Tuesday 25 April 2017

[Video Tun M - Hanya Yang Bodoh Saja Sertai UMNO] Api besar Kerteh bakal padam? Kini industri minyak & gas telah suram, penduduk tiada pekerjaan.

Rabu, 26 April 2017

Api besar Kerteh bakal padam?


Melewati Api Besar, masih jauh lagi perjalanan untuk dituju. Api Besar merupakan kawasan perindustrian minyak dan gas di Kerteh Terenganu, berdekatan dengan Paka.

Penduduk tempatan memberi gelaran Api Besar kerana terdapat banyak api besar yang tak pernah padam di situ. Api untuk memproses minyak dan gas. Tetapi ia bakal terpadam?

Sejak industri minyak global merudum, projek makin berkurang. Penduduk sekitarnya yang rata-rata bekerja dalam industri minyak dan gas paling terkesan.

Projek tiada maka mereka tiada kerja. Ia diburukkan lagi tindakan kerajaan memindahkan banyak projek ke Pengerang, Johor, untuk memusatkan kawasan minyak dan gas di Pengerang, menurut mereka.

Semakin sukar untuk penduduk tempatan mendapat pekerjaan. Ada di kalangan mereka terpaksa memilih untuk berhijrah dan bekerja di Pengerang.
Ada yang ke Port Dickson malah ke luar negara. Ramai yang tinggalkan anak bini di kampung, kerana kesukaran membawa mereka bersama.
Kadar pengangguran yang tinggi menyukarkan kehidupan rakyat. Mengikut laporan dikeluarkan oleh akhbar yang telah terkubur akibat tindakan zalim kerajaan memerintah, The Malaysia Insider, kos sara hidup di kawasan Paka adalah antara yang tertinggi di Malaysia.

Ini disebabkan Paka dan sekitarnya merupakan kawasan minyak. Penduduknya dilimpahi dengan kemewahan industri minyak dan gas.
minyak
Kini industri telah suram, penduduk tiada pekerjaan, tetapi harga barang tidak pula menunjukkan penurunan.
Mengharapkan wakil rakyat yang dilantik mereka sewaktu pilihan raya lebih menyakitkan hati. Selera rakyat tempatan di sini memilih lebih kepada serban berbanding kebolehan.

Wakil rakyat di sini hidup bersama rakyat, berpakaian, berumah sama seperti rakyat. Mereka benar-benar berjiwa rakyat.

Namun kemahiran mereka lebih kepada menjadi imam solat, khatib khutbah dan mengepalai majlis agama. Ini bukanlah ciri yang teruk, malah dituntut kepada semua pemimpin.

Akan tetapi yang lebih diperlukan ialah yang boleh menyelesaikan masalah rakyat. Yang mampu mencipta dan menambah peluang kerja rakyat.

Bagaimana rakyat mahu khusyuk solat jika kepala diserabutkan dengan tiada duit membeli makanan untuk anak bini?

Akhirnya perjalanan sampai ke destinasi yang dituju, sebuah pejabat kecil tetapi cantik di Gong Badak Terengganu – tempat bakal berlangsungnya Jelajah Dialog Hati ke Hati bersama rakyat Terengganu anjuran PKR.

Jelajah dialog ini dirancang menjajah seluruh ceruk negara. Peluang untuk rakyat meluah perasaan.

Apa guna jika perdana menteri umumkan ekonomi baik, tetapi petani masih hidup dalam kemiskinan, nelayan masih kais pagi makan pagi kais petang makan petang.
“Negeri Terengganu terlalu bergantung kepada hasil minyak, mesti wujudkan industri baru yang boleh memberi peluang pekerjaan kepada rakyat.

“Di samping kerajaan perlu mewujudkan satu unemployment benefit yang bukan bersumber dari cukai baru, untuk melindungi pekerja, terutama sektor minyak dan gas,” kata Rafizi Ramli bila disoal berkaitan pengangguran pekerja minyak dan gas.

Negeri Terengganu sudah cukup bertuah kerana dikurniakan minyak. Yang diperlukan ialah pemimpin yang cekap memerintah.

Ketika pemimpin sibuk bercakaran di parlimen, ketika pemimpin sibuk mempermainkan isu agama dan bangsa untuk kepentingan diri, ktika ada pemimpin tidak berhati perut merembat RM2.6 bilion duit rakyat, dakyat di Kerteh, Paka dan sekitarnya masih pening bagaimana nak teruskan hidup kerana tiada peluang kerja.

Api besar bakal terpadam selamanya?

Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang redaksi Malaysiakini.

1 comments:

Johan said...

Kilang Pewaja sudah dulu karat mereput.

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena