Monday 10 December 2018

[Video Mat Sabu: Tak berapa reti nak ceramah dah & terketar2 kaki nak ke jalanraya] Selepas perhimpunan iCERD Umno Sabah dijangka BUBAR, 4 MP lompat parti! PAS pula solat hajat, doa ratus kali pun tak menang Putrajaya - Tok Him.

Selasa, 11 Disember 2018
Foto Otai BERSIH.
Alhamdulilah selepas perhimpunan ICERD umno bertambah kukuh. 😂

The Malaysian Insight (TMI) turut melaporkan empat anggota parlimen Umno dari Sabah dijangka keluar parti itu bagi menjadi wakil rakyat bebas yang menyokong kerajaan persekutuan.

“Kalau tiada apa-apa halangan, (hari ini) Hajiji akan umum,” kata sumber, petik TMI.


Empat MP yang akan keluar Umno ialah MP Kudat Abd Rahim Bakri, MP Beaufort Azizah Mohd Dun, MP Libaran Zakaria Mohd Edris dan MP Beluran Ronald Kiandee, kata laporan itu lagi.

Kiandee ialah pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC)

https://www.malaysiakini.com/news/455626?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

Umno Sabah dijangka bubar, 4 MP keluar parti, kata laporan

Umno Sabah dijangka akan dibubarkan dan pengumumannya bakal dibuat pengerusi perhubungan negeri parti itu, Hajiji Noor lapor media tempatan.
The Malaysian Insight (TMI) turut melaporkan empat anggota parlimen Umno dari Sabah dijangka keluar parti itu bagi menjadi wakil rakyat bebas yang menyokong kerajaan persekutuan.
“Kalau tiada apa-apa halangan, (hari ini) Hajiji akan umum,” kata sumber, petik TMI.
Empat MP yang akan keluar Umno ialah MP Kudat Abd Rahim Bakri, MP Beaufort Azizah Mohd Dun, MP Libaran Zakaria Mohd Edris dan MP Beluran Ronald Kiandee, kata laporan it lagi.
Kiandee ialah pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).
MP Kinabatangan Bung Moktar Radin yang merupakan satu daripada lima anggota parlimen Umno tidak akan meninggalkan parti itu, kata sumper kepada TMI.
Pada PRU14, Umno Sabah menang 8 daripada 26 kerusi parlimen di negeri itu.
Bagaimanapun MP Kimanis Anifah Aman dan MP Labuan Rozman Isli keluar parti pada September dan Oktober.
Rozman telah menyertai Parti Warisan Sabah, manakala Anifah, yang juga bekas menteri luar menjadi wakil rakyat bebas.
Sementara itu, MP Sipitang Yamanani Hafez Musa, juga wakil rakyat Umno masih belum mengangkat sumpah sebagai anggota parlimen dan mempunyai masa sehingga 15 Januari untuk berbuat demikian, jika tidak kerusi itu akan diisytiharkan kosong.
Kerajaan negeri Sabah sekarang ditadbir Warisan.
mk.

PAS solat hajat, doa ratus kali pun tak menang Putrajaya - Tok Him

Pakatan Harapan (PH) tidak perlu bimbang dengan doa "pendekkan hayat" kerajaan PH kerana ia belum tentu dimakbulkan Allah SWT, kata Dr Ibrahim Ali.
Malah, kata Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) itu PAS sudah banyak berdoa dan melakukan solat hajat, namun tetap tidak mampu memenangi Putrajaya.
"Cuma pada saya tak payahlah bising sangat mengenai doa ini, sebab doa makbul tak makbul Allah SWT saja yang tahu.
"Apa yang saya tengok PAS ini sejak ditubuhan...hanya menang Terengganu, Kelantan, Kedah. Walaupun dah beratus kali solat hajat dan doa.
"PH tak perlu bimbang dengan doa pendekkan umur (jangka hayat), sebaliknya bagaimana dengan kegagalan menangani kos sara hidup dalam tempoh 100 hari itu yang perlu digusarkan," katanya pada sidang media di Kuala Lumpur, petang semalam.
Pemimpin PAS pada "perhimpunan kesyukuran" bagi menolak Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd) di Dataran Merdeka 8 Ogos lalu membaca doa supaya Allah SWT memendekkan tempoh hayat kerajaan PH.
Kembali ke pangkal jalan
Doa itu dibaca pada sesi penutup perhimpunan itu oleh Anggota Parlimen Pasir Puteh, Dr Nik Mohamad Zawawi Nik Salleh yang diaminkan oleh ribuan peserta yang hadir.
Nik Zawawi juga berdoa agar pengundi muda yang memberi undi PH sebelum ini supaya "kembali ke pangkal jalan".
Sementara itu mengulas mengenai proses pendaftaran Parti Pribumi Perkasa (Putra), Ibrahim berkata sudah tiga bulan permohonan dibuat namun, belum diluluskan lagi.
Beliau turut menempelak kerajaan PH yang gagal meluluskan penubuhan Putra.
"Waktu (kerajaan) BN, Bersatu diluluskan dalam masa sebulan saja, kerajaan baru sudah tiga bulan permohonan tapi belum diluluskan lagi.
"Saya hendak tengok berapa lama mereka hendak tangguh permohonan ini dan sebab kerajaan untuk tidak luluskan permohonan," katanya lagi.
mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena