Thursday 30 November 2017

[Video Suara Anak Anak Sabah & BN TUMBANG di Sabah, sudah pasti BN juga TUMBANG di Semenanjung!] Kerajaan BN ‘pejam mata’ apabila syarikat China bawa masuk PATI ke Malaysia.

Jumaat, 1 Disember 2017

Kerajaan BN ‘pejam mata’ apabila syarikat China bawa masuk PATI ke Malaysia


http://s3media.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2017/02/malaysia-china.jpg

Rakyat Malaysia patut berasa bimbang dengan pendirian kerajaan dalam isu pekerja asing tanpa izin (PATI) dari China yang bekerja di projek Forest City.

Setelah dibongkarkan dalam media bahawa projek Forest City menggunakan PATI, Kementerian Dalam Negeri menyatakan bahawa kerajaan akan membenarkan pemutihan PATI terlibat. (Sumber: https://www.malaysiakini.com/news/381625)

Pertama sekali, jelas bahawa sistem kawalan sempadan kita mempunyai masalah yang amat besar apabila PATI dari China boleh memasuki negara dan bekerja di sebuah projek gergasi secara terbuka tanpa sebarang tindakan undang-undang ke atas mereka mahupun majikan mereka.

Forest City bukan sebuah projek yang tersembunyi dalam hutan walaupun namanya “Forest”, malah merupakan sebuah projek gergasi di ibu negeri Johor yang dijangka bakal mempunyai hampir 120,000 unit rumah.

Keduanya, sindiket orang dalam Jabatan Imigresen terbukti masih lagi berleluasa apabila didedahkan bahawa ada PATI China yang telah diberikan pas kerja setelah bekerja untuk satu tempoh di projek tersebut.

Ketiganya, kombinasi kawalan sempadan yang begitu lalai dan dasar memudahkan pemutihan seolah-olah menggalakkan aktiviti kemasukan orang asing secara haram termasuk melalui penyeludupan manusia. Ini kerana agen-agen dan pekerja migran sendiri tahu bahawa mereka boleh diputihkan dengan mudah pada kemudian harinya.

Saya telah memberikan amaran di Parlimen bahawa ini mewujudkan keadaan di mana “it is easier to say sorry than to ask for permission”; buat salah dahulu kemudian baru minta maaf.

Tiada maaf bagimu

Kerajaan telah membuka peluang pemutihan melalui proses E-Kad sejak 15 Februari 2017. Walaupun tempoh permohonan E-Kad belum tamat, namun tiga bulan sudah berlalu. Malangnya, majikan PATI China tersebut langsung tidak mengambil sebarang inisiatif untuk melakukan pemutihan sebelum isu ini terbongkar.

Justeru, saya menyarankan agar pemutihan tidak dibenarkan dalam kes ini dan tindakan undang-undang yang keras diambil sebagai amaran kepada syarikat asing yang terlibat kerana mereka bukan sahaja mengeksploitasi pekerja dan memburukkan nama Malaysia, malah telah melanggar undang-undang negara kita secara sedar dan sengaja.

Saya juga menyeru agar kerajaan tempatan mengeluarkan arahan berhenti kerja (“stop-work order”) ke atas projek Forest City bagi membolehkan pihak berkuasa termasuk Jabatan Imigresen mengaudit pekerja migran dalam projek tersebut terlebih dahulu.

Dengan skala projek yang begitu besar dan penggunaan tenaga kerja migran yang begitu ramai, langkah berwaspada tahap maksima perlu diambil bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingin melibatkan warga asing yang begitu ramai sekali.

>> Komentar bebas Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Timbalan Jurucakap Jawatankuasa Parlimen DAP untuk Sumber Manusia, Steven Sim Chee Keong I 13 Mei 2017

http://amanahdaily.com/index.php/2017/05/13/kerajaan-bn-pejam-mata-apabila-syarikat-china-bawa-masuk-pati-ke-malaysia/

KDL

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena