Thursday 23 November 2017

[Video Protes, desak kembalikan Subsidi Minyak] Ipoh, Seremban sudah & Kini GERTAK merebak ke Johor pula...Najib janji subsidi minyak? HA2.6X! 'Kerajaan UmnoBN tak tahu tangani isu harga minyak'.

Jumaat, 23 November 2017


GERTAK - Gerakan Turunkan Harga Minyak di Ulu Tiram, Tebrau Johor.
Terus Protes, desak kembalikan Subsidi Minyak.

‘Kerajaan tak tahu tangani isu harga minyak’


Image result for Gambar Turunkan harga minyak

SEREMBAN – Kenaikan harga minyak petrol secara berterusan sejak 10 minggu lalu menimbulkan ketidakpuasan hati Pemuda Amanah dan ia disuarakan melalui ‘flashmob’ yang diadakan secara serentak di seluruh negara, petang tadi.

Di Negeri Sembilan, bertempat di Jalan Yam Tuan berhadapan pasar raya Seremban Prima di sini, kira-kira 20 pemuda dan ahli parti itu berkumpul secara aman bermula jam 5.30 petang  sambil memegang sepanduk yang tertera pelbagai mesej.

Ketua Pemuda Amanah, Mohd Sany Hamzan mengakui tindakan mereka mengadakan ‘flashmob’ itu mungkin tidak memberi apa-apa makna kepada kerajaan, tetapi tidak kepada rakyat.

“Kita tahu yang kerajaan tak ambil peduli pun ‘flashmob’ yang dianjurkan ini. Kita hantar memorandum pun tiada maklum balas dan tindakan daripada mereka. Tapi kita nak rakyat nampak dan sedar yang kerajaan hari ini tidak prihatin.
SH.
Foto Rafizi Ramli.

SUBSIDI MINYAK JIKA HARGA RON95 KEKAL RM2.50 KE ATAS BAGI TIGA BULAN BERTURUT-TURUT:
U-TURN YANG TIDAK IKHLAS
Saya sertakan kenyataan media yang dikeluarkan Kementerian Kewangan semalam untuk mengumumkan keputusan pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak bahawa Kerajaan Persekutuan akan mula memperkenalkan kembali subsidi minyak sekiranya harga RON95 dan diesel kekal melebihi paras RM2.50 seliter bagi tiga bulan berturut-turut.
Sudah tentu saya orang yang paling lega dengan keputusan tersebut, kerana akhirnya Dato’ Seri Najib mengenepikan ego dan kepentingan politik sempit beliau untuk mengakui bahawa kaedah subsidi minyak yang dilaksanakan dengan harga siling perlu dilaksanakan dan dasar itu tidak akan membunuh ekonomi negara, seperti propaganda ekonomi yang disebarkan Barisan Nasional selama ini.
Lebih penting, Dato’ Seri Najib terpaksa membuat pusingan “U” yang paling besar dalam dasar ekonomi beliau selama ini iaitu memperkenalkan kembali subsidi minyak setelah bertahun-tahun cuba menggambarkan kononnya pendirian saya dan rakan-rakan Pakatan Harapan mengenai subsidi minyak adalah tidak bertanggungjawab.
Sebab itu, setelah beliau mengaku kalah dalam isu subsidi minyak ini, saya mengajak rakyat untuk menilai secara terperinci fakta-fakta harga minyak, pendapatan lebihan Kerajaan Persekutuan dan kos untuk menurunkan harga minyak RON95 dan diesel. Tujuannya untuk menilai sendiri betapa mudahnya untuk menurunkan harga minyak tetapi tidak diendahkan Dato’ Seri Najib selama ini.
Saya sertakan satu lampiran pengiraan dan saya kongsikan fakta-fakta ini dalam bentuk soalan seperti berikut:
1. Berapakah harga minyak mentah dunia (Brent) yang akan menyebabkan harga RON95 ditetapkan pada RM2.50 seliter?
Menggunakan data-data harga RON95 yang telah ditetapkan selama 6 bulan dibandingkan harga minyak mentah dunia pada minggu yang sama, satu model statistik dapat dibangunkan untuk meramalkan pada harga minyak mentah yang berapa yang menyebabkan harga RON95 ditetapkan pada RM2.50 seliter?
Kiraan saya menunjukkan bila harga minyak mentah dunia mencecah USD64 se-tong, formula yang dipakai pentadbiran Dato’ Seri Najib akan menetapkan RON95 pada harga RM2.50 seliter.
Harga pada hari ini ialah USD62.16 se-tong dan bulan ini, minyak mentah pernah mencecah USD64.27 se-tong. Ini bermakna, prospek harga RON95 semahal RM2.50 seliter bukanlah satu yang luar biasa dan boleh berlaku dalam minggu-minggu akan datang.
2. Berapakah keuntungan yang dibuat oleh Kerajaan Persekutuan setiap kali harga minyak mentah dunia naik?
Saya telah menunjukkan sebelum ini pada puratanya bagi setiap kenaikan USD1 dollar se-tong, sekitar 40% dari kenaikan itu akan dibayar terus kepada Kerajaan Persekutuan dalam bentuk royalti, cukai petroleum, duti dan lain-lain. Ini tidak termasuk keuntungan PETRONAS, cukai-cukai lain dan dividen yang dibayar.
Sebab itu saya mengkritik keras tindakan menghapuskan subsidi kerana itu samalah seperti Kerajaan Persekutuan membolot kesemua untung dari kenaikan harga minyak apabila sebahagian lebihan pendapatan (akibat kenaikan harga minyak itu) langsung tidak dikembalikan dalam bentuk subsidi minyak untuk dinikmati semua.
Alasan bahawa keuntungan itu dikembalikan dalam bentuk BR1M tidak boleh dipakai, kerana alasan yang sama digunakan untuk menerangkan kenapa GST dikutip. Pada saya, apa-apa yang dibayar sebagai BR1M adalah melalui GST dan seharusnya sebahagian lebihan pendapatan akibat kenaikan harga minyak dikembalikan dalam bentuk subsidi minyak.
Anggaran saya menunjukkan sejak 1 Januari 2017, pentadbiran Dato’ Seri Najib telah mengutip lebihan pendapatan sebanyak sekitar RM2.5 bilion akibat kenaikan harga minyak mentah dunia.
Anggaran ini tidak banyak berbeza dengan jawapan yang diberikan Menteri Kewangan Kedua, iatu setiap kenaikan USD1 harga minyak mentah dunia akan menyumbang sekitar RM300 juta setahun kepada Kerajaan Persekutuan.

3. Adakah Dato’ Seri Najib akan beri subsidi selepas ini dan harga RON95 akan kekal pada RM2.50 sahaja sebagai harga siling?
Tidak.
Saya cukup kesal apabila kenyataan Kementerian Kewangan menyebut pentadbiran Dato’ Seri Najib hanya akan memperkenalkan subsidi bersama-sama harga siling RM2.50 sekiranya harga RON95 dan diesel kekal melepasi RM2.50 selama 3 bulan berturut-turut.
Maka, setiap kali harga RON95 jatuh di bawah paras RM2.50 seliter walaupun minggu-minggu lain kekal di atas RM2.50, itu akan “reset” perkiraan 3 bulan berturut-turut dan membolehkan Dato’ Seri Najib menyimpan lebihan pendapatan tanpa memulangkan satu sen pun subsidi minyak. Contohnya, jika harga pada minggu 1=RM2.64/l, minggu 2=RM2.58/l, minggu 3=RM2.43/l dan minggu 4=RM2.81/l; syarat “mesti kekal melebihi 3 bulan berturut-turut” akan menyebabkan jam harga itu ditetapkan pada permulaan minggu yang baru (reset).
Jadi, saya tidak menolak walaupun bunyinya ada kesediaan di pihak Dato’ Seri Najib untuk memberikan kembali subsidi, helahnya ialah besar kemungkinan itu tidak akan berlaku kerana untuk mengekalkan harga minyak melebihi USD64 se-tong secara berterusan selama 3 bulan, satu krisis dunia yang besar telah pun berlaku.
Malah, jika pun harga minyak mentah kekal melebihi USD64 se-tong selama 3 bulan berturut-turut, pentadbiran Dato’ Seri Najib telah mengutip RM4.2 bilion sejak 1 Januari 2017 sebelum memulangkan sedikit dalam bentuk subsidi.
Sebab itu saya mengecam sikap tidak ikhlas yang acuh tidak acuh ini dalam membantu meringankan bebanan rakyat. Tindakan menunggu sehingga lebihan pendapatan mencecah sekurang-kurangnya RM4.2 bilion sebelum mahu diperkenalkan kembali subsidi adalah mementingkan diri, apatah lagi kos subsidi untuk menurunkan 10 sen harga RON95 hanyalah sekitar RM47 juta seminggu (atau RM2.4 bilion setahun).
Oleh itu, saya mendesak pentadbiran Dato’ Seri Najib membatalkan syarat harga RON95 mesti kekal melebihi RM2.50 seliter untuk 3 bulan berturut-turut dan sebaliknya memperkenalkan terus harga siling pada paras RM2.30 seliter dan membiayai subsidi mingguan seperti berikut:
i. Jumlah kutipan tahunan GST ke atas RON97 yang dianggarkan RM68 juta digunakan untuk membayar subsidi untuk menurunkan harga RON95 dan diesel ke paras bawah RM2.30 seliter; dan
ii. Jumlah terkumpul lebihan pendapatan akibat kenaikan harga minyak mentah dunia yang dianggarkan sudah melebihi RM2.5 bilion digunakan serta merta untuk menanggung kos subsidi RM47 juta seminggu untuk menurunkan (dan mengekalkan) harga minyak pada harga siling RM2.30 seliter.
RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN
Kenyataan penuh bersama graf dan jadual di
http://rafiziramli.com/…/subsidi-minyak-jika-harga-ron95-k…/

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena