UMNO BN NAK KATA APA...
Aircraft structure - structural stress yang akan menyebabkan failure biasa boleh dikesan awal sekiranya proses maintenance, repair and overhaul (MRO) adalah sebagaimana dlm service record. Failure dlm structure boleh juga akibat dari explosion. Yang ni paling munasabah sebab kegagalan duress call dari pilot menunjukkan seolah2 ada sesuatu yang tiba-tiba berlaku. Setakat ini kita tak tahu samada ada duress call atau tidak. Kecualilah juga pd masa tu berlaku avionic failure.
Avionics failure- mostly onboard communication system. Jarang berlaku. Kalau berlaku pun, at that altitude aircraft masih boleh glide for 30 minutes, back to KBharu or Vietnam shore.
Engine failure - kalau flame extinction at high altitude (PhD saya tentang airplane engine failure at high altitude) masih boleh glide for 30 mins. Kecuali berlaku letupan pada engine sehingga airplane menjunam terus.
At high altitude, kalau plane menjunam nose dive, water surface tension di laut akan menyebabkan plane pecah teruk dan debris akan bertaburan. This is yet to be known.
Dr Ahmad Samsuri Mokhtar
Bekas ketua jabatan
Aero Angkasa UPM
Setiausaha Politik Presiden Pas
Perkongsian maklumat daripada kapten yang cukup berpengalaman, Kapten Nik Huzlan.
Dari Malaysia Hari Ini TV3 perkongsian daripada kapten yang cukup berpengalaman, Kapten Nik Huzlan Nik Hussain.
1. Agak mustahil untuk sebuah kapal terbang terputus isyarat atau komunikasi kerana setiap pesawat ada 3 peringkat komunikasi dan ketiga-tiga ini memang berkualiti.
2. Agak mustahil untuk kita katakan pesawat mengalami total 'electrical shutdown' dan sekiranya berlaku sekalipun, pesawat ada masa yang sangat cukup untuk buat pendaratan.Bukan sahaja itu, setiap pesawat mempunyai banyak bateri dan bateri ini mampu menjana tenaga untuk pesawat.
3. Di udara, setiap pesawat akan dapat baca pesawat lain, yang berdekatan.
4. Setiap laluan yang dilalui oleh mana-mana pesawat, adalah juga laluan yang dilalui oleh pesawat lain. Laluan utama. Jadi mustahil laluan di situ boleh memutuskan bacaan dan komunikasi dengan menara kawalan.
5. MAS adalah syarikat penerbangan terbaik dari segi 'maintainance' kerana menurut kapten, Amerika Syarikat juga meminta MAS bantu dari segi ini.
6. Kualiti juruterbang MAS juga adalah yang terbaik, bahkan menurut Kapten, juruterbang MAS sering "diculik" oleh syarikat penerbangan lain.
7. Seorang juruterbang itu akan buat SEHABIS BAIK selagi ada harapan, untuk selamatkan pesawatnya, walaupun gunung ada di depan. Bukan semudah itu untuk mereka putus asa.
8. Setiap pesawat boleh terkena petir, itu biasa, namun aliran arus elektrik itu akan mengalir mengikut bentuk pesawat dan keluar ke belakang.
9. Akhir sekali, sebagai penutup, Kapten Nik menyatakan bahawa, Kapten Zaharie adalah antara juruterb
ang terbaik yang beliau pernah kenal selama kurang lebih 30 tahun.
1. Agak mustahil untuk sebuah kapal terbang terputus isyarat atau komunikasi kerana setiap pesawat ada 3 peringkat komunikasi dan ketiga-tiga ini memang berkualiti.
2. Agak mustahil untuk kita katakan pesawat mengalami total 'electrical shutdown' dan sekiranya berlaku sekalipun, pesawat ada masa yang sangat cukup untuk buat pendaratan.Bukan sahaja itu, setiap pesawat mempunyai banyak bateri dan bateri ini mampu menjana tenaga untuk pesawat.
3. Di udara, setiap pesawat akan dapat baca pesawat lain, yang berdekatan.
4. Setiap laluan yang dilalui oleh mana-mana pesawat, adalah juga laluan yang dilalui oleh pesawat lain. Laluan utama. Jadi mustahil laluan di situ boleh memutuskan bacaan dan komunikasi dengan menara kawalan.
5. MAS adalah syarikat penerbangan terbaik dari segi 'maintainance' kerana menurut kapten, Amerika Syarikat juga meminta MAS bantu dari segi ini.
6. Kualiti juruterbang MAS juga adalah yang terbaik, bahkan menurut Kapten, juruterbang MAS sering "diculik" oleh syarikat penerbangan lain.
7. Seorang juruterbang itu akan buat SEHABIS BAIK selagi ada harapan, untuk selamatkan pesawatnya, walaupun gunung ada di depan. Bukan semudah itu untuk mereka putus asa.
8. Setiap pesawat boleh terkena petir, itu biasa, namun aliran arus elektrik itu akan mengalir mengikut bentuk pesawat dan keluar ke belakang.
9. Akhir sekali, sebagai penutup, Kapten Nik menyatakan bahawa, Kapten Zaharie adalah antara juruterb
ang terbaik yang beliau pernah kenal selama kurang lebih 30 tahun.
HASBUNALLAHU WANI'MALWAKIL. ( cukuplah ALLAH bagi kami dan DIA adalah tempat berserah diri..)
Kit Siang pemimpin Pakatan pertama melawat keluarga mangsa pesawat hilang
The Malaysian Insider – 1 hour 5 minutes ago
Penasihat DAP, Lim Kit Siang menjadi pemimpin pembangkang pertama yang datang melawat keluarga mangsa penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 dan anak kapal di Hotel Everly, Putrajaya sebentar tadi.
Beliau yang hadir bersama bekas exco Selangor, Ronnie Liu berkata kehadirannya atas dasar prihatin terhadap nasib keluarga mangsa pesawat MAS yang membawa sebanyak 237 penumpang dan anak kapal. – 9 Mac, 2014.
Family members of Flight MH370 passengers rush to KLIA
Yahoo News
0 comments:
Post a Comment