Friday 24 February 2017

[Video Teksi motosikal Dego Ride atasi kesesakan] Dego Ride: Ugutan menteri BN zalim, majoriti pemandu berpendapatan rendah.

Sabtu, 25 Februari 2017
Teksi motosikal 'Dego Ride' bantu elak sesak
HAMPIR 1,000 pelanggan sudah menggunakan khidmat Dego Ride sejak seminggu lalu. - Foto Surianie Mohd Hanif
DEGO Ride menawarkan khidmat pengangkutan untuk jarak 3km ke bawah dengan tambang RM2.50 bagi satu perjalanan. - Foto Surianie Mohd Hanif
www.bharian.com.my

Gambar hiasan. iwan@thestar.com.my

Dego Ride: Ugutan menteri BN zalim, majoriti pemandu berpendapatan rendah


KUALA LUMPUR, 24 FEB: Tidakkah Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tong Lai sedar bahawa majoriti pemandu perkhidmatan Dego Ride adalah golongan berpendapatan rendah yang menggunakan motosikal sebagai pengangkutan utama?
Justeru, ancaman menteri BN itu untuk merampas motosikal milik pemandu-pemandu Dego adalah perbuatan zalim dan tidak berasas sama sekali, kata Adun Bukit Gasing, Rajiv Rishyakaran.
Menurutnya, rampasan itu bukan saja menjejaskan sumber pendapatan melalui Dego, tetapi juga memberi kesan kepada keupayaan mereka mendapat kerja di tempat lain.
“Ia kerana mereka memerlukan motosikal sebagai pengangkutan ke tempat kerja, selain itu peluang pekerjaan juga mewajibkan memiliki kenderaan sendiri,” katanya hari ini.
Tegas Rajiv, Liow sepatutnya memberi tumpuan untuk meningkatkan keselamatan penunggang motosikal secara keseluruhan daripada mengugut mahu merampas motosikal pemandu Dego.
Lebih-lebih lagi, jelasnya, kabinet masih belum memberi kata putus berhubung pengharaman Dego Ride, seperti yang dinyatakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Nancy Shukri baru-baru ini.
“Bukankah ini lebih baik daripada memburu 6000 pemandu Dego yang tidak bersalah dan merampas motosikal mereka?
“Sudah sampai masanya Liow berhenti jadi hipokrit. Beliau perlu mengambil berat tentang keselamatan penunggang motosikal dan mengambil tindakan untuk mengatasi faktor sebenar punca kemalangan motosikal yang tinggi,” ujarnya.
Dalam pada itu, Adun Kampung Tunku, Lau Weng San berpendapat Dego Ride mampu membantu meningkatkan pendapatan golongan bawahan dan tidak patut diharamkan oleh kerajaan tanpa sebarang alasan kukuh.
“Selain itu, perkhidmatan Dego Ride juga memberi persaingan yang sihat terhadap perkhidmatan Uber dan Grab Car, selain menjadi pelengkap kepada sistem pengangkutan awam yang masih serba kekurangan,” katanya.
Menurut Weng San, kerajaan tidak harus tergesa-gesa menolak permohonan Dego Ride sebaliknya mesti membuat penelitian secara menyeluruh terlebih dahulu.
“Kerajaan harus ingat bahawa selain daripada kawalselia kerajaan terhadap Dego Ride, ianya masih bergantung kepada sambutan pasaran terhadap perkhidmatannya.
“Jika Dego Ride mendedahkan pelanggan kepada risiko yang tinggi, bukan saja kerajaan boleh mengambil tindakan undang-undang terhadapnya, malah pelanggan dan pasaran pun akan menolak perkhidmatan Dego Ride,” ujarnya. – Roketkini.com

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena