Wednesday 26 April 2017

[Video Petanda Besar Bila Najib & Rosmah Duduk Ditangga Rumah Orang Miskin] Dasar Umno BN lebur impian anak muda miliki rumah.

Khamis, 27 April 2017


Image result for Rumah mampu tengok
Image result for Rumah mampu tengok

Dasar Umno BN lebur impian anak muda miliki rumah

Penulis 

Cadangan untuk rakyat menyewa rumah untuk tempoh masa yang lama bukanlah satu idea bernas. Bagi saya, kerajaan Umno/BN seolah-olah tidak memahami bahawa MEMILIKI SEBUAH RUMAH ITU SATU KEPERLUAN ASAS (BASIC NEEDS) setiap individu yang menempuhi alam pekerjaan. 
Cadangan Datuk Johari Ghani telah mengecewakan rakyat dan golongan muda kerana ia bukanlah cara menangani kenaikan harga barangan dan kos sara hidup.
HSBC Holdings PLC, London baru-baru ini melaporkan bahawa sebanyak 93 peratus rakyat Malaysia masih tidak memiliki rumah sendiri berdasarkan hasil kajian 'Beyond the Brick'.
Kadar ini merupakan satu angka yang tinggi dan rakyat khususnya golongan muda tidak boleh melengahkan masa sehingga mempunyai kemampuan untuk memilik rumah sendiri.
Sebenarnya, mengambil langkah tunggu hingga mampu adalah langkah LANGKAH YANG SALAH kerana HARGA RUMAH TIDAK AKAN TURUN, SEBALIKNYA HARGA RUMAH AKAN TERUS MENINGKAT. Indeks Harga Rumah Negara Malaysia terus meningkat 5.36 peratus pada suku ketiga 2016 sungguhpun lebih rendah berbanding 7.35 peratus dalam tempoh yang sama pada tahun sebelumnya. Harga rumah meningkat lebih daripada pendapatan isi rumah Malaysia sejak hingga 2015, mencatatkan pertumbuhan dua angka antara 2012 dan 2013.
Oleh itu adalah satu kelebihan membeli rumah ketika usia muda kerana tempoh pinjaman kepada bank boleh dipanjangkan sehingga 30 atau 35 tahun dan dapat mengurangkan pembayaran bulanan setiap bulan. Secara tidak langsung rumah ini akan menjadi aset kepada pembeli yang mana ia mampu mendatangkan keuntungan berlipat kali ganda dalam jangkamasa sederhana dan jangka panjang.
Datuk Johari mencadangkan sewaan untuk jangka panjang kerana bimbang anak muda terikat dengan komitmen yang tinggi di usia muda dengan beban rumah dan kereta sedangkan mereka sepatutnya tumpu kepada kerjaya dan mencuba bidang perniagaan.
Sedarkah Datuk Johari bahawa anak muda membeli kereta adalah kerana terpaksa disebabkan kerajaan Umno/BN gagal menyediakan pengangkutan yang awam yang efisyen untuk mereka pergi dan balik ke tempat kerja.
Sebagai Menteri Kewangan sepatutnya Johari Ghani mencadangkan penghapusan GST dan TOL, penurunan harga minyak pada kadar munasabah, pendidikan tinggi percuma, pengawalan harga rumah, meningkatkan produktiviti pekerja supaya mendapat gaji yang lebih tinggi, mengelak pembaziran, ketirisan perbelanjawan awam dan pencegahan rasuah.
Langkah-langkah lain yang baik yang boleh dimulakan termasuklah memberi pendidikan pengurusan kewangan peribadi kepada pelajar-pelajar di peringkat awal sekolah hingga ke peringkat universiti.
Kerajaan Umno BN gagal mendidik pelajar-pelajar hari ini dan dahulu mengenai cara-cara pengurusan kewangan, seperti tatacara membeli rumah yang memerlukan persediaan kewangan dari peringkat awal. Kesannya, rakyat pada awal usia tidak tahu bahawa membeli rumah itu sekurang-kurangnya memerlukan deposit sekurang-kurangnya 10 peratus daripada harga semasa.
Apabila rakyat hanya tahu membeli rumah itu memerlukan wang pada usia dewasa, akhirnya mereka gagal untuk menyimpan impian untuk membeli rumah. Sedangkan, rumah merupakan aset yang boleh membantu mereka mempunyai harta untuk diwariskan. Bertambah malang apabila Johari Ghani mengatakan rakyat seharusnya menyewa rumah untuk tempoh yang lama, sementara rumah-rumah yang ada sekarang terus dibeli dan dimiliki oleh golongan 'maha' kaya.
Sampai bila rakyat memerlukan kewangan stabil, taktala harga hartanah semakin meningkat dari semasa ke semasa? Andaikan jika seorang rakyat mengikut saranan menteri dengan menunggu sepuluh tahun untuk kumpul duit terlebih dahulu, mampukah dia membeli rumah dengan harga yang telah meningkat dalam tempoh yang sama? Saya percaya jika bertanyakan kepada pakar-pakar kewangan dan pelabur hartanah, sudah tentu sebahagian besar mereka mengatakan peluang terbaik untuk memiliki rumah adalah pada hari ini, bukannya masa depan!
Menteri seolah-olah tidak memahami mengenai konsep penawaran dan permintaan hartanah yang mana kebiasaannya harga hartanah semakin meningkat. Jika beliau secara ikhlasnya ingin membantu rakyat khususnya golongan Bumiputera, beliau seharusnya menerangkan kepentingan menyimpan deposit dan mencari sumber pendapatan yang membolehkan rakyat membayar ansuran rumah mengikut jadual. Begitu juga Menteri Pendidikan, seharusnya subjek pendidikan kewangan diajar sejak bangku sekolah lagi. Anak muda perlu diajar mengenai CCRIS, CTOS, Debt-to-Service Ratio (DSR), serta penyediaan bajet mengikut sumber pendapatan semua peringkat (pendapatan kecil, sederhana dan besar).
Melalui pendidikan kewangan, maka pemilikan rumah akan meningkat untuk generasi akan datang. Melalui pendidikan kewangan, maka potensi bilangan orang muflis juga akan semakin menurun. Melalui pendidikan kewangan, maka rakyat dapat menilai setakat mana kemampuan Menteri Kewangan Kedua ini menangani ekonomi negara yang sedang mengalami kenaikan harga barangan dan kos sara hidup yang tinggi.
Terserlah realitinya Datuk Johari dan kerajaan UMNO/BN gagal memahami derita rakyat dan aspirasi anak muda bahkan mencadangkan langkah-langkah yang memburukkan lagi keadaan ekonomi negara.

1 comments:

pak ahmad said...

Awalnya aku hanya mencoba main togel akibat adanya hutang yang sangat banyak dan akhirnya aku buka internet mencari aki yang bisa membantu orang akhirnya di situ lah ak bisa meliat nmor nya AKI NAWE terus aku berpikir aku harus hubungi AKI NAWE meskipun itu dilarang agama ,apa boleh buat nasip sudah jadi bubur,dan akhirnya aku menemukan seorang aki.ternyata alhamdulillah AKI NAWE bisa membantu saya juga dan aku dapat mengubah hidup yang jauh lebih baik berkat bantuan AKI NAWE dgn waktu yang singkat aku sudah membuktikan namanya keajaiban satu hari bisa merubah hidup ,kita yang penting kita tdk boleh putus hasa dan harus berusaha insya allah kita pasti meliat hasil nya sendiri. siapa tau anda berminat silakan hubungi AKI NAWE Di Nmr 085--->"218--->"379--->''259'

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena