Friday 21 April 2017

[Video Wajib Kalahkan Najib & UMNO BN Pada PRU14 Ini!] Amanah dan Bersatu semakin mendapat tempat di hati rakyat Kelantan, kata Prof Agus

Sabtu, 22 April 2017

Pakatan semakin mendapat tempat di hati rakyat Kelantan, kata Prof Agus

Prof Agus Yusof melihat Amanah dan Bersatu semakin diterima rakyat Kelantan dan perlu bergerak ke Kelantan selatan pula.
Amanah dan Bersatu semakin mendapat tempat di hati rakyat Kelantan, khususnya di kalangan pengundi muda (21-40 tahun), kata pengkaji politik Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr Mohamad Agus Yusof.
Bagaimanapun, katanya, kepimpinan kedua-dua parti itu kurang padu manakala ceramahnya banyak, tetapi penceramahnya orang yang sama dan hanya tertumpu di kawasan bandar sahaja.
Bersatu dan Amanah perlu menumpukan aktivitinya ke Kelantan selatan pula.Bersatu dan Amanah perlu menumpukan aktivitinya ke Kelantan selatan pula."Bersatu dan Amanah perlu melakukan banyak lagi kerja untuk mendekati rakyat Kelantan secara lebih menyeluruh kerana setakat ini aktivitinya hanya tertumpu di Kelantan Utara sahaja," kata Agus.
Sehubungan dengan itu, Agus, saintis politik yang berasal dari Kelantan itu berkata, Umno lebih berpeluang untuk merampas kembali negeri Kelantan itu dari Pas.
"Pertanyaan saya cuma satu, setelah menang di Kelantan, siapakah Menteri Besar Umno tersebut?" kata Agus dalam satu tulisan di akaun Facebooknya.
Menurut beliau, sekiranya diadakan pilihan raya sekarang, Pas yakin mereka akan kekal memerintah Kelantan.
Umno juga yakin sekiranya berlaku pertandingan tiga penjuru, mereka yang akan menang.
"Amanah dan Bersatu juga mendakwa mereka boleh mencabar kekuatan Pas dan Umno, hatta jika Umno dan Pas berkerjasama sekali pun dalam PRU akan datang.
"Begitulah politik, semua parti yakin akan menang," katanya.

Agus akui Pas mempunyai sokongan akar umbi yang teguh.
"Penyokong tegarnya kekal dengan Pas atas alasan Pas adalah parti agama.
"Begitupun, saya dapati ceramah Pas sudah semakin kurang diminati kerana penceramahnya tidak mampu memberikan gagasan baru untuk memerintah Kelantan ke depan," katanya.
Katanya, Umno masih sepi dengan kegiatan ceramah, tetapi mempunyai banyak program berfokus.
"Seperti Pas, Umno juga mempunyai penyokong tegar dan jentera akar umbi yang kuat," katanya.
Menurut beliau, bagi anak Kelantan yang tinggal di Lembah Kelang pula, mereka pengundi rasional yang memerhati kepada calon dan isu.
"Penyokong tegar setiap parti sekitar 20% sahaja menjadikan 40% pengundi luar Kelantan ini adalah pengundi atas pagar," katanya.
Persoalannya, parti manakah yang akan menang dalam pilihan raya umum nanti?
"Dengan mengambil kira perpecahan Umno dan Pas sehingga lahirnya Bersatu dan Amanah, jika berlaku pertandingan tiga penjuru, data yang ada menunjukkan Umno lebih mempunyai kelebihan.
"Betul, rakyat kecewa dan marah berat dengan beberapa isu Umno, khususnya berkaitan dengan kenaikan harga minyak dan kos sara hidup serta rasuah yang sering dilaporkan di dada akhbar," katanya.
Tetapi dalam konteks Kelantan, Agus memberikan tiga faktor utama yang tetap memberi kelebihan kepada Umno untuk menang.
(i) kegagalan kerajaan Pas mengatasi masalah rakyat dan membangunkan Kelantan menyebabkan rakyat mahukan perubahan kerajaan.

(ii) pemimpin tempatan Umno lebih peka dengan masalah dan isu rakyat.

(iii) parti dan kewangan Umno lebih kukuh untuk memujuk rakyat dalam kempen pilihan raya.
PAS pula, katanya, perlu mengubah pendekatan kempen dan ceramahnya jika mahu kembali mendapat tempat di hati rakyat.
"Isu-isu rakyat perlu dijawab secara berhemah dan berfakta, bukan setakat apa yang PAS lakukan sekarang. Dalam politik, Pas perlu berpijak di alam nyata," katanya.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena