Wednesday 5 December 2018

[Video Saya bukan Chellappa I m US Subra] Irwan Serigar bukan lagi Mejar Jeneral Kehormat & Pinda laporan audit 1MDB: Najib, Arul Kanda akan didakwa, kata sumber.

Khamis, 6 Disember 2018
Image may contain: 3 people, people smiling, people standing and text
Tumpang sekole.

Irwan Serigar bukan lagi mejar jeneral kehormat Angkatan Sukarela Persekutuan

Pentauliahan pangkat Mejar Jeneral Kehormat dalam Angkatan Sukarela Persekutuan kepada bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah telah tamat berkuat kuasa 31 Mei 2018.
Kementerian Pertahanan dalam kenyataan hari ini berkata penamatan tauliah berkenaan telah dibuat melalui mesyuarat Majlis Angkatan Tentera ke-564 yang bersidang pada tarikh itu.
“Ia menjelaskan penyandang tauliah kehormat boleh dengan secara sukarela memohon supaya tauliahnya dibatalkan atas sebab-sebab peribadi.
“Tauliah kehormat boleh juga ditamatkan apabila pegawai berkenaan tidak lagi menjawat jawatan yang membawa tauliah kehormat tersebut,” kata kenyataan itu.
Pangkat Mejar Jeneral Kehormat kepada Mohd Irwan Serigar diberi atas jawatan beliau yang dilantik sebagai ketua setiausaha Perbendaharaan, Kementerian Kewangan pada 30 Okt 2015.
Mk.

Pinda laporan audit 1MDB: Najib, Arul Kanda akan didakwa, kata sumber

SPRM akan mengenakan pertuduhan terhadap bekas presiden 1MDB Arul Kanda berhubung dakwaan meminda laporan audit 1MDB, kata sumber.
Menurut sumber itu, penyiasat juga akan mendawa bekas perdana menteri Najib Razak, yang dituduh mengarahkan supaya laporan berkenaan dipinda.
Menurut seorang pegawai kanan SPRM, mereka sedang menyiapkan laporan untuk mendakwa Arul dan Najib di bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009 yang menyatakan bahawa adalah menjadi suatu kesalahan menyalahgunakan kuasa untuk mendapatkan habuan.
"Betul, SPRM sedang meneliti untuk mendakwanya (Arul Kanda) bersama-sama dengan Najib berhubung tuduhan meminda laporan audit," kata pegawai itu, yang bercakap dengan syarat namanya tidak didedahkan.
Walau bagaimanapun, sumber itu berkata, tarikh kes berkenaan akan dibawa ke mahkamah, bergantung kepada keputusan timbalan pendakwa raya.
Kertas siasatan, kata seorang sumber lain, masih dengan SPRM dan pasukan penyiasat mempunyai beberapa saksi lain untuk dipanggil bagi merakamkan kenyataan mereka.
Hari ini, bekas ketua pesurujaya SPRM, Dzulkifli Ahmad serta bekas Ketua Audit Negara, Ambrin Buang hadir di ibu pejabat suruhanjaya itu di Putrajaya bagi dirakam keterangan mereka berhubung dakwaan isu berkenaan.
Pada 25 November lalu, Ketua Audit Negara, Madinah Mohamad mendedahkan, Najib mengarahkan pindaan dilakukan terhadap Laporan Akhir Pengauditan 1MDB menerusi pengguguran beberapa perenggan.
Antara pengguguran itu termasuklah membabitkan kehadiran ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low dalam mesyuarat Lembaga Pengarah 1MDB.
Menurut Madinah, Ambrin dan Arul antara individu yang terbabit dalam pindaan itu termasuklah bekas ketua setiausaha sulit kepada bekas perdana menteri, Shukry Salleh dan bekas ketua setiausaha negara (KSN), Ali Hamsa.
Mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena