Tuesday 9 January 2018

[Video 'Formula pembahagian kerusi elak PM terlalu berkuasa'] Strategi politik gandingan Dr Mahathir-Wan Azizah.

Selasa, 9 Januari 2018

Image result for Gambar pakatan harapan

Related image
Konvensyen Pakatan Harapan 2018. IDCC, Shah Alam 7 Januari 2018.

'Formula pembahagian kerusi elak PM terlalu berkuasa'

PERSETUJUAN pemilihan Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri oleh Pakatan Harapan (PH) hujung minggu lalu merupakan langkah strategik politik untuk menambat pengundi Malaysia menjelang pilihan raya umum (PRU) nanti.
Pada masa yang sama ia seolah-olah mengiktiraf sumbangan dan pengalaman Dr Mahathir selama 22 tahun. Pengalaman ini tidak dimiliki oleh kepimpinan pembangkang sebelum ini. Pengalaman luas ini dapat digunakan untuk membina dan membaiki negara yang didakwa PH sebagai sudah tercalar dan perlu dipulihkan.
Selain itu, gandingan Dr Mahathir dan Dr Wan Azizah Wan Ismail digunakan untuk meyakinkan pengundi Melayu bahawa PH ialah gabungan dominasi Melayu, sama seperti BN yang didominasi oleh Umno dan parti lain berteraskan Melayu dan bumiputera.
Gandingan ini penting kerana selama ini PH selalu didakwa oleh BN dikawal oleh Lim Kit Siang atau DAP.
Kesan daripada dakyah tersebut, ramai pengundi Melayu termakan propaganda ini dan menjauhi diri daripada PH.
Tarik ahli Umno
Pemilihan Dr Mahathir sebagai PM sebenarnya dapat menarik lebih ramai ahli Umno menyokong PH. Ini kerana Dr Mahathir pernah menjadi sebahagian daripada hala tuju negara dan yang wujud dalam minda masyarakat Melayu.
Imej Dr Mahathir sebagai mantan presiden Umno dan mantan perdana menteri sukar dilupakan dan dipisahkan oleh ahli Umno totok.
Menyokong Tun seolah-olah menyokong idealisme parti berteraskan Melayu yang diberikan peluang dan kepercayaan menerajui PH.
Inilah pertimbangan PH agar naratif ini membelenggu minda Umno dan berani berubah menyokong PH.
Yang diperlukan oleh PH bukannya keluarnya beramai-ramai ahli Umno menyertai Bersatu atau mana-mana komponen. Sebaliknya, yang penting ialah peralihan undi protes dan sokongan senyap terhadap PH. Peralihan 10% sudah cukup memberikan makna besar kepada kemenangan pembangkang.
Pengundi Cina pula seolah-olah lebih yakin terhadap keupayaan Dr Mahathir dalam mengurus negara. Tambahan pula, Dr Mahathir dikenali mempunyai hubungan rapat dengan taikun-taikun besar bagi mengukuhkan ekonomi negara dan membantu mengukuhkan PH daripada segi kewangan parti.
Pemilihan Wan Azizah
Pemilihan Wan Azizah sebagai timbalan perdana menteri pula ialah kompromi kepada pelantikan Dr Mahathir sebagai bakal perdana menteri. 
Terdapat sentimen faktor ahli keluarga Anwar sangat penting dan teras dalam apa-apa rundingan pelantikan jawatan dalam PH.
Hal ini berlaku kerana faktor keluarga Anwarlah yang memulakan perjuangan menentang “kezaliman” “kuku besi” era “Mahafiraun” dan menjadi lambang gerakan reformasi negara dan banyak melalui pelbagai ranjau politik.
Kemaafan keluarga Anwar terhadap Dr Mahathir mengubah landskap politik negara. Hal ini sangat besar maknanya dalam impak politik semasa.
Sekiranya, Anwar yang dipenjarakan dan sekeluarga menanggung derita politik sanggup memaafkan dan melupakan segala “dosa” Dr Mahathir, apatah lagi pengundi biasa yang tidak dianiayai dan tidak terlibat langsung dalam politik permusuhan ini.
Inilah mesej besar PH kepada pengundi yang masih tidak menyokong Dr Mahathir!
Jadi gabungan Dr Mahathir dan Wan Azizah ialah fasa baru PH untuk menjangkau sokongan yang lebih besar dan mampu memberikan impak dalam meraih undi dan memperoleh kemenangan untuk menawan Putrajaya.
Pertembungan dua personaliti
Rentak politik yang dimainkan oleh PH pada kali ini seolah-olah melangkaui parti dan segala isu semasa.
Seolah-olah terdapat rumus pemilihan untuk ditawarkan kepada rakyat sama ada memilih Tun M atau Najib. Perbandingan logika politik tentang dasar dan pendirian politik dijadikan perbandingan politik.
Misalnya, antara wawasan 2020 dengan TN50, yang manakah lebih realistik? Dasar konservatif kewangan Dr Mahathir dengan menambat mata wang dan tidak mahu memperkenalkan GST dan memastikan pemindahan teknologi dalam pelaburan luar.
Di satu sisi lain Najib dilihat terlalu bersifat terbuka dalam hal ehwal ekonomi hingga terikut-terikut dengan pengenalan GST dan menerima masuk pelabur China secara besar-besaran dan ini dibimbangkan pengundi akan beri kesan buruk kepada jangka panjang negara.
Pada satu sisi lagi Dr Mahathir digambarkan mampu memberi preskripsi untuk menyelesaikan masalah negara.
Kesemua ini dijadikan naratif PH untuk menekankan personaliti politik dalam politik personaliti mampu mempengaruhi pengundi.
Ternyata, pada pilihan raya umum kali kini seolah-olah adalah pertandingan populariti Najib Razak dan Tun M dan bukannya BN atau PH! – 9 Januari, 2018.
* Ini adalah pendapat penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insight.
* Dr Awang Azman Awang Pawi ialah ahli akademik yang percaya dunia akademik melangkaui politik kepartian dan intelektual awam adalah pencetus pencerahan. Selain memberi kuliah beliau juga menjalankan kajian bebas dalam bidang sosio-budaya termasuk budaya politik dan budaya masyarakat.
 The Malaysian Insight.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena