Sunday 20 March 2016

Bahaya strok haba...Kenyataan Media Pengoperasian Sekolah Semasa Fenomena El Nino & Gelombang Haba.

Ahad, 20 Mac 2016
CUACA panas boleh menyebabkan serangan strok haba.  GAMBAR HIASAN

Awas !! Bahaya strok haba yang mesti anda tahu...


Strok haba adalah antara penyakit yang biasa berlaku ketika cuaca panas melampau. Disebabkan peningkatan suhu sekeliling, strok haba atau heat stroke berisiko tinggi menyerang mereka yang mengalami peningkatan suhu badan mencecah 40.5 darjah Celsius. 

Kebiasaannya, strok haba akan mengakibatkan tubuh badan manusia menghasilkan peluh secara berlebihan sehingga menyebabkan air dalam badan berkurangan. Selain itu, tubuh badan juga terdedah kepada dehidrasi, sawan, kekeliruan, kerosakan otak dan organ dalam badan, koma seterusnya kematian.

Antara mereka yang berisiko adalah warga emas, pesakit diabetes dan mereka yang mengalami masalah obesiti. Pada masa sama, strok haba juga berisiko menyerang haiwan peliharaan. 
Tanda-tanda awal seseorang itu di serang strok haba ialah mengalami sakit kepala berdenyut, merasa mual dan muntah, kurang berpeluh walaupun dalam suhu panas, denyutan nadi menjadi pantas, otot lemah dan kejang, kulit kering dan kemerahan, sawan, pitam, serta tangan dan kaki menjadi sejuk.

Walau bagaimanapun, terdapat langkah-langkah pencegahan yang boleh diambil antaranya mengelakkan daripada melakukan aktiviti riadah yang terdedah kepada cuaca panas.

Selain itu, minum air dalam kuantiti yang banyak sekurang-kurangnya 2.5 liter sehari. Di samping itu, elakkan daripada melakukan aktiviti di atas permukaan yang panas seperti di atas simen.

Strok haba boleh dielakkan jika kita mengelak daripada kerap terdedah dengan persekitaran luar dan mengikuti langkah-langkah pencegahan yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan.

IZZAH NAJIHAH JA’FFAR
Negeri Sembilan

KDL.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena