Ana setuju dengan statement ni..Kata-kata orang beriman...
Ana setuju sgt2 dgn statement ni..Kata2 org beriman.
Memang semua orang berhak berusaha
Memang semua orang berhak berusaha dan mendoakan keselamatan penumpang MH370,tapi kalau dah sampai pakai songkok gua tak kesah sangat,pakai bubu tu gua tak tahan oiiiiii!!! — with Notty Kidz.
Kali terakhir pesawat itu dikesan berada berhampiran Pulau Perak, di perairan Selat Melaka
Unit Kawalan dan Pengawasan Trafik Udara di Singapura turut menerima isyarat bahawa pesawat tersebut berpatah balik dan tiba-tiba terbang rendah dari ketinggian 10,000 meter ke 1,000 meter.
Ia seterusnya menyebut panglima TUDM Datuk Seri Rodzali Daud mengesahkan bahawa pengkalan udara Butterworth mengesan isyarat bahawa pesawat tersebut berpatah balik ke laluan asalnya.
Pesawat itu dilaporkan melalui Kota Bharu, Kelantan, dan ruang udara Pantai Timur dan Utara.
“Kali terakhir pesawat itu dikesan berada berhampiran Pulau Perak, di perairan Selat Melaka pada jam 2.40 pagi, Sabtu lalu, oleh menara kawalan udara berhampiran sebelum isyarat hilang tanpa sebarang petunjuk,” katanya.
~~~ Info Panaz ~~~
— with Biar Rahsia and Adam Stylor.Ia seterusnya menyebut panglima TUDM Datuk Seri Rodzali Daud mengesahkan bahawa pengkalan udara Butterworth mengesan isyarat bahawa pesawat tersebut berpatah balik ke laluan asalnya.
Pesawat itu dilaporkan melalui Kota Bharu, Kelantan, dan ruang udara Pantai Timur dan Utara.
“Kali terakhir pesawat itu dikesan berada berhampiran Pulau Perak, di perairan Selat Melaka pada jam 2.40 pagi, Sabtu lalu, oleh menara kawalan udara berhampiran sebelum isyarat hilang tanpa sebarang petunjuk,” katanya.
~~~ Info Panaz ~~~
Statement ni... Ana tak dapat pastikan
Betul atau tidak x dpt dipastikan....
Received by e-mail
1) adakah MAS merahsiakan perbualan antara perisik XXX dengan menara kawalan kepada kerajaan, rakyat malaysia dan seluruh dunia? kenapa nak rahsiakan?? adakah takut sebab kawalan keselamatan terlalu longgar? kenapa setelah sejam lebih pesawat hilang dari radar, tapi mereka masih lagi berkomunikasi dengan pesawat?? apa isi perbualan mereka??
2) radar untuk tujuan komersial tidak secanggih seperti untuk tujuan ketenteraan.. maka radar jammer dari pasar gelap sudah memadai untuk "menghilangkan" pesawat dari radar di menar kawalan subang
3) setelah "menghilangkan" pesawat dari radar, pesawat patah balik untuk ke destinasi XXX (destinasi ini saya tidak pasti di mana), pesawat terus berlegar di ruang udara malaysia, iaitu di kawasan banjaran titiwangsa selama sejam lebih sambil masih lagi "berunding" dengan menara kawalan..
4) kenapa pertahanan malaysia tidak dapat kesan pesawat itu ketika berlegar di udara banjaran titiwangsa? kerana di situ pertahanan udara kita paling lemah..
5) rundingan dengan menara kawalan gagal setelah 2 jam lebih.. perisik XXX putuskan hubungan dengan menara kawalan di subang.. perisik XXX terus menerbangkan pesawat ke lokasi XXX
6) saya gunakan istilah "perisik" kerana hijacker ini bukannya pengganas, tapi seorang perisik dari negara XXX (antara kuasa besar dunia).. sebab itulah sehingga sekarang tiada pengakuan dan tuntutan di media massa.. semua rundingan adalah secara tertutup antara pemimpin negara kuasa besar..
7) ketika pesawat bergerak ke lokasi XXX, perisik tiba-tiba menukar laluan, dan pesawat didapati terbang di selat melaka, menuju ke utara (thailand).. ketika ini, radar pertahanan udara malaysia dapat mengesan kehadiran pesawat asing ini (kerana pertahanan udara malaysia di selat melaka adalah lebih baik dari di pantai timur dan banjaran titiwangsa)..
8) tetapi pihak pertahanan masih lagi clueless tentang rampasan ini, kerana pihak menara kawalan TIDAK PERNAH MEMAKLUMKAN KEPADA KERAJAAN DAN KEMENTERIAN PERTAHAAN
9) pesawat terus menuju ke thailand.. thailand dapat tahu dan terus memaklumkan kepada seluruh ketenteraan mereka, termasuk pangkalan udara milik amerika di thailand (lokasi rahsia)
10) ketika pihak thailand cuba menghubungi pesawat MAS tersebut, perisik XXX cuba menipu dengan mengatakan pesawat mereka tersesat..jet amerika cuba intercept dan tembak pesawat, tetapi perisik XXX cuba berunding dengan amerika dn thailand
11) ketika rundingan di nanning, kerajaan malaysia TIDAK TAHU MENAHU pasal ini.. rundingan hanyalah melalui negara XXX, YYY, ZZZ dan mungkin beberapa negara lain
12) pihak MAS baru maklumkan kepada umum pesawat MH370 hilang setelah benar-benar pesawat itu disahkan tidak mendarat di beijing (jam 7 pagi lebih).. kenapa lambat sangat nak sahkan MAS?? kamu ingat perampas itu main-main ke??
13) ketika ini barulah kerajaan malaysia maklum dan seluruh dunia gempar dengan berita ini.. akibat kurangnya maklumat dari pihak MAS (pesawat tiba-tiba hilang, tak ada sebarang petanda) maka kerajaan mulakan SAR agak lambat..
14) saya tidak pasti sampai bila baru pemimpin negara malaysia dimaklumkan perkara sebenar oleh negara XXX,YYY dan ZZZ.. DS Najib cuma mengikut arahaan dari negara XXX, YYY, dan ZZZ untuk kumpul keluarga mangsa, cari di situ, cari di sini, buat itu buat ini.. tapi rasanya sekarang mereka sudah dimaklumkan..
15)TIADA APA-APA YANG BERLAKU DI LAUT CINA SELATAN.. tiada.. semua penemuan kononnya debris, tompokan minyak, claim dari navy negara XYZ kononnya dah jumpa bangkai dll adalah..... saya tidak pasti dan tidak berani nak buat andaian.. yang pasti negara2 kuasa besar dah hantar armada ketenteraan mereka di kawasan yang kononnya tempat pesawat terhempas
16) malaysia serta negara lain yang "tak tahu apa-apa" meneruskan usaha mencari.. ketenteraan kita BARU PERASAN mereka pernah kesan satu pesawat asing di selat melaka (adakah saya yang ingatkan mereka hahahaha) maka mereka terus membuat pencarian di selat melaka, kerana andaian mereka di situlah kali terakhir malaysia mengesan pesawat itu
17) ketika jet amerika hampir memintas pesawat MAS di thailand, perisik XXX berunding dengan negara amerika agar "melepaskan" pesawat itu dan memaklumkan pesawat itu adalah pesawat komersial dan mengandugi 200 lebih penumpang 19) amerika bersetuju, mungkin ada yang pelik mengapa USA boleh bersetuju dengan mudah.. ini kerana perisik itu BUKANNYA PENGGANAS tetapi dari negara XXX.. pihak amerika memaklumkan kejadian ini kepada negara XXX, dan negara XXX mengesahkannya..pada mulanya amerika demand pesawat itu mendarat di thailand, tetapi akhirnya terpaksa akur permintaan perisik XXX untuk mendarat di nanning.. kenapa nanning?? saya belum mahu hurai lebih lanjut..
18) dipendekkan cerita, ketika mendarat di nanning, sepatutnya pendaratan MH370 di nanning dirahsiakan, tetapi terbocor juga oleh beberapa orang pegawai lapangan terbang yang tidak dimaklumkan terlebih dahulu tentang pendaratan cemas ini serta MISI RAHSIA negara XXX.. akhirnya cerita pendaratan pesawat MH370 di nanning berjaya diputarbelitkan sebagai hoax
19) apa isi rundingan?? mengelakkan PERANG DUNIA KETIGA
20) ketika rundingan, negara XXX mengugut untuk melancarkan perang dunia ketiga seandainya misi mereka ini dibocorkan.. negara YYY, ZZZ dan beberapa negara lain (saya yakin malaysia tidak terlibat dalam rundingan ini) terpaksa bersetuju
21) jadi, apakah sebenarnya tujuan pesawat itu dihijack?? sebenarnya hijack itu hanyalah backup plan dari perisik XXX seandainya identiti dan operasi beliau berjaya dikesan oleh perisik dari negara lain yang turut sama berada di dalam pesawat tersebut.. semalam saya ada dedahkan salah satu nombor passport perisik iaitu YA3189197, nama pemilik passport ini ialah luigi miraldi, tetapi didapati passport ini adalah passport curi (cepat sungguh negara mereka tutup cerita)
22) saya ada terbaca berita dari china, di mana ahli keluarga cuba hubungi telefon bimbit salah seorang penumpang pesawat, dan berjaya, tetapi tidak diangkat atau disahut.. ya, memang la, sebab pihak negara XXX lupa nak off henset mamat tu setelah dirampas..
23) (imaginasi saya sahaja) - pada mulanya, pihak yang berunding berusaha untuk cari jalan untuk tutup cerita rampasan ini untuk kepentingan bersama.. mereka cuba membawa ahli keluarga terdekat penumpang untuk berunding di satu tempat rahsia (kemungkinan di nanning).. antaranya, mungkin penumpang yang terlibat terpaksa dipalsukan kematian mereka, dan pihak yang berunding akan cuba untuk membuat seolah-olah pesawat itu benar-benar telah terhempas, tetapi banyak kali kantoi.. banyak kali mereka terpaksa trik balik statement..
24) insyaAllah, sama-sama kita doakan mereka semua masih hidup Mmg dr awal kes hijack Sebab Ukraine dgn Russia tgh berperang Dlm pesawat tu ada 2 org Ukraine, seorg Russian Pengaruh cina dperlukan russia TERKINI ... Ada beberapa aspek berbangkit dlm isu MH370 ... 1) 2 pasport hilang berprofile tinggi dlm bidang askar/ ketenteraan. 2) 4 org China yg mempunyai kepakaran dlm bidang kimia and biologi expert di dalam pesawat. 3) 27 anak Malaysia yg berada di dalam pesawat adalah dari syarikat motorola yg expert dlm it and communication. 4) Boeing 777 sebelum bertolak ke beijing baru kembali dari Pakistan. 5) Pasport 2 org yg hilang tidak di report pada interpol. 6) Semua negara besar telah menghulurkan bantuan kecuali Russia. 7) Boeing 777 boleh terbang lebih dari 11 jam dan boleh sampai di negara lain kerana perjalanan 777 adalah pada waktu malam yg tidak dpt dijangkau ... 8) ID Patrik Gomez perlu dikaji dgn lebih terperinci. 9) MH 370 telah pun dihijack kerana laut sedalam 3km jika crash signal dca masih dapat dikesan. 10) 4 Bilionair China berada di dalam flight tersebut.
1) adakah MAS merahsiakan perbualan antara perisik XXX dengan menara kawalan kepada kerajaan, rakyat malaysia dan seluruh dunia? kenapa nak rahsiakan?? adakah takut sebab kawalan keselamatan terlalu longgar? kenapa setelah sejam lebih pesawat hilang dari radar, tapi mereka masih lagi berkomunikasi dengan pesawat?? apa isi perbualan mereka??
2) radar untuk tujuan komersial tidak secanggih seperti untuk tujuan ketenteraan.. maka radar jammer dari pasar gelap sudah memadai untuk "menghilangkan" pesawat dari radar di menar kawalan subang
3) setelah "menghilangkan" pesawat dari radar, pesawat patah balik untuk ke destinasi XXX (destinasi ini saya tidak pasti di mana), pesawat terus berlegar di ruang udara malaysia, iaitu di kawasan banjaran titiwangsa selama sejam lebih sambil masih lagi "berunding" dengan menara kawalan..
4) kenapa pertahanan malaysia tidak dapat kesan pesawat itu ketika berlegar di udara banjaran titiwangsa? kerana di situ pertahanan udara kita paling lemah..
5) rundingan dengan menara kawalan gagal setelah 2 jam lebih.. perisik XXX putuskan hubungan dengan menara kawalan di subang.. perisik XXX terus menerbangkan pesawat ke lokasi XXX
6) saya gunakan istilah "perisik" kerana hijacker ini bukannya pengganas, tapi seorang perisik dari negara XXX (antara kuasa besar dunia).. sebab itulah sehingga sekarang tiada pengakuan dan tuntutan di media massa.. semua rundingan adalah secara tertutup antara pemimpin negara kuasa besar..
7) ketika pesawat bergerak ke lokasi XXX, perisik tiba-tiba menukar laluan, dan pesawat didapati terbang di selat melaka, menuju ke utara (thailand).. ketika ini, radar pertahanan udara malaysia dapat mengesan kehadiran pesawat asing ini (kerana pertahanan udara malaysia di selat melaka adalah lebih baik dari di pantai timur dan banjaran titiwangsa)..
8) tetapi pihak pertahanan masih lagi clueless tentang rampasan ini, kerana pihak menara kawalan TIDAK PERNAH MEMAKLUMKAN KEPADA KERAJAAN DAN KEMENTERIAN PERTAHAAN
9) pesawat terus menuju ke thailand.. thailand dapat tahu dan terus memaklumkan kepada seluruh ketenteraan mereka, termasuk pangkalan udara milik amerika di thailand (lokasi rahsia)
10) ketika pihak thailand cuba menghubungi pesawat MAS tersebut, perisik XXX cuba menipu dengan mengatakan pesawat mereka tersesat..jet amerika cuba intercept dan tembak pesawat, tetapi perisik XXX cuba berunding dengan amerika dn thailand
11) ketika rundingan di nanning, kerajaan malaysia TIDAK TAHU MENAHU pasal ini.. rundingan hanyalah melalui negara XXX, YYY, ZZZ dan mungkin beberapa negara lain
12) pihak MAS baru maklumkan kepada umum pesawat MH370 hilang setelah benar-benar pesawat itu disahkan tidak mendarat di beijing (jam 7 pagi lebih).. kenapa lambat sangat nak sahkan MAS?? kamu ingat perampas itu main-main ke??
13) ketika ini barulah kerajaan malaysia maklum dan seluruh dunia gempar dengan berita ini.. akibat kurangnya maklumat dari pihak MAS (pesawat tiba-tiba hilang, tak ada sebarang petanda) maka kerajaan mulakan SAR agak lambat..
14) saya tidak pasti sampai bila baru pemimpin negara malaysia dimaklumkan perkara sebenar oleh negara XXX,YYY dan ZZZ.. DS Najib cuma mengikut arahaan dari negara XXX, YYY, dan ZZZ untuk kumpul keluarga mangsa, cari di situ, cari di sini, buat itu buat ini.. tapi rasanya sekarang mereka sudah dimaklumkan..
15)TIADA APA-APA YANG BERLAKU DI LAUT CINA SELATAN.. tiada.. semua penemuan kononnya debris, tompokan minyak, claim dari navy negara XYZ kononnya dah jumpa bangkai dll adalah..... saya tidak pasti dan tidak berani nak buat andaian.. yang pasti negara2 kuasa besar dah hantar armada ketenteraan mereka di kawasan yang kononnya tempat pesawat terhempas
16) malaysia serta negara lain yang "tak tahu apa-apa" meneruskan usaha mencari.. ketenteraan kita BARU PERASAN mereka pernah kesan satu pesawat asing di selat melaka (adakah saya yang ingatkan mereka hahahaha) maka mereka terus membuat pencarian di selat melaka, kerana andaian mereka di situlah kali terakhir malaysia mengesan pesawat itu
17) ketika jet amerika hampir memintas pesawat MAS di thailand, perisik XXX berunding dengan negara amerika agar "melepaskan" pesawat itu dan memaklumkan pesawat itu adalah pesawat komersial dan mengandugi 200 lebih penumpang 19) amerika bersetuju, mungkin ada yang pelik mengapa USA boleh bersetuju dengan mudah.. ini kerana perisik itu BUKANNYA PENGGANAS tetapi dari negara XXX.. pihak amerika memaklumkan kejadian ini kepada negara XXX, dan negara XXX mengesahkannya..pada mulanya amerika demand pesawat itu mendarat di thailand, tetapi akhirnya terpaksa akur permintaan perisik XXX untuk mendarat di nanning.. kenapa nanning?? saya belum mahu hurai lebih lanjut..
18) dipendekkan cerita, ketika mendarat di nanning, sepatutnya pendaratan MH370 di nanning dirahsiakan, tetapi terbocor juga oleh beberapa orang pegawai lapangan terbang yang tidak dimaklumkan terlebih dahulu tentang pendaratan cemas ini serta MISI RAHSIA negara XXX.. akhirnya cerita pendaratan pesawat MH370 di nanning berjaya diputarbelitkan sebagai hoax
19) apa isi rundingan?? mengelakkan PERANG DUNIA KETIGA
20) ketika rundingan, negara XXX mengugut untuk melancarkan perang dunia ketiga seandainya misi mereka ini dibocorkan.. negara YYY, ZZZ dan beberapa negara lain (saya yakin malaysia tidak terlibat dalam rundingan ini) terpaksa bersetuju
21) jadi, apakah sebenarnya tujuan pesawat itu dihijack?? sebenarnya hijack itu hanyalah backup plan dari perisik XXX seandainya identiti dan operasi beliau berjaya dikesan oleh perisik dari negara lain yang turut sama berada di dalam pesawat tersebut.. semalam saya ada dedahkan salah satu nombor passport perisik iaitu YA3189197, nama pemilik passport ini ialah luigi miraldi, tetapi didapati passport ini adalah passport curi (cepat sungguh negara mereka tutup cerita)
22) saya ada terbaca berita dari china, di mana ahli keluarga cuba hubungi telefon bimbit salah seorang penumpang pesawat, dan berjaya, tetapi tidak diangkat atau disahut.. ya, memang la, sebab pihak negara XXX lupa nak off henset mamat tu setelah dirampas..
23) (imaginasi saya sahaja) - pada mulanya, pihak yang berunding berusaha untuk cari jalan untuk tutup cerita rampasan ini untuk kepentingan bersama.. mereka cuba membawa ahli keluarga terdekat penumpang untuk berunding di satu tempat rahsia (kemungkinan di nanning).. antaranya, mungkin penumpang yang terlibat terpaksa dipalsukan kematian mereka, dan pihak yang berunding akan cuba untuk membuat seolah-olah pesawat itu benar-benar telah terhempas, tetapi banyak kali kantoi.. banyak kali mereka terpaksa trik balik statement..
24) insyaAllah, sama-sama kita doakan mereka semua masih hidup Mmg dr awal kes hijack Sebab Ukraine dgn Russia tgh berperang Dlm pesawat tu ada 2 org Ukraine, seorg Russian Pengaruh cina dperlukan russia TERKINI ... Ada beberapa aspek berbangkit dlm isu MH370 ... 1) 2 pasport hilang berprofile tinggi dlm bidang askar/ ketenteraan. 2) 4 org China yg mempunyai kepakaran dlm bidang kimia and biologi expert di dalam pesawat. 3) 27 anak Malaysia yg berada di dalam pesawat adalah dari syarikat motorola yg expert dlm it and communication. 4) Boeing 777 sebelum bertolak ke beijing baru kembali dari Pakistan. 5) Pasport 2 org yg hilang tidak di report pada interpol. 6) Semua negara besar telah menghulurkan bantuan kecuali Russia. 7) Boeing 777 boleh terbang lebih dari 11 jam dan boleh sampai di negara lain kerana perjalanan 777 adalah pada waktu malam yg tidak dpt dijangkau ... 8) ID Patrik Gomez perlu dikaji dgn lebih terperinci. 9) MH 370 telah pun dihijack kerana laut sedalam 3km jika crash signal dca masih dapat dikesan. 10) 4 Bilionair China berada di dalam flight tersebut.
Wajah Warga Iran Miliki Pasport Curi Warga Austria, Didedah
Gambar dua suspek yang menggunakan pasport curi bagi menaiki pesawat MH370
Wajah Warga Iran Miliki Pasport Curi Warga Austria, Didedah
Polis hari ini mengenal pasti salah seorang pemegang pasport curi Austria adalah seorang warga Iran, Pouria Nour Mohammad Mahread, 19, sewaktu dalam perjalanan ke Jerman.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, berdasarkan pemeriksaan mendapati Pouria Nour tidak terlibat dengan mana-mana kumpulan pengganas.
Pouria Nour datang ke negara ini pada 28 Februari dan keluar pada 9 Mac menaiki pesawat MH370 Malaysia Airlines (MAS) MH370.
“Kami kenal pastinya melalui data biometrik yang diambil sewaktu pertama kali datang ke negara ini. Dia dalam pas lawatan sosial 90 hari.”
“Dia kemudiannya menuju ke Jerman,” katanya dalam satu sidang media di Sepang hari ini.
BBC Persian hari ini melaporkan dua lelaki yang menggunakan pasport palsu untuk menaiki penerbangan MH370 dipercayai adalah rakyat Iran.
Katanya, dua lelaki Iran terbabit menggunakan pasport palsu dengan tujuan berhijrah ke Jerman dan Denmark.
Menurut laporan itu, seorang rakan daripada dua lelaki berkenaan mengaku menjemput mereka di Kuala Lumpur sebaik tiba dari Tehran beberapa hari sebelum berlepas ke Beijing menaiki pesawat MH370.
Khalid berkata, ibu kepada penumpang Iran itu berharap anaknya berada di Frankfurt sebaliknya mengetahui anaknya terbang menggunakan pasport curi.
Pouria Nour terbang ke Frankfurt pada malam Sabtu dari Beijing.
Ketika ditanya mengapa polis Malaysia begitu yakin Pouria Nour tidak terlibat dalam kegiatan keganasan, Khalid berkata, pihaknya sudah memastikan perkara itu.
Beliau mengesahkan semua yang membeli tiket menaiki pesawat MH370 yang hilang ketika penerbangan ke Beijing, awal pagi Sabtu.
“Siasatan dijalankan terhadap semua rakaman video, termasuk dengan jabatan lain dan latar belakang semua penumpang MH370.
“Siasatan kami kini berpusat kepada empat bidang termasuk masalah psikologi di kalangan penumpang dan kru serta masalah peribadi,” katanya.
Dua sudut lain yang disiasat polis adalah rampasan dan sabotaj.
“Kami memeriksa senarai penumpang yang diberikan MAS dan bercakap kepada wakil di 14 negara.
Sebagai contoh, China memberikan gambar 153 warganya yang menaiki MH370,” katanya.
Selain memeriksa profil dan latar belakang 227 penumpang MH370, polis juga menyiasat rakaman CCTV.
Ketika ditanya mengapa polis tidak membuat pemeriksaan pasport kepada pihak Interpol, Khalid berkata, pihaknya bekerjasama rapat dengan Jabatan Imigresen di pintu masuk utama negara.
“Lebih 40 juta pasport curi dan hilang kini berada dalam rekod Interpol. Kami biasanya bekerjasama dengan unit risikan berdasarkan maklumat awal.
“Disebabkan kami tidak mempunyai maklumat awal tentang kehilangan pasport, tiada makluman kepada imigresen,” katanya.
Beliau tidak menolak kemungkinan bom atau bahan letupan ditempatkan dalam pesawat MH370.
“Sebagai contoh, salah seorang penumpang mungkin mempunyai insurans yang mahal sebelum menaiki MH370.
Mungkin mereka mahu ahli keluarga mendapat faedah daripada kematiannya.
“Oleh sebab itulah kami mengkaji profil penumpang dengan teliti dan cuba mengaitkan apa yang berlaku,” katanya.
MH370 tidak dapat dikesan radar pada Sabtu bermula jam 1.20 pagi kemudiannya operasi mencari dan menyelamat digerakkan oleh 10 negara namun sehingga kini tiada sebarang petanda ditemui.
- The Malaysian Insider
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, berdasarkan pemeriksaan mendapati Pouria Nour tidak terlibat dengan mana-mana kumpulan pengganas.
Pouria Nour datang ke negara ini pada 28 Februari dan keluar pada 9 Mac menaiki pesawat MH370 Malaysia Airlines (MAS) MH370.
“Kami kenal pastinya melalui data biometrik yang diambil sewaktu pertama kali datang ke negara ini. Dia dalam pas lawatan sosial 90 hari.”
“Dia kemudiannya menuju ke Jerman,” katanya dalam satu sidang media di Sepang hari ini.
BBC Persian hari ini melaporkan dua lelaki yang menggunakan pasport palsu untuk menaiki penerbangan MH370 dipercayai adalah rakyat Iran.
Katanya, dua lelaki Iran terbabit menggunakan pasport palsu dengan tujuan berhijrah ke Jerman dan Denmark.
Menurut laporan itu, seorang rakan daripada dua lelaki berkenaan mengaku menjemput mereka di Kuala Lumpur sebaik tiba dari Tehran beberapa hari sebelum berlepas ke Beijing menaiki pesawat MH370.
Khalid berkata, ibu kepada penumpang Iran itu berharap anaknya berada di Frankfurt sebaliknya mengetahui anaknya terbang menggunakan pasport curi.
Pouria Nour terbang ke Frankfurt pada malam Sabtu dari Beijing.
Ketika ditanya mengapa polis Malaysia begitu yakin Pouria Nour tidak terlibat dalam kegiatan keganasan, Khalid berkata, pihaknya sudah memastikan perkara itu.
Beliau mengesahkan semua yang membeli tiket menaiki pesawat MH370 yang hilang ketika penerbangan ke Beijing, awal pagi Sabtu.
“Siasatan dijalankan terhadap semua rakaman video, termasuk dengan jabatan lain dan latar belakang semua penumpang MH370.
“Siasatan kami kini berpusat kepada empat bidang termasuk masalah psikologi di kalangan penumpang dan kru serta masalah peribadi,” katanya.
Dua sudut lain yang disiasat polis adalah rampasan dan sabotaj.
“Kami memeriksa senarai penumpang yang diberikan MAS dan bercakap kepada wakil di 14 negara.
Sebagai contoh, China memberikan gambar 153 warganya yang menaiki MH370,” katanya.
Selain memeriksa profil dan latar belakang 227 penumpang MH370, polis juga menyiasat rakaman CCTV.
Ketika ditanya mengapa polis tidak membuat pemeriksaan pasport kepada pihak Interpol, Khalid berkata, pihaknya bekerjasama rapat dengan Jabatan Imigresen di pintu masuk utama negara.
“Lebih 40 juta pasport curi dan hilang kini berada dalam rekod Interpol. Kami biasanya bekerjasama dengan unit risikan berdasarkan maklumat awal.
“Disebabkan kami tidak mempunyai maklumat awal tentang kehilangan pasport, tiada makluman kepada imigresen,” katanya.
Beliau tidak menolak kemungkinan bom atau bahan letupan ditempatkan dalam pesawat MH370.
“Sebagai contoh, salah seorang penumpang mungkin mempunyai insurans yang mahal sebelum menaiki MH370.
Mungkin mereka mahu ahli keluarga mendapat faedah daripada kematiannya.
“Oleh sebab itulah kami mengkaji profil penumpang dengan teliti dan cuba mengaitkan apa yang berlaku,” katanya.
MH370 tidak dapat dikesan radar pada Sabtu bermula jam 1.20 pagi kemudiannya operasi mencari dan menyelamat digerakkan oleh 10 negara namun sehingga kini tiada sebarang petanda ditemui.
- The Malaysian Insider
0 comments:
Post a Comment