Friday 29 August 2014

Setelah Merdeka 57 Tahun: 100 Jenis Tugas Guru 2015...Benarkah? Tak pe Najib mahu selesaikan...

Sabtu, 30 Ogos 2014
  • Jackson Doisi apa yg saya sampaikan bukanlah politik namun ini adalah kebenaran yang perlu diketahui. jangan mengajar perkara yang salah kepada anak murid anda wahai guru.

Hari Kemerdekaan  Di sini lahirnya sebuah cinta....

#PendidikGenerasiBaharu


Sila Semak  Senarai tugasan guru sepanjang tahun 2015.


Sempena pembentangan Belanjawan 2015.



KedahLanie


Beban Tugas Guru Malaysia Semakin Bertambah? Benarkah? Senaraikan? Datuk Najib Mahu Selesaikan!

Iya?

Beban Tugas Guru 2013

Beban Tugas Guru Dikurangkan!

Datuk Seri Najib Razak berkata kaedah untuk mengurangkan beban tugas pentadbiran guru akan diberi perhatian segera dalam pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025).
Perdana Menteri (gambar) berkata langkah tersebut memerlukan tindakan supaya guru boleh menumpukan sebahagian besar masa mereka pada fungsi pengajaran teras.
Beliau berkata aspek bebanan tugas guru merupakan antara perkara yang telah dibincangkan dengan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran.
“Itulah pembaharuan yang kita akan laksanakan bagi mengurangkan beban guru dalam tugas yang tiada kaitan dengan tugas utama sebagai pendidik,” katanya pada majils perayaan jubli emas Sekolah Sultan Alam Shah, di sini, malam tadi.
Najib berkata keperluan guru harus diberi keutamaan sebagai motivasi untuk mereka menyampaikan pengajaran secara berkesan di dalam dan luar bilik serta pencapaian dan kejayaan sesebuah sekolah itu bergantung kepada warga pendidik.

Cadangan Berita Semasa Untuk Kurangkan Beban Guru

  1. Pertama-tama sekali yang harus dilakukan ialah dengan mengurangkan keterlibatan golongan guru-guru atau murid-murid yang terlalu “fokus” dengan kehadiran menteri ke sesebuah sekolah ataupun apa jua program dan aktiviti berkaitan dengan parti.
  2. Kedua, kurangkan bilangan pelajar untuk sesebuah kelas. Sebenarnya, purata kecekapan pengajaran guru adalah hanya sekitar 23 – 28 orang murid untuk seorang guru sahaja. Jikalau ia dilaksanakan sistem penyampaian antara guru dengan muridnya akan masih dalam keadaan terkawal. Sekaligus dapat mengurangkan bebanan dan tekanan tugas guru sehingga 40%.
  3. Ketiga, ataupun boleh diwujudkan satu jawatan iaitu pembantu guru. Mungkin boleh dilaksanakan?

 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena