Sunday 23 September 2018

[Video Najib UMNO Jerit Ketuanan Melayu Dan Maki DAP Tapi Pecat 800 Pekerja Melayu Syarikat Sendiri] Batalkan program politik di masjid! Asmuni Awi: Masjid, surau bukan tempat sebar fahaman politik kepartian.

Isnin, 24 September 2018

Batalkan program politik di masjid

Batalkan program politik di masjid
Asmuni (dua, kiri) beramah mesra dengan anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) yang terlibat dalam program gotong-royong tersebut.
IPOH - Kerajaan Perak mengarahkan semua program berunsur politik kepartian di masjid dan surau di negeri ini dihentikan.
Exco Agama dan Pendidikan Islam, Luar Bandar dan Pembangunan Usahawan, Asmuni Awi berkata, institusi masjid dan surau sepatutnya menjadi tempat penyebaran ilmu dan memberikan kefahaman kepada masyarakat.
Menurutnya, tindakan menggunakan masjid sebagai tempat untuk kempen politik boleh hanya akan merenggangkan hubungan masyarakat.
“Saya tidak akan benarkan masjid digunakan untuk tujuan politik dan saya akan keluarkan arahan supaya pihak Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk) bertegas dalam perkara ini.
“Pihak Jaipk perlu keluarkan arahan kepada semua masjid dan surau supaya menghentikan penyalahgunaan premis masjid dan surau-surau yang menggunakan nama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk sebar luaskan agenda parti politik tak kira parti mana sekali pun sama ada kerajaan atau pembangkang,” katanya.
Beliau berkata demikian selepas hadir program Gotong-Royong Jom Perangi Denggi di Dewan KRT dan Dataran Kampung Tengku Hussein, Manjoi, di sini, hari ini.
Asmuni berkata, kerajaan negeri tidak menghalang masjid digunakan untuk tujuan kebaikan seperti kuliah atau ceramah yang memberikan pengetahuan kepada masyarakat.
Bagaimanapun, menurutnya, ada parti tertentu melalui NGO tertentu menggunakan masjid untuk tujuan menyebarkan agenda parti.
“Saya tidak mahu parti politik menggunakan masjid untuk menyebarkan agenda mereka itu dengan bertopengkan NGO.
“Jadi saya tak menghalang parti politik berkempen dan kita meraikan kebebasan bersuara tetapi jangan gunakan premis masjid, sila gunakan tempat lain,” katanya.
Sementara itu, Asmuni turut meminta Jaipk mengeluarkan arahan kepada sebuah masjid di Bagan Serai untuk membatalkan rancangan mereka menganjur satu himpunan pada 5 Oktober ini.
Berdasarkan poster program yang tular di media sosial, kita melihat penganjuran program tersebut bersifat politik malah tokoh-tokoh yang ditampilkan juga merupakan pimpinan sebuah parti politik.
Katanya, jika arahan itu tidak dipatuhi, tindakan tegas akan diambil ke atas jawatankuasa pengurusan masjid tersebut.
SH.

Masjid, surau bukan tempat sebar fahaman politik kepartian

Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk) diminta bertegas terhadap mana-mana pihak yang menggunakan masjid atau surau sebagai tempat aktiviti politik kepartian.
Exco Perak Asmuni Awi berkata masjid dan surau sepatutnya dijadikan tempat untuk menyebar ilmu yang bermanfaat serta mengukuhkan persaudaraan, bukannya memecah-belahkan orang ramai.
Justeru kata exco agama, pendidikan Islam, luar bandar dan pembangunan usahawan itu semua program yang berunsur politik kepartian di dua tempat ibadat orang Islam itu perlu dihentikan.
“Kerajaan tidak boleh benarkan masjid digunakan untuk tujuan politik dan saya akan keluarkan arahan supaya Jaipk bertegas dalam perkara ini.
“Jaipk perlu mengeluarkan arahan kepada semua masjid dan surau supaya menghentikan penyalahgunaan premis mereka untuk agenda politik mana-mana parti walaupun menggunakan nama pertubuhan bukan kerajaan (NGO)," katanya seperti dipetik Sinar Online hari ini.
Sesetengah pihak dikatakan menggunakan pentas ceramah, kuliah atau syarahan di masjid dan surau untuk menyebarkan fahaman politik tertentu dengan berselindung di sebalik program keagamaan.
Kata Asmuni kerajaan negeri tidak menghalang sebarang program kebajikan atau majlis ilmu diadakan di masjid atau surau asalkan memberi manfaat kepada masyarakat.
Bagaimanapun kata anggota dewan undangan negeri Manjoi itu ada pihak menggunakan NGO tertentu bagi menyebarkan agenda parti politik.
“Kerajaan tak menghalang parti politik berkempen dan kita meraikan kebebasan bersuara tetapi jangan gunakan premis masjid, sila gunakan tempat lain,” katanya sleepa menghadiri program gotong-royong di Kampung Tengku Hussein, Manjoi, Ipoh.
Mk.
Foto Parti Amanah Negara.


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena