Thursday 31 March 2016

Kenapa tetiba PEMAKAN DEDAK jadi popular?

Jumaat, 1 April 2016


Betul gak kenyataan Tok Pauh. Banyak media2 antarabangsa pon ada ambil berita pasal PM kita.
Femes u ...

Alo Annuar Musa! Ngaku makan dedak ke? Kami yg menentang tak hingin makan dedak. Kan ..

Hakikatnya, perkataan dedak yang ironinya merujuk kepada makanan ternakan itu kini sudah mula digunakan kepada manusia dek kerana mahu memberi gambaran tentang betapa hinanya harga diri mereka yang mudah dibeli.

Kenapa tiba-tiba dedak jadi popular?

 | March 31, 2016
Penggunaan istilah pemakan dedak sudah menjadi satu perkataan popular untuk merujuk mereka yang mudah dibeli.
mahathir-najib
Apa itu pemakan dedak?
Menurut Wikipedia dedak merupakan campuran kasar dengan serpihan serkam-serkam kecil yang dimakan oleh ternakan.
Dalam politik, pemakan dedak ini diistilahkan mereka yang mudah dibeli oleh individu demi menjaga kuasa pembelinya agar tidak jatuh ke tangan orang lain.
Malah, pemakan dedak juga boleh dianggap mereka yang hanya mengiyakan sahaja perkara yang tidak betul meskipun ia diketahui salah.
Oleh kerana telah menerima habuan, ada pemakan dedak itu mungkin sanggup menggadaikan maruahnya.
Paling ditakuti, jika pemakan dedak seperti itu mempunyai sifat rakus tanpa mampu membezakan perkara benar dengan yang batil.
Sejak kebelakangan ini, kita sering mendengar penentang Datuk Seri Najib Razak menggunakan istilah `pemakan dedak’ dalam setiap ceramah mahu pun kenyataan mereka.
Ia dilihat sudah menjadi satu perkara yang sinonim dan boleh dianggap rempah ratus untuk menyedapkan ucapan-ucapan kepada para pendengar dalam satu-satu sesi ceramah yang mereka hadiri.
Bermula dengan ungkapan `lemah minda otak udang’ yang diguna pakai oleh bekas Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, trend menggunakan ayat sesuai untuk merujuk kepada perbuatan Perdana Menteri sudah menjadi kemestian dan ia pasti akan disahut dengan sorakan oleh para penyokong yang setia.
Namun, ia sebenarnya adalah sindiran yang dilemparkan oleh mereka ke atas Najib ekoran dakwaan Perdana Menteri mahu membeli mereka setelah beberapa isu berjaya dibongkarkan yang antaranya termasuk skandal utama melibatkan syarikat pelaburan milik kerajaan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), SRC International dan dana derma RM2.6 bilion.
Sebagai contoh, Dr Mahathir juga dalam ucapannya sering kali menggunakan istilah pemakan dedak bagi menunjukkan dakwaannya bahawa Najib memberi suapan kepada individu yang padanya mereka itu boleh dibeli.
Dengan merujuk kepada pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Dr Mahathir dalam ucapannya pada Himpunan Selamatkan Malaysia di Shah Alam pada Ahad lepas berkata, pemberian itu salah satu daripada sikap memberi makan dedak terbesar yang dilakukan oleh Najib dalam membeli rakyat.
Katanya, langkah seperti itu tidak pernah dilakukan olehnya mahupun Perdana Menteri lain sebelum ini kerana ia tidak memberi manfaat kepada keseluruhan rakyat sebaliknya, sekadar mahu mendapatkan populariti dengan harapan dapat mengaburi skandal yang dihadapi.
Perkara lain yang boleh dilihat kata Dr Mahathir apabila beliau merujuk kepada penerimaan wang berjumlah RM1 juta oleh Ahli Parlimen Johor Bahru, Tan Sri Shahrir Samad dan Ahli Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan daripada Najib selepas mereka menyatakan kepada siapa lagi bantuan harus diminta kalau tidak kepada Presiden parti (merujuk Najib sebagai Presiden UMNO).
Menerusi blognya Chedet.com pula, Dr Mahathir menguatkan dakwaannya itu dengan memuat naik petikan artikel daripada laporan sebuah akhbar arus perdana berhubung pengakuan Shahrir Samad itu yang mana wang tersebut digunakan untuk kepentingan parti di peringkat bahagian.
Namun, apa yang dikatakan bekas Perdana Menteri yang pernah menerajui negara selama 22 tahun itu tidaklah boleh dipertikai dengan begitu sahaja kerana beliau ada menyertakan sekali fakta bagi menguatkan hujahnya itu.
Tidak mungkin boleh dipertikai pengalaman yang ada oleh Dr Mahathir lebih-lebih lagi dengan usianya yang sudah menjangkau 91 tahun sudah pasti beliau mempunyai fikiran yang sangat ranum.
Tidak kurang juga dengan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang acap kali menggunakan istilah sama bagi menggambarkan betapa teruknya sikap penyokong-penyokong Najib menerusi beberapa program yang dihadirinya selepas beliau dipecat dari jawatannya sebagai orang nombor dua dalam kerajaan.
Istilah itu sering disebut berulang-ulang lebih-lebih lagi selepas beliau digantung jawatan dalam parti sebagai Timbalan Presiden UMNO.
Apa pun istilah pemakan dedak yang digunakan oleh Dr Mahathir, Muhyiddin dan beberapa orang lagi yang berjuang bersamanya sudah menjadi popular hingga menjadi bualan di mana-mana.
Hakikatnya, perkataan dedak yang ironinya merujuk kepada makanan ternakan itu kini sudah mula digunakan kepada manusia dek kerana mahu memberi gambaran tentang betapa hinanya harga diri mereka yang mudah dibeli.
FMT

1 comments:

As Sunnah said...

Alahamdulillah...negara semakin makmur...ringgit mula naik dgn baik...parti pembangkang juga ramai sudah menikmati hasil rakyat dengan menerima gaji tanpa putus bayar oleh kerajaan BN.Tahniah. PM faham di mana mana negara ada masalah lebih berat lagi. Kita pun tahu. bersihkan lah hati. Allah melihat hati kita bukan perbuatan kita sebagai ukuran utama.

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena