Monday 10 December 2018

[Video MP Cameron Highlands kembali masuk Parlimen! MP BN pulak yg MENGAMUK keluar dewan, apasal?] PH tak perlu himpunan jual bangsa, tadah tin milo boleh kumpul RM1.665 juta! Himpunan Anti-ICERD: Kemenangan kepada Malaysia Baharu.

Isnin, 10 Disember 2018
Foto Otai BERSIH.
Tak pyh sibuk2 nak buat phimpunan jual bangsa dan agama dan cop fardhu ain utk tadah tin milo. Kita buat makan, jual meja dan lelong gambar pemimpin PH, sudah dpt hampir RM 2 Juta. Kita cari duit sendiri tak pyh songlap duit kerajaan iaitu duit rakyat. Kalau di era kjaan kleptokrasi dulu, sanggup tubuh syarikat 1MDB utk tujuan merompak kemudian mengaku itu semua duit parti. Itu pun lebai nak sokong lagi....!

Himpunan Anti-ICERD: Kemenangan kepada Malaysia Baharu

Perhimpunan Anti-ICERD yang dijalankan secara aman di Kuala Lumpur semalam adalah satu kemenangan kepada Malaysia Baharu, namun suatu rintangan kepada Pakatan Harapan.
Kerajaan UMNO/Barisan Nasional sebelum ini tidak pernah mengiktiraf, menghormati dan mengangkat hak perlembagaan dan demokratik rakyat Malaysia untuk bersuara dan berhimpun secara aman, seperti yang dilihat berlaku dalam lima perhimpunan yang dianjurkan Bersih dari 2007 hingga 2016 – Bersih 1 pada 10 November 2008, Bersih 2 pada 9 Julai 2011, Bersih 3 pada 28 April 2012, Bersih 4 pada 29 dan 30 Ogos 2015 dan Bersih 5 pada 19 November 2016.
Pun begitu, terdapat satu masalah besar – pihak penganjur Anti-ICERD di Kuala Lumpur tidak mahu sebuah Malaysia Baharu, yang lahir pada hari penuh bersejarah iaitu pada 9 Mei 2018.
Pihak penganjur Anti-ICERD hadir untuk memusnahkan, dan bukannya mencipta, sebuah Malaysia Baharu.
Mengapa ia dikatakan suatu rintangan kepada Pakatan Harapan untuk membina sebuah Malaysia Baharu adalah kerana perhimpunan semalam tidak akan berlaku sekiranya kerajaan Pakatan Harapan menangani isu ICERD dengan lebih berkesan.
Seperti yang ditegaskan seorang pakar undang-undang perlembagaan dari Universiti Malaya, Profesor Shad Faruqi bahawa kebanyakan kritikan terhadap ICERD tidak mempunyai sebarang asas perundangan.
Beliau berkata: “Bagaimanapun, oleh kerana kebencian dan ketakutan adalah senjata ampuh dalam politik, pihak tidak bertanggungjawab telah berjaya mempolarisasi masyarakat dan menghidupkan bayang-bayang keganasan.”
Seperti yang dinyatakan Shad Faruqi, ICERD tidak bersifat anti-Melayu atau menentang Perlembagaan Malaysia.
Sejak semalam, Malaysia telah menjadi bahawa ketawa orang Islam di seluruh dunia, kerana 99% daripada 1.9 bilion orang Islam di seluruh negara menetap di 179 negara yang telah meratifikasi ICERD, termasuk 55 daripada 57 negara Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).
Felo Penyelidikan UKM, Dr. Denison Jayasooria menulis artikel di Malaysiakini bertajuk: “Examining Icerd ratification among OIC members”, di mana beliau mengulas ratifikasi ICERD oleh negara-negara OIC, termasuk Arab Saudi, Indonesia, Turki, Mesir, Iran, Palestin, dan membuat kesimpulan: “Tidak ada satu pun daripada negara-negara itu menentang ICERD atas nama Islam.”
ICERD juga tidak menjejaskan kuasa Yang di-Pertuan Agong apatah lagi menyebabkan pemansuhan sistem Kesultanan Melayu.
Terdapat 38 negara yang mengamalkan sistem monarki, 36 daripadanya telah meratifikasi ICERD termasuk United Kingdom in 1969, Norway 1970, Sweden 1971, Denmark 1971, Belanda 1971, Jordan 1974, Belgium 1975, Jepun in 1995, and Arab Saudi 1997.
Ini adalah bukti yang jelas bahawa ratifikasi ICERD oleh 36 negara-negara berkenaan tidak menjejaskan sistem monarki, apatah lagi membawa kepada pemansuhannya.
Namun, oleh kerana Malaysia mempunyai masyarakat majmuk, adalah penting untuk perpaduan dan kehormanian pelbagai kaum, bahasa, budaya dan agama di Malaysia menjadi matlamat paling utama.
Oleh sebab ini, Malaysia tidak harus meratifikasi ICERD sehingga majoriti kaum dan agama di Malaysia selesa dengannya, menyokonnya dan memahami apa yang dibawanya itu tidak mengancam kepelbagaian kaum, agama atau Perlembagaan Persekutuan, namun satu langkah ke hadapan untuk menyertai dunia dalam mempromosi hak asasi manusia.
Kerajaan Pakatan Harapan tidak harus membenarkan penganjur anti-ICERD merampas dan memutarbelitkan wacana ICERD dengan politik toksik pembohongan, kebencian, ketakutan, perkauman dan agama bagi mengapi-apikan ketakutan tidak berasas bahawa ICERD kononnya anti-Melayu, anti-Islam dan anti-Raja-raja Melayu, yang sebenarnya merupakan agenda samaran untuk membolehkan mereka yang bertanggungjawab memusnahkan negara membuat comeback politik dan memusnahkan usaha untuk membetulkan semula dasar pembinaan negara dalam usaha mewujudkan sebuah Malaysia Baharu.
Ini adalah pengajaran yang perlu dihadam secepat mungkin oleh Kerajaan Pakatan Harapan, atau kedua-dua Pakatan Harapan dan visi besar Malaysia Baharu bakal berdepan risiko musnah. – Roketkini.com
*Kenyataan Media oleh Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Ipoh pada Ahad, 9 Disember 2018.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena