Monday 14 July 2014

Gaza Iran Kecam AS: Malaysia patut malu dengan Iran...

Isnin, 14 Julai 2014
Iran Kecam AS kerana tidak ambil apa-apa tindakan
 ke atas serangan Israel ke Gaza


Washington (AFP) - Menteri Luar Iran telah mendesak satu "pengakhiran segera" kepada pengeboman Israel di Gaza dan mengkritik Amerika Syarikat kerana tidak menahan sekutunya yang paling penting di Timur Tengah itu.

 Mohammad Javad Zarif, dalam satu wawancara yang dirakam dengan penyiar NBC AS ke udara Ahad, menggesa Washington menggunakan PBB untuk menghentikan serangan Israel.

Asap berkepul ke udara selepas serangan udara Israeli di Rafah, selatan Semenanjung Gaza pada 12 Julai, 2014 (AFP Photo/Said Khatib)
 "Ia adalah sangat dikesali bahawa orang-orang dibunuh," kata duta itu dalam temu bual itu dirakam Jumaat di Vienna, di mana beliau adalah untuk mengambil bahagian dalam perbincangan antarabangsa mengenai program nuklear Teheran.

 "Hampir seratus orang terbunuh, lebih 500 lagi cedera di Gaza dan Amerika Syarikat tidak mengambil apa-apa tindakan," kata Zarif.

 "Kita tahu bahawa semua senjata yang digunakan oleh Israel untuk menyerang orang awam di Gaza telah disediakan oleh Amerika Syarikat dan kita tidak melihat apa-apa langkah oleh Amerika Syarikat untuk mengutuk tindakan itu, untuk menggunakan Majlis Keselamatan dapat menamatkannya, "katanya.

 "Kami menyeru untuk menamatkan segera kepada semua aktiviti-aktiviti ini," katanya, sebagai P5 +1 kumpulan daripada lima anggota tetap Majlis Keselamatan PBB serta Jerman berkumpul di ibu negara Austria hujung minggu ini untuk cuba mencapai persetujuan mengenai program nuklear Iran. 

 Zarif berkata, Iran melihat bahawa tindakan Israel "meletakkan orang awam dalam bahaya di Gaza," dan berkata ahli-ahli Majlis Keselamatan PBB "mempunyai tanggungjawab moral dan undang-undang" untuk campur tangan. SUMBER Yahoo News
atatan Oleh 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena