Sunday 8 October 2017

[Video TOLAK KLEPTOKRASI~Kemana Hilang Wang Amanah Pencen 50Juta, masuk akaun siapa?] Luah kemarahan, desak perubahan di himpunan 14 Oktober.

Ahad, 8 Oktober 2017

Luah kemarahan, desak perubahan di himpunan 14 Oktober

Luah kemarahan, desak perubahan di himpunan 14 Oktober
Pemimpin Pakatan Harapan memegang tanglung di ceramah anti kleptokrasi di Permatang Pauh, Pulau Pinang malam tadi sebagai solidariti kepada dua pemimpin PKR yang dipenjarakan, Anwar Ibrahim dan Tian Chua. – Gambar The Malaysian Insight, 8 Oktober, 2017.

PEMIMPIN Pakatan Harapan (PH) menggesa semua rakyat Malaysia yang mahukan perubahan supaya datang ke perhimpunan pada 14 Oktober ini, acara kemuncak kempen agresif tiga bulan gabungan itu menentang kerajaan Perdana Menteri Najib Razak.
Pada ceramah "Sayangi Malaysia, Hapus Kleptokrasi" yang terakhir di Pulau Pinang malam tadi, pemimpin PH berkata rakyat perlu menyampaikan mesej jelas bantahan mereka kepada kerajaan.
“Kehadiran anda akan membolehkan kami mengakhiri kleptokrasi. Kita perlu biar kerajaan persekutuan dengar rungutan rakyat," kata Timbalan Presiden PH dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.
Perhimpunan yang akan diadakan di Padang Timur, Petaling Jaya pada Sabtu ini ialah kemuncak kepada ceramah dan jelajah PH ke seluruh negara mengenai anti kleptokrasi, yang bermula sejak awal Julai lalu, bertujuan memberi penjelasan mengenai skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB).
“Kita perlu singkirkan GST (cukai barangan dan perkhidmatan), dan desak tindakan diambil terhadap 1MDB dan orang di belakang skandal itu.
“Jika kerajaan tidak dengar apa yang rakyat mahu, kita akan singkirkan Barisan Nasional (BN) bila pilihan raya umum tiba nanti,” katanya di hadapan khalayak di Guar Perahu, Permatang Pauh.
Dalam ucapannya Ketua menteri Pulau Pinang dan setiausaha agung DAP Lim Guan Eng berkata kerajaan negeri juga terpaksa membayar GST ketika membina atau menaik taraf infrastruktur dan kemudahan awam.
“Kerajaan negeri Pulau Pinang membayar RM200 juta GST. Bayangkan apa kita boleh buat dengan wang itu. Banyak kali kita minta Putrajaya mengecualikan cukai kepada kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan, tetapi mereka tidak mahu dengar.
 “Saya tidak pernah dengar sesiapa memuji GST, berkata ia bagus, kecuali pemimpin Umno. Kita sekarang bayar GST dari lahir sampai mati. Itulah kehebatan GST,” katanya.
 “Kini tiba masanya. Kita akan berhimpun (Sabtu ini),” katanya, menambah yang pengangkutan akan disediakan bagi mereka yang berminat untuk pergi.
Seorang lagi Timbalan Presiden PH Mohamad Sabu yang juga presiden Amanah berkata rakyat patut berkumpul di perhimpunan 14 Oktober untuk mengetahui lebih banyak lagi masalah yang sedang melanda negara, termasuk skandal 1MDB, rasuah dan kos sara hidup.
Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata kehadiran di himpunan kemuncak itu wajib untuk semua yang berusia 92 tahun ke bawah.
Timbalan Ketua Pemuda Amanah Faiz Fadzil juga mendesak orang ramai menyertai perhimpunan 14 Oktober.
“Kita patut malu dengan diri sendiri jika tidak datang kerana orang paling tua yang akan tiba pada perhimpunan itu berusia 92 tahun,” katanya merujuk kepada Pengerusi PH Dr Mahathir Mohamad.
Gabungan pembangkang menjangkakan 100,000 orang akan datang pada perhimpunan 14 Oktober itu.
Jelajah dan ceramah anti kleptokrasi PH diadakan untuk memberi penjelasan mengenai skandal 1MDB kepada rakyat dan ia bermula tidak lama selepas Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat memfailkan saman sivil ketiganya pada Jun untuk menyita berbilion ringgit aset yang didakwa dibeli menggunakan duit dicuri daripada syarikat pelaburan negara itu.
Ceramah itu diadakan di setiap negeri termasuk Sabah dan Sarawak. – 8 Oktober, 2017.
The Malaysian Insight.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena