Monday 26 March 2018

[Video Hampir 'kecoh', 3 MP digantung 10 hari sebab tanya SOALAN 1MDB!] 'Tak adil gantung kami tanpa pendengaran'.

Isnin, 26 Mac 2018

'Tak adil gantung kami tanpa pendengaran'



Anggota Parlimen Beruas Datuk Ngeh Khoo Ham berpendapat, penggantungan dirinya serta dua anggota parlimen DAP yang lain oleh Speaker Dewan Rakyat sebagai tidak adil.
Ini kerana, menurut Ngeh, Speaker sepatutnya melakukan sesi pendengaran terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan.
"Sepatutnya perlu ada sesi pendengaran terlebih dahulu, tidak ada langsung sesi pendengaran terhadap kami bertiga tetapi terus menuduh kami menghina parlimen sedangkan kami berfikir sebaliknya," katanya pada sidang media di Parlimen hari ini.
Sidang media itu turut dihadiri Anggota Parlimen Baru Gajah V Sivakumar.
Bagi Sivakumar pula, beliau berpendapat Parlimen merupakan tempat untuk menjawab isu-isu yang dibangkitkan rakyat.
Justeru, katanya, perkara yang dibangkitkan mereka bukan bertujuan untuk mencabar speaker sebaliknya membawa soalan-soalan yang sering diajukan rakyat.
"Ramai tanya pada anggota parlimen apa kita buat di Parlimen dan kenapa tak dapat jawapan dari kerajaan berkaitan 1MDB.
"Kerajaan harus jawab berkaitan isu rakyat. Speaker tak boleh diperalatkan atau digunakan oleh eksekutif.
"Kita anggota parlimen dan wakil rakyat, kita bukan nak cabar speaker. (Kita cakap) mungkin speaker hadapi tekanan dari eksekutif dan sebab tekanan dia halang soalan 1MDB, jadi lebih baik dia letak jawatan. Itu yang kita cuba katakan" kata Sivakumar.
Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandee hari ini menggantung tiga anggota parlimen DAP berkenaan selama sepuluh hari selepas mereka enggan memohon maaf terhadap Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.
Ronald berkata tindakan Ngeh, Sivakumar dan Nga Kor Ming (DAP-Taiping) adalah satu penghinaan kepada speaker yang melaksanakan tugasnya dan sehubungan itu, juga adalah satu penghinaan kepada parlimen.
Ia susulan keputusan Pandikar yang menolak usul segera mereka berhubung isu rampasan kapal persiaran milik ahli perniagaan Jho Low dan soalan berkaitan 1MDB.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena