Saturday 8 December 2018

[Video Najib - Mantan PM yang tak sedar diri & Tun M ketawa ditanya janji Najib kepada US] Himpunan ICERD TAK MAMPU TUMBANGKAN PH!

Ahad, 9 Disember 2018



HIMPUNAN MELAYU PAS/UMNO TIDAK MAMPU TUMBANGKAN PAKATAN HARAPAN

Berapa ramaikah yang hadir dalam himpunan anti ICERD semalam?

Pihak polis mengatakan 55 ribu, Malaysiakini menganggarkan 80 ribu, Malay Mail pula mengatakan jumlahnya melebihi 100 ribu manakala Zahid Hamidi dalam ucapannya menyebut 500 ribu.

Tetapi, Tun Mahathir Mohamad kemudiannya menyindir dengan mengucapkan tahniah kerana 1 juta telah hadir dalam himpunan tersebut.

Berapa ramai sebenarnya yang hadir?

Berdasarkah tinjauan dengan rakan-rakan yang hadir dan melalui gambar-gambar yang dipaparkan di media sosial, angka kehadiran paling munasabah dianggarkan hanyalah antara 80 ribu hingga 100 ribu saja. Kalau lebih pun mungkin sekitar 120 ribu.

Apa pun, jumlah tersebut masih dikira sedikit jika dinilai berdasarkan jumlah ahli UMNO ada seramai 3.5 juta dan ahli Pas ada hampir 1 juta. 

Tidak cukup dengan itu, Kelantan pula mengisytiharkan cuti peristiwa pada hari Ahad untuk memudahkan penyokong Pas dari negeri itu datang ke Kuala Lumpur.

Jamal Md. Yunus melalui Gerakan Baju Merah sehari sebelum perhimpunan menjanjikan kehadiran ahli-ahlinya saja adalah seramai 35 ribu.

Tapi, di mana semua itu dan mengapa hanya sekitar 100 ribu saja yang hadir?

Sementara UMNO dan Pas mungkin rasa teruja dengan perhimpunan ini, lebih-lebih lagi bagi UMNO yang telah turun taraf daripada Putrajaya ke jalanraya, manakala Pas terus  kekal di jalanraya, nawaitu sebenar himpunan itu juga terserlah akhirnya.

Beberapa pemimpin UMNO secara terbuka mengatakan perhimpunan   Itu adalah bertujuan menggugat kerajaan Pakatan Harapan, manakala pemimpin Pas dalam doanya jelas memohon kepada Tuhan agar usia kerajaan pimpinan Tun Mahathir ini dipendekkan umurnya.

Makna kata, sebagaimana yang disebut dalam beberapa artikel blog sebelum ini, himpunan Melayu UMNO dan Pas ini hanyalah bertujuan politik dan dan menumbangkan kerajaan, bukan sangat untuk membantah ICERD.

Segala-galanya sudah terserlah kini.

Namun demikian, jika untuk menggugat dan menumbangkan Pakatan Harapan yang diharapkan, himpunan ini sebetulnya masih jauh daripada sasaran dan matlamatnya.

Sekadar orang Melayu saja sekitar 100 ribu yang berhimpunan tidak akan menggugat apa-apa kerajaan yang ada. UMNO dan BN tidak mendapat kelebihan apa-apa untuk mengambil alih semula kerajaan jika hanya orang Melayu yang menyokong mereka.

Kerajaan hanya boleh diambil alih melalui sokongan rakyat pelbagai kaum, lebih-lebih banyak kawasan Parlimen di Pantai Barat, Utara dan Selatan adalah merupakan kerusi campuran pelbagai kaum. Kerusi Melayu hanya ada di kawasan Pantai Timur saja.

Dengan yang demikian, menghimpunkan orang Melayu melalui UMNO dan Pas, tetapi tidak disertai oleh kaum-kaum lain, tidak akan menggugat Pakatan Harapan. 

Dengan sokongan Melayu selebihnya yang ada dalam Bersatu, PKR dan Amanah tetapi bulat mendapat sokongan daripada pengundi kaum lain, Pakatan Harapan masih lagi mampu memenangi PRU15 akan datang.

Sebaliknya, yang untung dengan himpunan Melayu ini ialah Pas kerana ia akan membolehkan parti itu terus menguasai Kelantan dan Terengganu.

Sememangnya pun Pas hanya minat terhadap Kelantan dan Terengganu saja lantaran mereka juga sedar ketidakmampuan menampilkan pemimpin-pemimpin berkualiti untuk mentadbir kementerian serta negara.

Sebab itu Pas dengarnya mahu mengajak UMNO mengatur lagi beberapa perhimpunan lain selepas ini. 

Ternyata Pas sudah nampak untungnya untuk mereka melalui himpunan Melayu ini. Pas peduli apa kiranya UMNO kalah lagi dalam pilihanraya akan datang nanti. 

Malah Pas sebenarnya lebih suka Pakatan Harapan menguasai Putrajaya kerana royalti minyak nampaknya lebih mudah diperolehi berbanding jika BN yang berkuasa.

Baru tujuh bulan Pakatan Harapan menguasai Putrajaya, Pas senang-senang sudah memperolehi ratusan juta ringgit royalti minyak, sedangkan berpuluh tahun di bawah BN sebelum ini, hanya bau minyak yang mereka perolehi. (ShahbudinHusin 09/12/2018)

1 comments:

Helmi said...

Wa sokong apa lu cakap bro...

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena