Wednesday 26 February 2014

Rancangan Gulingkan Najib Berjalan - Mahathir & Daim Terus Serang Najib...

Rabu, 27 Februari 2014

Rancangan Gulingkan Najib Terus Berjalan Secara Terancang


Dan dari maklumat yang tersebar: Keputusannya - teruskan usaha gulingkan Najib! Hal Anwar kita selesaikan kemudian. 

Berita 1: Status berpendapatan tinggi tidak bermakna Malaysia maju sepenuhnya, kata Dr Mahathir 

Arkitek Wawasan 2020, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi tidak bermakna menjadi negara membangun sepenuhnya seperti digambarkan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak. 

Bekas perdana menteri paling lama berkhidmat itu berkata, menjadi sebuah negara maju bukan semata-mata mencapai pendapatan per kapita tinggi tetapi ditakrifkan dengan kecanggihan masyarakatnya. 

"Setengah orang, secara mudah mentakrifkan menjadi negara maju adalah dengan mencapai pendapatan per kapita USD12,000 dan KDNK yang tinggi. Ini tidak cukup untuk melayakkan kita menjadi negara maju. 

"Bagi saya, menjadi sebuah negara bukan semata-mata mencapai pendapatan per kapita tinggi tetapi juga kecanggihan masyarakatnya," katanya di hadapan pelajar di Manchester, United Kingdom hujung minggu lalu. 

Najib sebelum ini meletak sasaran negara untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 dan menggariskan beberapa polisi dan insentif sejak mengambil alih pemerintahan Putrajaya. 

Ini bukan kali pertama Dr Mahathir mengkritik Putrajaya.

Januari lalu, beliau berkata, pelaburan asing langsung (FDI) yang menyumbang kepada pergantungan Malaysia kepada pembinaan dan buruh asing murah tidak akan membantu negara menjadi maju. 

Dr Mahathir mengakui amalan tersebut berjalan sejak pemerintahannya, bagaimanapun berkata dalam blognya bahawa usaha meneruskan tradisi tersebut hanya akan menyebabkan Malaysia menjadi negara berpendapatan tinggi atas kertas sahaja. 

"Untuk negara menjadi maju, kita perlu kepelbagaian. Membina bangunan menakjubkan dan pencakar langit tidak akan menjadikan kita sebuah negara maju tidak kiralah berapa pun pendapatan per kapita atau KDNK," katanya. 

Dr Mahathir semasa berucap dalam majlis anjuran United Kingdom & Eire Council of Malaysian Students pada Ahad lalu berkata, jika Malaysia bergantung kepada status maju berasaskan pendapatan per kapita, ia masih tidak sama tahap dengan negara seperti Arab Saudi. 

"Jika kamu berpegang kepada anggaran itu, maka negara paling maju adalah Arab Saudi. Tapi anda tahu, Arab Saudi tidak dianggap sebagai negara maju. 

"Sebaliknya, kita perlukan industri. Kita perlukan pemikir. Kita perlukan kemudahan. Infrastruktur kita perlu hebat. Semua ini perlu dimiliki sebelum menjadi negara maju sepenuhnya," katanya. 

Dr Mahathir memperkenalkan Wawasan 2020 pada 1991 untuk meletakkan Malaysia di landasan menjadi sebuah negara "perindustrian dan maju sepenuhnya" menjelang 2020. 

Ia termasuklah kekayaan ekonomi, politik, sosial, kerohanian, psikologi serta perpaduan nasional dan sosial. 

"Minta maaf saya katakan, tapi kita tidak ke arah itu. Kita terlalu fokus kepada pendapatan per kapita. Saya benci untuk katakan ini, tetapi menjelang 2020, kita mungkin tidak mencapai status sebuah negara maju sepenuhnya,” katanya. 

Dalam ucapannya lagi, Dr Mahathir juga menggesa supaya belia tidak menjadi hamba mengikut cara Barat, menyifatkan terlalu cenderung ke arahnya menyebabkan pemikiran orang ramai masih lagi dijajah. 

"Barat menyumbangkan banyak idea hebat kepada dunia. Mereka mampu ke bulan, ruang angkasa lepas dan sebagainya. 

"Tapi adakah kita perlu mengikuti apa saja mereka lakukan," katanya ketika menyampaikan ucapan mengenai peranan belia negara di era globalisasi. 

Dr Mahathir berkata, dunia menjadi sebuah perkampungan global kecil dan menggesa belia agar tidak memisahkan diri mereka dengan tidak menjadi seorang yang bebas. 

"Apabila kamu mengikut idea Barat, nilai dan amalan, kamu bukanlah bebas sepenuhnya. 

"Menjadi bebas bermakna anda dapat berfikir dengan sendirinya," kata dan menambah belia Malaysia patut tahu menerima perkara betul dan salah. 

Malah, masyarakat juga perlu menghormati hak majoriti untuk memerintah dan juga hak minoriti untuk membantah, tetapi bukan sehingga ke tahap untuk menjatuhkan kerajaan. 

"Kerajaan dipilih oleh majoriti. Oleh itu, mereka yang menentang kerajaan pastinya adalah minoriti. 

"Jika minoriti itu dibenarkan untuk menjatuhkan kerajaan yang dipilih oleh majoriti, maka tidak ada demokrasi,” katanya. 

Beliau berkata, rakyat Malaysia yang terdiri daripada berbilang kaum dan agama mesti belajar untuk hidup antara satu sama lain. 

"Jika mereka tidak belajar untuk bertolak ansur antara satu sama lain atau mahu merebut segala-galanya untuk diri mereka sendiri, maka akan ada konflik dan ketidakstabilan di negara ini. 

"Jika negara tidak stabil, ibu bapa anda tidak akan dapat menghantar ke luar negara belajar kerana mereka tidak boleh memperoleh wang di Malaysia,” katanya. Beliau berkata, rakyat Malaysia hidup dengan aman dan harmoni, maka mereka perlu membentuk pemikiran sendiri, idea dan nilai moral agar tidak menjadi terhutang budi kepada Barat atau orang lain. -TMI
ARTIKEL 2

Utamakan kestabilan, bukan mandat, kata Daim kepada Putrajaya 

Keamanan dan kestabilan adalah dua perkara terpenting yang dimahukan rakyat Malaysia selain agen provokasi yang perlu dihapuskan, kata bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin. 

Daim berkata, kerajaan sedia ada bukan sahaja perlu memikirkan untuk mengekalkan mandat sedia ada tetapi juga dasar kepimpinan. 

"Undang-undang sedia ada memadai untuk mengawal perkara ini. Jika terdapat pihak yang cuba mencetuskan kontroversi, mereka perlu ditangani. 

"Jika ia lambat ditangani maka akan ada pihak cuba mengambil kesempatan," katanya dalam satu wawancara bersama KiniBiz. 

Berbicara tentang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Daim berkata akar umbi dan rakyat mempunyai impian yang sama iaitu mahu melihat kepimpinan yang kuat. 

Katanya, Malaysia sebuah negara berbilang kaum dan agama maka terdapat pelbagai isu sensitif berlingkar dalam negara. 

“Berdasarkan maklum balas yang saya terima, ramai yang berasa Najib seorang pucuk pimpinan yang rapuh atau kurang tegas. 

“Sebagai pemimpin, beliau harus tahu mengawalnya selain pasukan terbaik untuk menasihati bagaimana berdepan dengan isu yang tidak boleh diselesaikan secara individu,” katanya.

Beliau berkata, Kabinet yang kuat diperlukan dan mereka yang memahami sejarah Malaysia dapat menjangkakan masalah yang berlaku berbanding terus mengambil tindakan. 

Katanya, perancangan yang baik akan memperlihatkan kepada rakyat arah yang ingin dituju dan jika rakyat berasa orientasinya sesuai, mereka akan memberi sokongan. 

“Pertama kali dalam sejarah, warga asing dan tempatan melihat secara serius situasi politik di Malaysia. Jika anda melihat orang luar menulis tentang Malaysia, ia bermakna mereka mula curiga terhadap kestabilan negara. 

“Rakyat mahu melihat dan berasa selesa bersama Putrajaya sebaliknya majoriti rakyat berasa ada sesuatu yang tidak kena,” katanya. 

Mengulas mengenai Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang pada 23 Mac ini, Daim menyifatkan pilihan raya itu tidak perlu diadakan dan membazir dana rakyat.

Katanya, calon PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah seorang pemimpin yang lemah dan tidak berupaya menyelesaikan pelbagai masalah. 

“Anwar sendiri tidak diundi ke dalam PKR tetapi mempunyai banyak pengaruh dan kuasa. Beliau memutuskan apa yang perlu dilakukan kepada pemimpin parti terpilih. 

“Sama ada media memuji atau mengkritik, ia membuatkan Anwar gembira kerana masih mendapat liputan,” katanya. 

Berhubung isu kalimah Allah, Daim berkata perkara itu tidak seharusnya menjadi pertikaian kerana tidak wujud permasalahan seumpama itu di Sabah dan Sarawak. 

Beliau turut menolak dakwaan yang mengatakan Islam kini sedang menerima ancaman sebaliknya menyifatkan ahli politik yang gemar membesarkan isu tersebut. 

“Kenapa tiba-tiba bawa isu ini ke Semenanjung Malaysia dan menjadikannya masalah besar? 

“Mendapatkan sokongan dengan membangkitkan isu agama adalah perbuatan bodoh. Kita selalu hidup aman damai dan persoalan agama tidak pernah dibangkitkan,” katanya.

Posted By Greenboc/

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena