Thursday 16 May 2013

MCA turut bantah kenyataan bekas hakim..."masyarakat Cina mengkhianati ikatan setia kawan orang Melayu"

Khamis, 15 Mei 2013
MCA pula bantah kenyataan bekas hakim


KUALA LUMPUR: Naib Presiden MCA, Datuk Seri Chor Chee Heung (gambar) mendesak polis supaya menyiasat bekas Hakim Mahkmaah Rayuan, Datuk Mohd Noor Abdullah berikutan kenyataannya yang disifatkannya sebagai menghasut.

“Saya meminta polis menyiasat Mohd Noor Abdullah di bawah mana-mana akta yang sesuai dan ambil tindakan yang relevan ke atasnya,” kata Chor dalam kenyataannya hari ini.
Chor adalah orang yang sekian kalinya mendesak tindakan diambil kepada Mohd Noor ekoran kenyataannya sebelum ini.

Sebelum ini pelbagai pihak telah membuat kenyataan menyesali kenyataan Mohd Noor (gambar) yang antara lain berkata, masyarakat Cina mengkhianati ikatan setia kawan orang Melayu melalui usaha untuk merampas kuasa politik.

PKR menggesa Polis Selangor menyiasat kenyataan berbaur perkauman yang dikeluarkan oleh Mohd Noor itu.
Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail siasatan ini sebagai kesinambungan tindakan polis yang akan memanggil beberapa pimpinan Pakatan Rakyat(PR) berhubung kenyataan di dalam ucapan Himpunan Suara Rakyat Suara Keramat di Stadium Kelana Jaya minggu lalu.
“Saya suka mencadangkan juga kepada Ketua Polis Selangor agar menambah lagi dibawah Akta Hasutan, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd Noor Abdullah (gambar) di mana kenyataan beliau lebih berbaur hasutan berbanding dengan slogan ucapan pimpinan Pakatan di Kelana Jaya.

“Saya menggesa Ketua Polis Selangor dapat menyemak semula kenyataan yang menyebut di mana orang Melayu pantang dicabar, orang Cina hanya menunggu masa menerima balasan kerana mengkhianati kepercayaan orang Melayu dan sebagainya,” katanya dalam satu sidang media di Ibupejabat PKR.
Pengerusi DAP, Karpal Singh pula membuat laporan polis terhadap ucapan Mohd Noor itu.

Dalam sidang media di luar balai polis Tun HS Lee di sini, pengerusi DAP itu mengecam Mohd Noor sebagai seorang yang tidak bertanggungjawab dan mahu Pejabat Peguam Negara mengambil tindakan tegas.

“Kenyataan oleh Mohd Noor yang memberi amaran masyarakat Cina supaya bersiap sedia menerima tindak balas daripada orang Melayu adalah satu hasutan,” kata beliau kepada pemberita merujuk kepada laporan polis dibuatnya.

“Saya melakukan ini adalah kerana kepentingan orang awam dan saya harap AG akan mengambil tindakan cepat kerana perkara ini hanya memberikan kesan tidak baik kepada Negara.”
Walau bagaimanapun, Karpal mengakui terkejut dengan kenyataan Mohd Noor kerana bekas hakim tersebut adalah seorang yang adil dan baik sepanjang mengenalinya.

“Saya perlu kata beliau adalah seorang baik dan hakim yang adil semasa di mahkamah.

“Malah, saya sendiri terkejut apabila beliau mengeluarkan kenyataan sedemikian,” tambahnya lagi.


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena