Tuesday 9 January 2018

[Video Tun M Sebagai PM: Umno BN & PAS Meroyan] Umno-BN diramal hadapi tentangan sengit PH, hilang undi popular PRU-14

Rabu, 10 Januari 2018
Related image
Image result for Gambar Umno BN & PAS Meroyan
Umno-BN diramal hadapi tentangan sengit PH, hilang undi popular PRU-14

Umno-BN diramal hadapi tentangan sengit PH, hilang undi popular PRU-14

Umno-Barisan Nasional (BN) diramal menerima tentangan sengit pembangkang terutama Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Umum ke-14(PRU14) dan sekali lagi kehilangan undi popular.

Datuk Seri Kalimullah Hassan
Mantan Ketua Pengarang Kumpulan New Strait Times Press (NSTP), Datuk Seri Kalimullah Hassan berkata, jangkaan itu boleh berlaku pada PRU14 nanti biarpun Umno-BN mungkin tidak kalah dari segi jumlah majoriti di Parlimen.
Beliau berkata demikian dalam Regional Outlook Forum anjuran ISEAS – Yusof Ishak Institute di Singapura, semalam

“Walaupun saya yakin Umno-BN akan kehilangan undi popular pada PRU akan datang tetapi saya tidak pasti ia akan kehilangan majoriti parlimen,” katanya seperti dipetik Strait Times Singapore oleh Selangorkini hari ini.



Dalam PRU13 lalu, Umno-BN buat kali pertama kehilangan undi popular dengan mengumpul 47.4 peratus daripada keseluruhan jumlah undi manakala parti pembangkang diketuai Pakatan Rakyat (ketika itu) mendapat 52 peratus.
Biarpun hilang undi popular, Umno-BN menang kerana terdapat lebih banyak kerusi di luar bandar Semenanjung Malaysia, yang mesra dan memihaknya berbanding kawasan bandar dengan majoriti rakyat cenderung menyokong PH.

Datuk Azman Ujang
Seorang lagi pemerhati dalam forum itu, Pengerusi Agensi Berita Bernama, Datuk Seri Azman Ujang berkata, Umno-BN akan menghadapi laluan sukar dalam PRU14 meskipun diyakini mampu mengekalkan kuasa sedia ada.
Katanya, keadaan itu berdasarkan rasa tidak puas hati sebilangan rakyat terhadap isu skandal berkaitan kerajaan juga kos sara hidup tinggi terpaksa diharungi.
“Dengan undi di Sabah dan Sarawak dijangka kekal milik Umno-BN selain undi masyarakat Melayu luar bandar, ia mampu mengekalkan kuasa pada PRU14 yang dijangka dipanggil dalam beberapa bulan lagi,” katanya .
“Dengan parti pembangkang yang tidak bersatu, matematik mudah ini akan memberi manfaat kepada Umno-BN,” katanya.
Ahad lalu, dalam konvensyennya, Pakatan Harapan menamakan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang kini mengetuai PPBM, sebagai calon Perdana Menteri sekiranya mereka berjaya mengambilalih pentadbiran negara daripada Umno-BN pada PRU14 nanti.
PPBM, sebagai calon Perdana Menteri sekiranya mereka berjaya mengambilalih pentadbiran negara daripada Umno-BN pada PRU14 nanti.
MD.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena