Ini masalah wujudnya budaya Pak Pandir.Cuba menyelesaiakn sesuatu masalah yg kabur dn akhirnya menghasilkn masalah yg lebih bsr.Jika kita mahu pelajr berfikirn HOT(higher-order thinking) kenapa tidk mulakn dg pendekatan pengajarn kearah tersebut ?Ada pakar tempatn yg pakar dlm bidng ini kenapa tolak proposalnya(sya dn kumpuln penyelidik sya pernah propose utk mngendalikn pendekatn pedagogi yg berasaskn HOT).Kenapa bri tugas itu kpd RECSAM dn lain2 pihak yg tidk apa kepakaran?.Yg kedua kenapa perkenalkn PBS dg keadaan bilangn pelajr dlm 1 kelas ada diantara 40-50 org ?dg silibus yg padat dg kandungn yg banyk .Kenapa bebankn pelajr dg menyuruh mereka beli buku latihn dri pihak swasta dn pelajr bawa beg yg berat dg buku2 ini ?Kenapa tidk latih guru menyediakn soalan utk mengurngkn kos perbelanjaan ibubapa dn pelajr pikut beg mcm tentera nak masuk perng?Tidk perlu PBS cara ini sehinggakn guru hanya kerja menilai(mentaksir)tpi yg ditkasir tidk ada kena mengena dg kemahirn berfikir