagi, kata mereka, semua bantuan untuk keluarga di penempatannya sudah dibekukan.
Pihak pengurusan di penempatan itu tidak pula memberikan alasan kenapa bantuan itu dibekukan.
"Dapur, tandas dan bilik belakang semuanya sudah roboh. Felda buat balik dengan dinding konkrit.
"Tetapi kami risau dengan sebelah depan dan bilik tidur sebab papannya dah tua. Risau kalau-kalau tak tahan," kata wanita 51 tahun itu kepada The Malaysian Insight.
Apa yang dialami oleh Rohana ini satu contoh bagaimana masalah kewangan Felda melumpuhkan cara bagaimana ia menguruskan penempatan peneroka di seluruh negara.
Beberapa peneroka Felda di Bera duduk berbual di sebuah gerai, mengadu cara pembayaran hasil tuaian kini jadi tidak menentu. – Gambar The Malaysian Insight oleh Zainal Abdul Halim, 29 September, 2017.
Beberapa peneroka Felda di Bera duduk berbual di sebuah gerai, mengadu cara pembayaran hasil tuaian kini jadi tidak menentu. – Gambar The Malaysian Insight oleh Zainal Abdul Halim, 29 September, 2017.
Aktivis pembangkang yang mengkaji Felda seperti Wan Shahrir Abdul Jalil mendakwa masalah aliran tunai Felda, sejak ia menyenaraikan syarikat perladangan Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV), sudah tempias kesannya pada kehidupan kumpulan peneroka.
Akaun dan kenyataan Felda menunjukkan FGV tidak mempunyai dana yang cukup untuk menguruskan penempatan peneroka dan ladang-ladang, kata Wan Shahrir kepada The Malaysian Insight.
Peneroka mengadu kalau bab membayar hasil tuaian, Felda kini sudah jadi tidak menentu. Tahun lepas, dua kali sebulan. Tahun ini, sekali sebulan.
Mansor Osman, peneroka dari Teranti di Bera, berkata pernah sekali dia menunggu lebih sebulan untuk dapat duit hasil tuaiannya.
Mereka juga mengadu tentang beban hutang misteri yang terus beranak-pinak walaupun Felda tidak pernah berhenti memotong pendapatan mereka.
Suara-suara tidak puas hati ini terdengar dalam beberapa pertemuan dengan peneroka dan anak-anak mereka di Bera. Menuju pilihan raya umum akan datang, parti yang menang kerusi itu tentulah parti yang mengemukakan pelan paling meyakinkan untuk menyelesaikan masalah mereka.
Deposit tetap BN
Bera mempunyai 14 penempatan Felda yang terbentang di kawasan yang luasnya satu setengah kali ganda Kuala Lumpur.
Setiap penempatan itu ada antara 350 hingga 480 keluarga peneroka yang membentuk sejumlah besar pengundi di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Guai, Kemanyan dan Teriang.
Pada PRU13, setiap penempatan menyumbang anggaran 1,500 undi untuk kerusi Parlimen Bera, kata bekas calon PKR, Zakaria Abdul Hamid.
Dalam erti kata lain, lebih kurang 21,000 daripada 50,997 undi yang terkumpul bagi kerusi Parlimen Bera pada PRU13 datangnya dari kawasan Felda. Angka itu dikutip berdasarkan maklumat yang ada pada Suruhanjaya Pilihan Raya.
Pembangkang hanya mendapat antara 20 hingga 30% undi Felda pada PRU13, kata Zakaria.
"Kebanyakan orang dalam penempatan saya pun pada masa itu tidak mengundi saya," kata Zakaria tertawa. Beliau anak peneroka dari Felda Bukit Mendi di Teriang.
Zakaria kalah tipis dengan majoriti 2,143 kepada calon Barisan Nasional, Ismail Sabri Yaakob yang sekarang ini menteri kemajuan luar bandar dan wilayah, dan juga ahli Majlis Tertinggi Umno.
Kebanyakan sokongan untuk Zakaria datang daripada pengundi kaum Cina yang membentuk 32% daripada jumlah keseluruhan pengundi, tetapi memberi 83% undi kepada pembangkang.
BN pula, terbalik. Ismail dapat tujuh daripada 10 undi daripada peneroka Felda dan pecahan yang sama daripada pengundi Melayu di luar bandar Bera.
"Pakatan Rakyat (gabungan pembangkang dulu) boleh menang kalau saya lebih 4% undi Melayu pada masa itu," kata Zakaria.
Takut dan hutang
Zakaria percaya peralihan undi peneroka Felda daripada BN seperti itu masuk akal berlaku pada PRU14 kerana pelbagai masalah yang membelit agensi itu.
Satu lagi alasan ialah sejumlah besar undi Felda datangnya daripada anak-anak peneroka, yang juga dikenali sebagai Generasi Kedua Felda.
Generasi kedua ini, yang berumur antara 30 hingga 50 tahun, dianggarkan jumlahnya 60% daripada keseluruhan pengundi Felda di Bera. Ibu ayah mereka baki lagi 20%. Selebihnya, generasi ketiga 20%.
Berdasarkan keputusan pilihan raya 2013, aktivis PKR percaya pembangkang boleh menang di Bera sekiranya ia mengekalkan sokongan sedia ada daripada peneroka dan menokok 5% undi beralih angin di Felda.
Peneroka generasi kedua seperti Ramli Ahmad mendakwa kawan-kawan sebayanya lebih lantang dan kritikal tentang masalah Felda, berbanding keluarga mereka.
Ini kerana generasi kedua macam dialah yang terpaksa menanggung beban hutang yang dikutip oleh ibu ayah mereka, kata Ramli dari Felda Sebertak.
"Hutang saya ada RM147,000. Jumlah itu tak nampak macam nak turun walaupun Felda potong bayaran saya setiap kali tuai," katanya yang berusia 55 tahun itu.
Peneroka dari Sebertak, Teranti dan Mayam juga menyuarakan keresahan yang senada kepada The Malaysian Insight, walaupun cerita mereka mungkin berbeza-beza.
"Felda kata saya hutang mereka RM80,000 tetapi apabila saya minta penyata dengan butir pembayaran, mereka tak mahu beri," kata Mansor Osman.
Peneroka di Felda Sebertak, Abu Bakar Din menunjukkan penyata akaunnya di mana hutang dengan Felda tidak pernah surut walaupun kerap dipotong. – Gambar The Malaysian Insight oleh Zainal Abdul Halim, 29 September, 2017.
Peneroka di Felda Sebertak, Abu Bakar Din menunjukkan penyata akaunnya di mana hutang dengan Felda tidak pernah surut walaupun kerap dipotong. – Gambar The Malaysian Insight oleh Zainal Abdul Halim, 29 September, 2017.
Satu lagi rungutan yang lazim terdengar ialah bagaimana Felda sudah memotong pelbagai bantuan yang selama ini ada untuk kemudahan peneroka.
Rumah Rohana yang separuh siap di Felda Mayam itu satu daripadanya. Abu Bakar Din, peneroka di Sebertak, pula mendakwa bantuan khairat kematian pun kena potong.
Khairat untuk kematian ibu bapa asalnya RM10,000 untuk setiap keluarga, kata Bakar.
"Ada pernah jadi anak-anak Felda belanja RM3,000 untuk pengebumian. Apabila mereka pergi minta baki RM7,000, pejabat kata duit itu untuk bayar hutang mak ayah mereka."
Walaupun bahang marah di Felda itu cukup hangat, Zakaria dan aktivis PKR yang lain tidak pasti apakah kemarahan itu akan diterjemahkan jadi undi untuk pembangkang.
Ketika Pengerusi Pakatan Harapan, Dr Mahathir Mohamad singgah di Bera pada Mei lalu untuk program ceramah yang disasarkan khusus kepada kumpulan peneroka, beliau menarik kehadiran sehingga 6,000 orang – sesuatu yang tidak pernah dapat dilakukan oleh pembangkang di kawasan itu.
Tetapi suhu marah peneroka ini berubah selepas Perdana Menteri Najib Razak mengumumkan lima insentif untuk peneroka pada hujung Julai lepas.
Insentif itu termasuk bayaran khas RM5,000, hapus kira hutang, pinjaman perumahan RM40,000 dan geran untuk tanam semula.
"Sebulan selepas lawatan Najib, apabila kami cuba buat program dengan (Presiden PH) Dr Wan Azizah (Wan Ismail) di salah sebuah penempatan, tidak ada orang hendak jadi tuan rumah.
"Kami pergi lima rumah barulah dapat satu keluarga yang sudi jadi tuan rumah. Banyak yang takut, kalau nampak baik dengan pembangkang mungkin tak akan dapat insentif." – 29 September, 2017.
The Malaysian Insight

1 comments:

azhar rangkuti said...

Musuh utama orang Melayu :

"KETAKUTAN"

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena