Saturday 25 November 2017

[Video BAJET SINDROM PENAFIAN~Petanda BN akan Kalah PRU & Undi PAS bermakna Najib, Rosmah kekal di Putrajaya] Terengganu berisiko jatuh ke tangan pembangkang pada PRU14.

Ahad, 26 November 2017


Image result for Gambar Himpunan Kleptokrasi

Terengganu berisiko jatuh ke tangan pembangkang pada PRU14.

SHAH ALAM – Terengganu yang kini berada di bawah pemerintahan BN dilihat berisiko jatuh ke tangan pembangkang pada PRU14.

Menjelang PRU yang dijangka paling lewat diadakan enam bulan dari sekarang itu, pelbagai gambaran dilihat, terutamanya bagi negeri-negeri di bawah pentadbiran kerajaan Persekutuan.

Terengganu antara negeri yang dikatakan berpontensi untuk dilepaskan kepada pembangkang.

Penganalisis politik, Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, perkara itu dilihat berdasarkan beberapa faktor yang dilihat menjadi penyumbang kepada peralihan kuasa yang dijangka berlaku di negeri tersebut.

“Terengganu antara contoh negeri yang boleh dirampas pembangkang apabila perbalahan antara pemimpin negeri itu diketahui umum.

[ARTIKEL BERKAITAN: Ada apa di sebalik kontroversi MB?]
“Dengan perbalahan seperti itulah, pengundi di negeri itu melihat ia sebagai satu faktor ketidakyakinan mereka untuk meneruskan kelangsungan pentadbiran sedia ada,” katanya kepada Sinar Online.

Beliau berkata, isu-isu dalaman seperti perpecahan dalam parti, sabotaj dan perbalahan adalah antara kriteria yang dilihat boleh menyebabkan Terengganu dan negeri-negeri lain boleh terlepas kepada pembangkang.

“Umum mengetahui, BN sememangnya mempunyai kekuatan pada negeri-negeri yang dipegang, tetapi mereka jugalah yang menjadi penyebab kegagalan untuk bertahan.
“Jadi, saya boleh katakan, sentimen seperti ini antara yang membolehkan pembangkang menggunakannya dalam kempen mereka,” katanya.

Selain Terengganu, negeri-negeri lain turut berisiko dirampas pembangkang adalah Kedah, Perak dan Johor.

“Faktor utama yang sering menghantui BN adalah, segelintir pemimpin mereka yang tidak boleh menerima jika tidak dipilih menjadi calon.

“Wujudlah sabotaj dalaman dan membawa kepada tiada kesatuan dalam perjuangan. Inilah peluang yang akan diguna pakai pembangkang,” katanya.

Dalam pada itu, Mohd Azizuddin berkata, pembangkang sememangnya tiada kekuatan dan bergantung kepada permasalahan parti lain.

“Bukanlah tidak langsung kuat, tetapi pada masa ini, pembangkang berada dalam pelbagai masalah dalaman.

“Dalam tempoh enam bulan ini, pembangkang perlu mencari di mana kekuatan mereka, ini kerana pendaftaran Pakatan Harapan itu sendiri belum dalam dibuat, dan ia juga masalah besar buat mereka,” katanya.

Biarpun begitu, beliau tetap melihat kejatuhan negeri-negeri BN adalah disebabkan parti itu sendiri, dan bukan faktor luaran.

“Saya yakin, pada masa ini, semua pihak sudah mengalunkan gendang pilihan raya, jentera sudah digerakkan dan ini juga masa terbaik untuk setiap parti memberikan manifesto untuk dinilai rakyat.

“Negeri-negeri kerajaan pada masa ini juga agak goyah dan jika ia tidak dipertahankan dengan ‘mengurangkan’ masalah dalaman, ia boleh kekal malah jika betul dengan strategi, BN boleh menawan negeri lain juga,” katanya.

Kongsi berita ini: Jom Bina Semula Negara HARAPAN RAKYAT

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena