Thursday 4 July 2013

" Saman AES sepatutnya kepada Perbendaharaan tetapi diberikan kepada syarikat swasta," - Hanipa Maidin

Khamis, 4 Julai 2013
Syarikat pembekal AES dibayar RM13 juta


KUALA LUMPUR: Sebanyak RM13,550,758.00 telah dibayar oleh kerajaan kepada syarikat pembekal Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) sehingga 15 Mei lalu sebagai fi perkhidmatan (contract service fee).

Demikian jawapan bertulis Kementerian Pengangkutan kepada pertanyaan Ahli Parlimen Sepang, Mohamed Hanipa Maidin di Dewan Rakyat, semalam.
Mengulas perkara itu, Hanipa berkata, selain itu sehingga 11 Jun lalu, sebanyak 673,339 saman telah dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sejak AES dikuatkuasa pada 23 September 2012.

Tambahnya lagi, persoalan yang paling besar adalah jumlah yang besar telah dibayar oleh kerajaan kepada syarikat pembekal tanpa perlu dikongsi oleh rakyat.

"Saya melihat di sini terdapat penyalahgunaan kuasa dalam pelaksanaan AES dari segi perundangan.
"Bayaran saman yang dibayar oleh pesalah AES sepatutnya disalurkan keseluruhan kepada Perbendaharaan tetapi ini tidak sebaliknya ia turut diberikan kepada syarikat swasta," jelasnya pada sidang media di lobi parlimen, hari ini.

Tambahnya lagi, untuk mengelak dari kekeliruan, kerajaan perlu mendedahkan perjanjian yang telah dipersetujui antara pihak pembekal dengan kerajaan.
"Awal pelaksanaan kita lihat banyak wang disalurkan kepada syarikat pembekal, sebelum terlambat kita mahu perjanjian itu didedahkan, apa yang terkandung di sebalik persetujuan yang diperolehi," katanya lagi.

Sementara itu, Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar memberitahu selain dari soal perjanjian, isu pelaksanaan AES turut dipertikaikan apabila ia bertentangan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.

"Ada dokumen yang jelas mengatakan sebelum pelaksanaan AES, kamera tersebut perlu dibuat ujian terlebih dahulu.
"Apabila ujian terhadap kamera dibuat satu sijil pengesahan dikeluarkan mengikut syarat-syarat yang ditetapkan mengikut undang-undang.

"Namun persoalannya adalah ujian dilakukan pada 21 September sedangkan kaedah serta syarat dilaksanakan pada 23 September 2012," kata beliau.

Mahfuz yang turut memberitahu, apabila kaedah pengujian kamera jelas bertentangan dengan perundangan maka kesemua saman yang telah dikeluarkan adalah tidak sah dan bayaran saman perlu dikembalikan kepada mereka yang telah membayar saman tersebut.
 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena