Wednesday 8 May 2013

Polis Siasat Utusan Kerana Menghasut & Menahan dua penulis blog, Papa Gomo dan King Jason untuk soalsiasat....

Rabu, 8 April 2013

KUALA LUMPUR, 7 Mei — Polis sedang menyiasat Utusan Malaysia di atas dakwaan menghasut, beberapa jam selepas akhbar milik Umno itu membangkitkan kebencian dengan laporan muka hadapan yang menyalahkan masyarakat Cina di atas prestasi buruk Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya 2013.

Polis juga menahan dua penulis blog, Papa Gomo dan King Jason untuk soalsiasat.“Satu laporan polis diterima berkenaan siaran Utusan Malaysia yang berbaur hasutan. Kes disiasat di bawah Sek 4(1)(c) Akta Hasutan 1948,” tulis polis dalam akaun Twitter mereka, @PDRMsia.

Di bawah undang-undang ini, sesiapa yang didapti bersalah akan didenda tidak lebih dari RM1,000 bagi kesalahan pertama atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya sekali. Bagi kesalahan yang berulang, mereka yang didapati bersalah akan berhadapan dengan penjara maksimum tidak lebih dari lima tahun.

“PDRM tidak akan teragak2 utk memburu/menangkap mana2 pihak yg mencetuskan isu perkauman@ hasutan menerusi rangkaian media sosial , kata Ketua Polis Negara (KPN) dalam akaun Twitter rasmi polis.

Tan Sri Ismail Omar menambah, pilihan raya umum ke 13 yang dijalankan pada Ahad lalu “berjalan lancar tanpa insiden yang besar dan semua pihak menunjukkan kematangan melaksanakan demokrasi.”

Muka hadapan akhbar milik Umno Utusan Malaysia hari ini mempersoalkan “Apa lagi Cina mahu? dalam langkah yang dilihat sebagai percubaan untuk mencorakkan keputusan Pilihan Raya 2013 sebagai undi Cina lawan undi Melayu.
Posted by TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT at 11:00:00 PTG  

Papagomo Ditangkap Polis Kerana Ajak Rakyat Bermandi Darah...

Polis tahan penulis blog pro-Umno Papagomo 

Penulis blog kontroversi pro-Umno Papagomo hari ini ditahan polis.
Beliau ditahan bersama seorang lagi individu yang dikenali sebagai "King Jason".

Perkara itu dimaklumkan oleh pihak polis melalui pesanan Twitter hari ini. Sebab penahannya setakt ini belum diketahui.
Bagaimanapun, sebelum ini dilaporkan terdapat laporan polis dibuat terhadapnya dan seorang pembaca Shahrizad Mohd Diah atas dakwaan mengeluarkan kenyataan berhubung isu Melayu dan Cina.

Free Malaysia Today melaporkan, laporan itu dibuat oleh Jamilah Baharuddin di balai polis Simpang Tiga dan kemudiannya di Sungai Maong di Kuching. -mk
Papagomo and another blogger arrested
KUCHING: A Sarawak PKR’s women wing member today lodged a police report against blogger Papagomo and a reader – Shahrizad Mohd Diah – for allegedly calling on all Malays to riot against the Chinese for voting for the opposition.

The report was filed by Jamilah Baharuddin at the Simpang Tiga police station. Later she filed another report at the Sungai Maong police Station.

She was accompanied by Simon Siah, a lawyer and a PKR youth wing vice-chairman, and Patricia Ainon Daweg, a PKR member.

Jamilah alleged that the postings came from Papagomo, a well-known pro-Umno blogger, and Shahrizad Mohd Diah, a financial adviser who also claimed to be a managing director of MD Property Development Sdn Bhd.

Shahrizad allegedly suggested that on May 13, the “Malays should rise, riot and kill all Chinese bastards in Malaysia, and slaughter them like slaughtering pigs.”

“This is the only way,” he had allegedly said in a comment posted on Papagomo’s blog.

Papagomo in his posting allegedly said that Chinese in DAP ‘wajib ditendang’ (kicked) even though if it means bloodshed.

Jamillah said that she being a Malay was shocked to read such statements coming from the two persons.

“I am sure other Malays do not share their statements,” she said, pointing out that “we cannot blame the Chinese for supporting the opposition”.

She called on the police authorities to immediately take action against the duo for allegedly inciting the Malays to riot on May 13 as a pre-empt action.

Jamilah also urged the people to remain calm.

‘Stop the idiotic talk’

In KUALA LUMPUR, philantropist and social activist Robet Phang warned Papagomo and Shahrizad not to incite racial tensions in the country.

“As the prime minister said, we need to work on a national reconciliation process to heal the racial and political divisions that have sparked in the wake of GE13.

“This is not the time to be saying such ridiculous remarks, especially when it can cause chaos and set dangerous precedents. We have paid a price before for such idiotic actions…no more,” said the founder and chairman of the Social Care Foundation.

He also urged the police to investigate the blogger and his reader for making seditious remarks.

Bloggers arrested

In a latest development, the police today said that they have arrested bloggers Papagomo and King Jason over their insensitive articles.

“We will not rest until those who spread lies and post racial messages are detained… we expect to make more arrests soon,” Federal Commercial Crime Investigation Department director Syed Ismail Syed Azizan told a press conference in Bukit Perdana today.

The police also tweeted that a police report was lodged today an Utusan Malaysia report that contained elements of sedition.
It also said that the case was being investigated under Section 4(1)(c) of the Sedition Act 1948.
-FMT
Blogger King Jason Ditahan Polis
Blogger King Jason atau nama sebenarnya, Mohd Bustamam Omar ditahan polis tengah hari tadi atas alasan beberapa kiriman di blog berkaitan pengundi hantu dan penipuan dalam pilihan raya, kata peguam, Latheefa Koya.
"Beliau ditahan tengah hari tadi di bawah akta Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (SKMM). Kini berada di Balai Polis Bukit Aman," kata Latheefa kepada Keadilandaily.

King Jason yang juga pemilik blog kingofgoblok.blogspot.com antara blogger yang aktif menentang penipuan pilihanraya terutama tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang mendakwa bebas, namun sering memihak kepada Umno BN.

Posting terakhir blogger King Jason pada 6 Mei bertajuk 'Video BN merasuah pengundi supaya undi BN terkantoi, lokasi Bukit Beruang, Malaka'.

Sebelum ini blogger Milo Suam ditahan tiga hari dibawah Akta Rahsia Rasmi dan disiasat mengikut Akta Pilihan Raya 1958, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Seksyen 505 Kanun Keseksaan.

"Jika King Jason direman, kita akan lawan," tegas Latheefa, yang juga jurucakap Lawyers For Liberty (LFL). -KD
Ulasan GB
Penangkapan papagomo adalah jelas.. seperti imej printscreen yang GB letakkan di awal entri ini.
Tetapi penahan King Jason masih kabur dan samar. Apakah kerana mendedahkan kebenaran video BN yang merasua pengundi supaya undi BN itu satu jenayah?

King Jason perlu dibebaskan segera kerana tiada hasutan yang dilakukan sebaliknya hasutan yang nyata ialah si papagomo.
Bagaimana pula Sharizad Md Diah itu yang terang-terangan mengeluarkan kenyataan yang menghasut?
Polis perlu bertindak professional, telus dan adil.

Gambar Blogger King Jason Di Tahan Di IPD Dang Wangi Tersebar
Posted by Addin Deen at 5/08/2013

Ahli politik dari kedua-dua Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) telah menyelar percubaan akhbar itu untuk menimbulkan ketegangan kaum.

Sesetengah ahli politik dari BN seperti Datuk Saifuddin Abdullah yang kalah di kerusi Parlimen Temerloh, menyertai rakan-rakannya dari PAS dan PKR untuk menghentam laporan provokatif dari Utusan - akan menggagalkan perdamaian kebangsaan dicadangkan oleh Datuk Seri Najib Razak selepas pilihan raya pada Ahad.

Akan tetapi perdana menteri yang baru mengangkat sumpah untuk penggal kedua itu membela Utusan dengan mengatakan DAP yang majoritinya Cina telah mengelirukan orang Cina menyebabkan mereka berfikir mengundi parti tersebut akan menyebabkan pertukaran kerajaan.

“Kamu menyalahkan Utusan akan tetapi kamu tidak tanya tentang akhbar Cina,” kata Najib dalam sidang akhbar apabila ditanya bagaimana untuk mencapai perdamaian kebangsaan jika Utusan Malaysia masih memainkan isu-isu perkauman.Beliau tidak menyatakan apa yang dibantah dalam akhbar berbahasa Cina.

Najib mengatakan awal pagi Isnin kerajaan baru BN akan memulakan perdamaian kebangsaan, sebagai usaha-usaha untuk menyatukan rakyat Malaysia, selepas apa yang beliau gambarkan senagai “tsunami Cina” dalam pilihan raya umum ke 13 – menyaksikan BN menang dengan majoriti lebih kecil berbanding Pilihan Raya 2008.

Pencapaian BN dalam Pilihan Raya 2013, lebih buruk daipada 2008. Kerusi di Parlimen jatuh daripada 140 kepada 133. Manakala bagi kerusi DUN, BN merosot daripada 306 kepada 274 walaupun dapat menawan semula Kedah dan mengesahkan penguasan ke atas Perak.

Polis menahan penulis blog berumur 33 tahun yang memiliki blog Papa Gomo di stesen minyak berdekatan dengan Danau Kota, manakala seorang lagi penulis blog berumur 38 tahun - dikatakan pemilik blog King Jason di tahan di Kampung Jawa, Klang hari ini, The Star Online melaporkan hari ini memetik Datuk Syed Ismail Syed Azizan - merupakan pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) bagi Kuala Lumpur.

Papa Gomo memuat naik entri awal pagi ini bertajuk, “Mesej Sebaran Cina DAP Yang Dahagakan Kuasa” yang mendapat 54 komen.

Semalam beliau memuat naik satu lagi entri bertajuk,” Bangsa Cina DAP Wajib Ditentang Walaupun Bermandi Darah” yang diambil dari pamplet mengenai percubaan Cina untuk mengambil alih negara ketika pemimpin Melayu lemah.

King Jason pula menulis di blognya kingofgoblok.blogspot.com mengatakan BN membeli undi dalam pilihan raya pada Ahad.TMI
Posted by TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT at 11:00:00 PTG 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena