Sunday 14 January 2018

[Video Tun M komen pasal projek Malaysia China Komunis Kuantan Industrial Park] Tahun Baru Cina disambut tanpa imej anjing.

Ahad, 14 Januari 2018

Tahun Baru Cina disambut tanpa imej anjing

Tahun Baru Cina disambut tanpa imej anjing

Kebanyakan pusat beli belah mengambil langkah berhati-hati agar tidak menyinggung sensitiviti penganut Islam dengan mengelak menggunakan imej anjing sebagai hiasan bagi sambutan Tahun Baru Cina kali ini. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 13 Januari, 2018.

BUKAN semua haiwan diciptakan setara, itulah pandangan sesetengah pemilik perniagaan dan peruncit Malaysia apabila ia melibatkan haiwan zodiak dalam budaya Cina.
Beberapa perniagaan besar didapati cuba mengelak menggunakan imej anjing untuk hiasan premis bagi sambutan kedatangan Tahun Anjing pada 16 Februari nanti.
Ketua Pegawai Operasi Sunway Malls, Kevin Tan memberitahu The Malaysian Insight, pusat membeli-belahnya akan mengelak mempamerkan imej anjing, yang dianggap "najis" kepada orang Islam.
"Ini adalah pertimbangan kreatif. Kita mempunyai banyak pilihan. Kita tidak semestinya perlu menggunakan imej anjing.
"Budaya juga adalah pertimbangan. Sebuah pusat membeli-belah adalah ruang awam, pelbagai kaum akan berkumpul di sini," katanya.
"Kami akan mengelakkan sebarang hiasan dengan elemen yang membangkitkan perbalahan."
Sunway Malls, di bawah Kumpulan Sunway, menguruskan lima kompleks membeli-belah di Lembah Klang dan Pulau Pinang. Lima adalah Sunway Pyramid (Subang Jaya) dan Sunway Giza (Kota Damansara) di Selangor, Sunway Putra dan Sunway Velocity di Kuala Lumpur, dan Sunway Carnival (Seberang Perai, Pulau Pinang).
Kumpulan itu turut mengelakkan sebarang gambar anjing ketika kali terakhir sambutan zodiak haiwan itu pada 2006.
Zodiak Cina menggunakan simbol haiwan yang berbeza dan ia mewakili sifat utamanya setiap tahun dalam kitaran 12 tahun.
Kedatangan Tahun Anjing disambut selepas ayam jantan dan babi.
Jurucakap "Farm in the City", zoo terkenal di Seri Kembangan, Selangor, berkata syarikatnya belum memutuskan sama ada untuk mengelak menggunakan dekorasi bertemakan anjing bagi sambutan Tahun Baru Cina bagi menjaga sensitiviti orang Islam.
Bagaimanapun, beliau berkata syarikat itu sentiasa cuba "bertimbang rasa" terhadap perasaan penganut agama majoriti.
"Walaupun kita mempamerkan haiwan, kita tidak akan mempamerkan babi atau anjing. Setiap budaya di sesebuah negara berbeza, Singapura boleh mengadakan pameran babi tetapi ini adalah Malaysia," kata jurucakap itu, yang hanya memberikan nama pertamanya Alex.
Beliau menambah, ada orang Islam yang akan masuk kedai haiwan peliharaan di Farm In the City untuk melihat anjing, memeliharanya dan malah menghantar anjing liar yang diselamatkan, kebanyakan orang Islam tidak akan selesa untuk melihat dan menyentuh haiwan itu.
Pemilik restoran Muhammad Dayan Kamal Mustapah Kamal, 33, berkata sebagai seorang Muslim, beliau bersetuju tidak sepatutnya ada hiasan Tahun Baru Cina bertemakan anjing.
"Bukan semua orang Islam di Malaysia atau orang Melayu boleh menerima dekorasi anjing, sesetengah orang Islam sangat sensitif. Ini berkait dengan ajaran Islam," katanya.
Malah, katanya gambar anjing juga boleh menyebabkan rasa tidak senang terhadap orang Islam.
Bimbang dengan tindak balas awam, perniagaan di Malaysia sering berhati-hati untuk tidak menyinggung sensitiviti Islam.
Awal bulan ini, Giant Hypermarket berdepan kontroversi daripada pengguna Internet kerana menjual baju T yang mengandungi dari 12 zodiak haiwan, tetapi imej anjing dan babi digantikan dengan aksara yang mengeja nama haiwan itu.
Pada Oktober 2016, Auntie Anne's diminta untuk mengubah nama "Pretzel Dog" mereka kepada "Pretzel Sosej" oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.
Pada tahun yang sama, watak separuh lelaki, setengah babi pada filem Tahun Baru Cina, Monkey King 2 dikeluarkan daripada posternya. Pengedar filem, Golden Screen Cinemas, berkata ia mengubahsuai poster atas inisiatifnya sendiri.
Bagaimanapun, tidak semua orang Islam berpendapat yang sama.
Jurugambar, Amir, 27, berkata hiasan Tahun Baru Cina yang memaparkan imej anjing itu tidak menjadi masalah baginya kerana ia adalah sebahagian daripada budaya Cina.
"Saya tidak berasa tersinggung kerana ia hanya digunakan sebagai hiasan tahun baru. Jika sesetengah orang Islam menggunakannya untuk menimbulkan kekecohan, mereka terlalu melampau."
Beliau berkata setiap kebudayaan harus diberikan ruang untuk berkembang, selagi tidak dilakukan dengan niat jahat, seperti menggunakan gambar seekor anjing untuk menimbulkan perasaan atau memperkecilkan umat Islam. – 13 Januari, 2018.
The Malaysian Insight

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena