Sunday 7 January 2018

[Video Tun M bagi AMARAN kpd pemimpin PH yg ingin buat pakatan dgn parti lain] Pakatan Harapan janji beri tumpuan khusus kepada pembangunan Sarawak, Sabah.

Isnin, 8 Januari 2018


SHAH ALAM:  Satu daripada 13 pembaharuan utama yang bakal dilaksanakan oleh Pakatan Harapan (PH) jika mengambil alih pentadbiran negara selepas pilihan raya umum (PRU) akan datang adalah berkaitan pembangunan di Sabah dan Sarawak.
Ketua Setiausaha Sekretariat PH, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, antara usaha yang bakal dilakukan adalah merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan desa, serta antara wilayah dengan tumpuan khusus kepada hak rakyat Sabah dan Sarawak sejajar semangat Perjanjian Malaysia 1963.
Sabah dan Sarawak yang kini dianggap simpanan tetap oleh Barisan Nasional menjadi tumpuan Pakatan Harapan.
Sabah mempunyai 25 kerusi parlimen manakala Sarawak 31 kerusi.
Langkah-langkah lain yang akan diambil ialah:
* Membentuk Kabinet berwibawa, gandingan berpengalaman, berkelayakan dan berkemampuan.
* Menjadikan Parlimen institusi kukuh, bebas dan dipimpin yang di-Pertua adil dan berwibawa.

* Memulihkan ekonomi negara dan meringankan beban kos sara hidup, antaranya menghapuskan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), menstabilkan harga petrol dan memfokuskan usaha menambah pendapatan rakyat
* Melaksanakan reformasi menyeluruh meliputi reformasi institusi, pendidikan, ekonomi dan sosial seperti terkandung dalam manifesto PH.
* Mengehadkan tempoh jawatan perdana menteri kepada dua penggal PRU.
* Memastikan ketua institusi penting negara termasuk peguam negara, ketua polis negara, panglima angkatan tentera, ketua pesuruhjaya SPRM, pengerusi SPR dan ketua audit negara bebas daripada pengaruh penguasa politik. Mereka akan melalui proses pengesahan Jawatankuasa Pilihan Parlimen dan akhirnya dilantik Yang di-Pertuan Agong.
* Membersihkan Malaysia daripada najis rasuah dengan mendakwa pelaku rasuah di mahkamah, dan jika disabit bersalah, maka akan dikenakan hukuman setimpal;.
* Memastikan institusi awam seperti Felda, Tabung Haji, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Majlis Amanah Rakyat diurus secara cekap, telus dan beramanah.
* Membela kebajikan rakyat, terutamanya golongan miskin, ibu tunggal, orang berkelainan upaya dan kumpulan berpendapatan rendah.
* Mengkaji semula sistem percukaian negara untuk memastikan pembayar cukai, terutamanya golongan kelas menengah, tidak tertekan dengan bebanan cukai berganda
* Menghormati prinsip keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang-undang. — Sarawakvoice

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena