Monday 21 October 2013

BN Kedah bina jambatan RM120 juta untuk 'Bunian' di DUN Sungai Limau?

Selasa, 22 Oktober 2013
 Jambatan RM120 juta untuk BUNIAN


Projek jambatan Pulau Bunting yang menyambungkan tanah besar Kedah dengan Pulau Bunting ini telah dibina oleh Kerajaan Negeri Kedah yang ditadbir oleh Barisan Nasional pada sekitar tahun 2004.

Terletak dalam daerah Yan, jambatan sepanjang 2.3 Km ini kononnya dibina untuk kemudahan 30,000 orang penduduk dipulau tersebut untuk menyeberang ketanah besar.

Biarpun ada pihak mendakwa pulau tersebut telah didiami oleh beberapa keluarga nelayan kira-kira 100 tahun lalu.
Namun kini hakikatnya tidak terdapat seorangpun manusia yang dilaporkan tinggal di Pulau tersebut pada masa kini.. bagaimana jumlah 30,000 orang penduduk itu boleh timbul, entahlah..

Mungkin 30,000 orang yang dimaksudkan itu adalah bunian atau reserve pengundi hantu hanya mereka yang tahu.

Kos pembinaanya menurut apa yang telah dilaporkan oleh The Star ialah sekitar RM120 Juta dan bukannya RM7Billion.. agak-agak la wei kalau nak buat cerita tu..

Manakala data dari laman web JKR pula menunjukkan kos pembinaannya ialah RM126 Juta... lihat di SINI
Pemaju bagi projek jambatan ini ialah Gamuda menurut meraka projek telah dibangunkan dengan jayanya tanpa sebarang masaalah bagi mereka tetapi mendatangkan masaalah bagi nelayan-nelayan tempatan yang dilarang menghampiri kawasan pembinaan dan juga Pulau Bunting semasa pembinaan berjalan.

The Star juga telah melaporkan.. ada pihak mendakwa jambatan tersebut telah dibina sebagai persediaan untuk membangunkan Pulau tersebut sebagai pelabuhan untuk menyalurkan petroleum yang dihasilkan oleh industri petroleum dalam daerah Yan.

Tetapi bekas EXCO semasa Barisan Nasional memerintah Kedah mendedahkan pulau tersebut sememangnya akan dibangunkan dan satu janakuasa elektrik telah dicadangkan untuk dibangunkan di pulau tersebut selepas PRU12 pada tahun 2008.

Malangnya Barisan Nasional telah tewas pada PRU tersebut.. jadi seperti biasalah oleh kerana sakit hati dan dengki segala projek yang dicadangkan disitu telah dibatalkan.

Laporan oleh The Star itu sila baca di SINI

Kerana dengki dan khianat pemimpin-pemimpin UMNO yang sering melaungkan kononnya merekalah pejuang bangsa itu, projek yang mampu meningkatkan taraf sosio ekonomi masyarakat Melayu di kawasan itu telah dibiarkan begitu sahaja...
Fb Kita Bantai Dot Info

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena