Wednesday 15 November 2017

[Video APA TINDAKAN ROS!~Tun Mahathir Mahu Jawapan] Pilihan Berjuang Hanya Dua - MENYOKONG ATAU MENENTANG? BERKECUALI tetapi hati saling merindui, bukankah akan memudaratkan diri sendiri akhirnya?

Khamis, 16 November 2017

Image result for Gambar Pas berkecuali Budget 2018
Disusuli pula pada 25 Mei 2017, Naib Presiden PAS Idris Ahmad membuat kenyataan:

PILIHAN BERJUANG HANYA DUA - MENYOKONG ATAU MENENTANG? BERKECUALI MEMBUATKAN PAS TERLEPAS PELUANG MEMBERSIH NAMANYA


Tindakan Pas berkecuali dalam pengundian Bajet 2018 Isnin lalu hanya menyerlahkan lagi kedudukan sebenar parti yang dipimpin oleh Hadi Awang itu.

Pertama, sikap berkecuali itu adalah tanda sokongan secara tidak langsung Pas kepada UMNO dan BN. 

Meski berkedudukan sebagai pembangkang dan mendakwa mampu memerintah negara secara sendirian melalui Gagasan Sejahtera, Pas sebaliknya mempunyai kecenderungan ingin menjaga hati Najib Razak, UMNO dan BN.

Jika mereka mendakwa sebagai pembangkang yang berwibawa, apa salahnya mengundi menolak Bajet 2018?

Bukankah Pas ada entiti sendiri sebagai pembangkang iaitu Gagasan Sejahtera dan menolak Bajet 2018 sudah tentu tidak bermakna mereka menyokong atau bersama dengan Pakatan Harapan?
Kenapa itu tidak berani dilakukan oleh Pas?

Hujah Naib Presiden Pas, Idris Ahmad yang menyatakan mereka berkecuali kerana ada perkara dalam Bajet 2018 yang mereka sokong dan ada juga yang ditentang, tidak masuk akal sama-sekali.

Jika Pas ada hujah-hujahnya sendiri, khususnya yang berlandaskan Islam, sesuai dengan kedudukan mereka sebagai parti pembangkang juga, mengundi menolak Bajet 2018 lebih mampu memperlihatkan wibawa parti itu di mata rakyat.

Ia adalah simbolik paling mudah difahami, secara langsung dan tidak langsung bahawa Pas tetap menentang UMNO dan BN.

Kedua, menanti kebenaran dan perjalanan bicara di London berhubung dakwaan Pas menerima wang daripada Najib Razak, termasuk pengakuan Husam Musa bahawa beliau melihat sendiri bukti berkenaan dengannya dan Nasharuddin Mat Isa tidak berani menyaman mereka yang menuduhnya sebagai perantara, mengundi menolak Bajet 2018 akan sedikit-sebanyak membantu Pas membersihkan namanya.

Keputusan itu jika dilakukan, setidak-tidaknya menjelang PRU 14, adalah tindakan politik paling berkesan untuk menepis segala dakwaan yang timbul sama ada berkaitan RM200 juta atau RM90 juta.

Pas tentunya boleh berhujah, jika benar mereka ada menerima wang daripada Najib sebagaimana yang didakwa, mana mungkin tindakan menolak undian Bajet 2018 mampu dilakukan.

Sayangnya, Pas telah terlepas segala peluang terbaik itu.

Ketiga, sikap berkecuali hanya menunjukkan Pas tiada lagi nilai perjuangan yang boleh dipegang atau diikuti oleh sesiapa.

Ini kerana dalam politik hanya ada dua pilihan wang wajar saja - menyokong atau menentang.

Berkecuali bukanlah suatu pilihan, tetapi menunjukkan mahu main dua kolam, tiada pendirian dan tidak yakin kepada diri sendiri.

Oleh kerana Pas adalah parti politik yang mutlak dan tunjang pencariannya ialah kuasa, sama seperti parti itu pernah bersama DAP sebelum ini, tiada salahnya jika mereka membuat pilihan untuk bersama UMNO dan BN.

Kalau ketika bersama DAP dulu pun Pas mampu meyakinkan penyokongnya agar terus wala', apakah jika bersama UMNO dan BN, Pas tidak mampu meyakinkan mereka?

Lagi pula, Pas memang lahir daripada perut UMNO dan pernah juga berada dalam BN sebelum ini.

Jadi, jika makin tua makin merindui antara satu sama lain, apa salahnya untuk rujuk kembali?

Berkecuali, tetapi hati saling merindui, bukankah hanya akan memudaratkan diri sendiri akhirnya? (ShahbudinHusin 15/11/2017)

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena