Monday 21 March 2016

[Video] Najib: Kalau Orang Sepak Saya, Saya Sepak Balik, Pijak Balik iyeaa! 40 Kesalahan Najib yang tidak dijelaskan kepada rakyat?

Isnin, 21 Mac 2016






Page Liked · 4 hrs 

Antara dia dan kita...


Kera*jan mengutamakan yang salah?

40 Kesalahan Najib Razak yang tidak dijelaskan kepada rakyat...??
1) Beliau meminta izin PM Singapura untuk pembinaan jambatan bagi menggantikan tambak (causeway) bahagian sebelah Malaysia. Kemudian beliau bertanya kepada PM Singapura apabila beliau mahu membina kereta api kelajuan tinggi. Dalam kedua-dua kes ini permintaan beliau ditolak. Beliau nampaknya tidak mempunyai kawalan penuh atas segala hal ehwal negara sendiri.
2) Beliau mengambil perunding Eropah untuk menasihati mengenai dasar-dasar negara. Ini melibatkan kos RM 7 bilion. Perunding-perunding ini tidak memahami sifat pelbagai kaum Malaysia dan sensitiviti rakyat. Hasilnya ialah perasaan perkauman yang lebih besar dan ketegangan antara kaum di Malaysia. Orang Cina yang sebelum ini menyokong BN, menolak beliau sepenuhnya pada tahun 2013.
3) Beliau sebenarnya mengambil orang Eropah untuk bekerja di Jabatan Perdana Menteri. Pengaruh mereka ke atasnya menjadikan beliau tidak sensitif dengan keadaan tempatan.
4) Beliau menubuhkan agensi-agensi luar Kerajaan untuk mengarah hal ehwal Kerajaan dan menepikan EPU dan ICU dalam perancangan dan pelaksanaan pembangunan Malaysia.
5) Beliau membayar agensi-agensi ini, di mana Pemandu adalah satunya yang besar, gaji dan faedah tidak mengikut skim gaji kerajaan, iaitu lebih tinggi. Beliau tidak mengikut prosedur kerajaan dan tidak mengambil kira pihak berkuasa yang berkaitan apabila melakukan ini.
6) Beliau telah menambah bajet Pejabat Perdana Menteri banyak kali ganda. Terdapat begitu ramai Menteri-Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Kabinet beliau adalah yang terbesar dalam sejarah Malaysia.
7). Beliau mewujudkan jawatan dengan gaji yang tinggi bagi mereka yang bersara daripada perkhidmatan supaya mereka akan menyokong beliau tanpa mengira kesalahannya.
8) Beliau mempunyai gaya hidup yang mewah dan membelanja di luar kemampuan seorang Perdana Menteri Malaysia untuk majlis perkahwinan anak perempuannya.
9) Beliau meletak Kementerian Kewangan di bawah bidangnya bersama-sama dengan tugasnya sebagai Perdana Menteri. Ini memberi beliau kawalan penuh ke atas hal ehwal kewangan Kerajaan. Beliau dengan ini dapat meminjam dana dari Kerajaan dan menetapkan harga yang sangat rendah bagi tanah Kerajaan apabila menjualnya kepada 1MDB.
10) Apabila gagal untuk mengambil alih pengurusan Terengganu Investment Agency, beliau menubuhkan 1 Malaysia Development Berhad, sebuah syarikat yang mempunyai modal RM 1 juta daripada Kerajaan.
11) Beliau melantik dirinya sendiri sebagai penasihat kepada syarikat ini. Jelas sekali apa-apa yang dilakukan mesti dengan pengetahuan beliau.
12) Beliau meminjam untuk 1MDB RM42 bilion kesemuanya dengan membayar komisen dan kadar faedah yang tinggi, sesuatu perkara yang sebuah syarikat dengan RM1 juta sebagai modal tidak akan dapat melakukannya. Pada hakikatnya pinjaman ini dijamin oleh Kerajaan.
13) Beliau kemudiannya membeli loji jana kuasa swasta dengan harga RM12 bilion. Ini adalah jauh lebih tinggi daripada harga pasaran. Beliau juga mengambil alih hutang berjumlah RM8 bilion yang ditanggung oleh loji jana kuasa. Kemudian beliau menjual loji jana kuasa kepada China dengan harga yang merugikan.
14) 1MDB membentuk syarikat usaha sama dengan sebuah syarikat Arab dikenali sebagai Petro Saudi.
15) Syarikat ini dikatakan mempunyai dua konsesi minyak di Argentina dan Turkmenistan. Sehingga kini konsesi- konsesi ini tidak nampaknya telah diterokai. Malahan kewujudan konsesi-konsesi tersebut juga diragukan.
16) 1MDB telah membayar lebih daripada USD1 bilion untuk bahagiannya dalam syarikat usaha sama ini.
17) Usaha sama ini telah ditamatkan beberapa bulan kemudian.
18) Bukannya mendapat kembali wang itu, Najib sebaliknya meminjam lebih USD1 bilion dan USD0.8 bilion lagi kepada rakan kongsi Saudi.
19) Di mana wang ini berada pada hari ini tidak jelas kerana penjelasan yang diberikan tidak disahkan dengan dokumen yang boleh dipercayai.
20) Jumlah wang yang besar telah dilaburkan di Kepulauan Cayman.
21) Kemudiannya kita telah diberitahu bahawa wang tersebut telah dipulangkan ke Tanah Air. Tetapi sebahagian besar wang ini telah disimpan di bank Singapura. Kemudian bank tersebut berkata tiada wang di dalam bank. 1MDB kemudian mendakwa ianya bukan wang tetapi unit-unit. Tiada bukti dokumentari diberikan, sudah pastinya tiada juga bukti akan nilai sebenar unit-unit tersebut.
22) 1MDB tidak membawa balik wang ini ke Malaysia kerana Bank Negara mungkin akan mempersoalkan sumber wang ini. Ini adalah pengakuan yang jelas bahawa ada sesuatu yang tidak betul dengan wang ini.
23) Tiba-tiba telah dilaporkan oleh Wall Street Journal bahawa Najib mempunyai USD681 juta (kira-kira RM2.6 bilion ) dalam akaun rahsia peribadinya di Ambank.
24) Pada mulanya beliau menafikannya; kemudian mengakui, mengatakan bahawa ia adalah hadiah; kemudian menyatakan bahawa ini adalah sumbangan untuk memastikan beliau memenangi pilihan raya; kemudian menyatakan ia adalah sumbangan dari orang-orang Arab yang menghargai perjuangannya terhadap pengganas Islam; dan akhirnya bahawa ia adalah sumbangan daripada arwah Raja Arab. Sumber wang itu masih belum dibuktikan.
25) Kini seorang Menteri Saudi berkata tiada rekod wujudnya hadiah, kemungkinan ianya adalah satu pelaburan Saudi. Jumlahnya tidak begitu besar, katanya.
26) Tidak kira bagaimana beliau memperolehi wang ini, tetapi jumlahnya terlalu besar untuk disifatkan sumbangan. Tiada PM Malaysia patut menerima wang sejumlah itu, terutama wang dari negara asing. Sudah semestinya ia tidak seharusnya menjadi hadiah peribadi.
27) Wang dalam akaun sesiapa pun, sama ada daripada keuntungan atau pinjaman atau hadiah mesti diisytiharkan kepada Jabatan Cukai Pendapatan walaupun sekiranya ia tidak tertakluk kepada cukai pendapatan. Rupa-rupanya Lembaga Hasil Dalam Negeri tidak dapat mengesahkan dari rekod rasmi tentang bagaimana pemerolehan atau kewujudan wang ini dilakukan. Juga tidak ada laporan yang jelas tentang wang ini oleh Bank Negara untuk menentukan sama ada ianya pengubahan wang haram.
28) Kemudiannya dikatakan wang itu telah dikeluarkan dan disimpan di dalam bank-bank di Singapura.
29) Dan Kerajaan Singapura dikatakan telah membekukan akaun.
30) Di Malaysia empat institusi Kerajaan telah menubuhkan satu Pasukan Petugas untuk menyiasat wang ini.
31) Sebelum laporan dapat dibuat Najib membubarkannya dengan memecat Ketua Audit Negara, menakut-nakutkan Gabenor Bank Negara. Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah pergi bercuti. Hanya polis terus berfungsi tetapi senyap mengenai hasil kerja-kerja pasukan petugas. Daripada ahli-ahli pasukan petugas hanya pihak polis sahaja yang tidak membuat sebarang laporan. Polislah pihak yang pertama yang sepatutnya membuat laporan kepada Peguam Negara.
32) Bank Negara dan SPRM menyerahkan laporan berasingan mengenai wang dalam akaun Najib kepada Peguam Negara yang baru.
33) Kedua-dua laporan telah ditolak oleh Peguam Negara baru dengan mendakwa Najib tidak melakukan sesuatu yang salah.
34) Kemudian Peguam Negara mengisytiharkan bahawa baki wang (RM2.03 bilion) telah dikembalikan kepada Arab Saudi. Bagaimana ini dapat dilakukan pada hal akaun dibekukan tidak dijelaskan.
35) Rakyat Malaysia berasa malu dengan laporan oleh akhbar asing yang berpengaruh tentang pengurusan 1MDB oleh Najib yang dapat dipersoalkan dan jumlah wang yang besar dalam akaun peribadi beliau. Apabila membuat perjalanan ke luar negara, rakyat Malaysia yang dahulu sering dipuji atas kejayaan negara mereka malu apabila ditanya mengenai apa yang berlaku kepada negara mereka?
36) Rakyat Malaysia malu kerana Malaysia dinilai antara sepuluh negara yang paling korup di dunia dan Najib dianggap sebagai Menteri Kewangan yang paling tidak cekap.
37) Walaupun Najib mengugut untuk menyaman, dia tidak berbuat demikian sehingga kini, walaupun Wall Street Journal dan akhbar-akhbar lain mendedahkan lebih banyak cerita buruk mengenai beliau dan kerugian 1MDB serta wang dalam akaun peribadi beliau. Jumlah yang terlibat kini dilaporkan sebanyak RM4 bilion.
38) Akhbar-akhbar Malaysia tidak dibenarkan melaporkan 1MDB kecuali penjelasan oleh Kerajaan.
39) Semua institusi-institusi Kerajaan yang ditugaskan untuk melindungi kesejahteraan warganegara kini telah dilemahkan oleh Dato’ Seri Najib supaya orang takut institusi-institusi ini daripada bergantung kepada mereka untuk mendapatkan kebebasan dan kesejahteraan.
40) Kerana semua inilah warganegara Malaysia mendesak penyingkiran beliau.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena