Thursday 4 July 2013

Morsi Ditahan di Kementerian Pertahanan Mesir & "Presiden yang kami undi di bawah nama Allah dan Rasul dikembalikan ke pejabatnya, atau kami akan mati syahid."

Khamis, 4 Julai 2013
Dr Mohamad Mursi Presiden Mesir melaungkan azan,ketika sedang 

Inilah akhlak Dr Mursi yang dibenci oleh golongan Sekular
MASUK WAKTU :Dr.Mursi melaungkan azan,ketika sedang berucap (Mesir)
Sedutan video dari ucapan Dr. Muhammad Mursi ( Presiden Mesir ) yang berlangsung di daerah Iskandariah..Ketika sedang berucap dihadapan rakyat Mesir dan kebetulan masuknya waktu solat fardhu Isyak di kawasan itu, lantas Dr. Mursi menghentikan ucapannya dan terus melaungkan kalimah azan yang suci yang menjadi syiar Islam...para hadirin bersorak kerana kagum dan bersyukur mempunyai pemimpin yang soleh seperti Dr. Mursi ini...

Alangkah indahnya jika semua pemimpin-pemimpin negara Islam berjiwa besar seperti Dr. Mursi ini... Bilakah kita akan melihatnya di tanah air tercinta kita ???Pemimpin yang mementingkan agama lebih dari dunia... yang menghafaz al-Quran.. yang menjaga solat jemaahnya... Yang menjaga solat malamnya... Yang menangis dikamarnya sebelum tidur memikirkan amanah yang terpundak dibahunya... Agama disanjung tinggi.

Dunia akhir zaman yang hak dikatakan batil, dan batil dikatakan hak
Morsi Ditahan di Kementerian Pertahanan Mesir, Terpisah dari Ajudan

Mursi (tengah) dibawa keluar dari Istana Presiden selepas digulingkan. -Reuters
Abdel Fattah al-Sisi mengumumkan bahwa pihak militer Mesir akhirnya berhasil menggulingkan Presiden Mohamed Morsi dari kepemimpinannya. AFP/Egyptian TV.
Kairo, - Presiden Mesir yang baru digulingkan, Mohamed Morsi, masih ditahan oleh pihak militer negeri itu. Tokoh Ikhwanul Muslimin tersebut kini ditahan di tempat terpisah dari para ajudannya.
Sebelumnya seperti dilansir kantor berita AFP, Kamis (4/7/2013), Morsi dan para ajudannya ditahan di Klub Pengamanan Presiden Republik Mesir.

Namun menurut Gehad El Haddad, anak ajudan kepercayaan Morsi, Essam El Haddad, Morsi kini dipindahkan ke Kementerian Pertahanan Mesir.

"Untuk pencegahan, dia telah ditahan untuk persiapan final," kata salah seorang pejabat militer senior.

Morsi ditahan bersama para ajudan seniornya setelah mengeluarkan ajakan bagi para pendukungnya untuk mempertahankan legitimasinya. Pernyataan tersebut dilontarkannya beberapa jam usai pihak militer mengumumkan penggulingan dirinya dari kursi presiden.
Selain itu, Sisi juga mengumumkan pembekuan konstitusi Islam yang disusun sebelumnya oleh Morsi. AFP/Egyptian TV.
Pihak militer menilai ajakan Morsi itu bernuansa hasutan. Hal tersebut dikhawatirkan bisa semakin mengancam keamanan Mesir yang masih bergejolak.

"Dalam beberapa hal, kami harus melawan hal itu (ajakan Morsi). Itu adalah retorika yang mengancam. Dia telah menciptakan perselisihan di antara rakyat Mesir," kata pejabat militer tersebut.

Sedikitnya 50 orang dilaporkan telah tewas dalam gejolak di Mesir yang berlangsung sejak 30 Juni lalu. Angkatan bersenjata Mesir pun mengultimatum Morsi agar membuat kesepakatan dengan para demonstran guna menyelesaikan krisis.

Menyusul tergulingnya Morsi, polisi Mesir juga menangkap kepala Partai Kebebasan dan Keadilan, Saad Al Katatni. Partai tersebut juga merupakan partai pendukung Morsi. Selain itu Wakil Pemimpin Tinggi Ikhwanul Muslimin Rashad Bayioumi juga telah ditangkap.detikNEWS
Pasukan keselamatan kepung penyokong pro-Morsi
kami akan mati syahid...
Pasukan keselamatan telah meletakkan kawat berduri dan membentuk rantaian manusia mengepung penyokong Presiden Mesir yg digulingkan di hadapan masjid Rabaa di Kaherah. 

Sesetengah penunjuk perasaan berkata, mereka rela mati sebelum membenarkan Morsi dipecat daripada jawatannya. 

Salah satu penyokong berkata kepada agensi berita Reuters: "Insya-Allah kami tidak akan meninggalkan tempat ini sehingga presiden yang kami undi di bawah nama Allah dan Rasul dikembalikan semula ke pejabatnya, atau kami akan mati syahid."
Sementara itu, seorang jurucakap Ikhwan Muslimin, Gehad El-Haddad, dalam tweetnya menyatakan presiden yang digulingkan itu, Mohamed Morsi dan kebanyakan ahli kumpulannya telah diletakan di bawah tahanan rumah.Catatan Oleh alhusseyn
Terkini Krisis Di Mesir 7 Julai 2013 | DR Morsi tumbang Secara Tidak Demokratik, Kini Dalam Tahanan Tentera

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena