Sunday 24 August 2014

Kempen 'Hentikan Rogol: Aku Kisah!' & KEMPEN 'Laksanakan Hudud Kearah Penyelesaian Rogol'

Ahad, 24 Ogos 2014
MAHASISWA teknik di India telah mencipta pakaian dalam perempuan anti rogol. Pakaian ajaib yang boleh mengeluarkan setruman letrik hingga sebanyak 82 kali ...

Kempen Hudud Sepatutnya Iringi Kempen Hentikan Rogol.

KEMPEN 'Laksanakan Hudud Kearah Penyelesaian Rogol' sepatutnya mengiringi kempen 'Hentikan Rogol: Aku Kisah!' yang dianjurkan NGO Citizens Against Rape.  

Demikian cadangan dari Weblog Ibnu Hasyim.

"Bukti-bukti sejarah dan amalan di beberapa negara Islam boleh membuktikan kejayaan Hudud.
"Apalagi di negara Malaysia yang di dalam Perlembagaan Persekutuan (Perkara 3) menyebutkan Islam sebagai 'Agama Bagi Persekutuan'. "Kata Editornya Dr Hj MohdHasyim.

Citizens Against Rapeakan mengajak semua pihak termasuk pihak berkuasa dan masyarakat bersama-sama bertanggungjawab mencegah jenayah itu yang dianggap semakin menjadi-jadi seperti yang dilapor media. Program yang bermula di empat bandar utama itu, turut disokong beberapa NGO wanita antaranya All Women’s Action Society (AWAM), Women’s Aid Organisation (WAO), Perak Women for Women Society (PWW) dan Sabah Women’s Action Resource Group (SAWO).

Pada 22 Ogos ini, aktiviti seperti berkumpul, berjalan dan tarian 1 Billion Rising diadakan di Medan Stesen Keretapi Ipoh mulai jam 5 petang. Sementara keesokannya pula, bermula jam 7.45 malam, akan diadakan majlis ucapan dan teater jalanan di pusat membeli belah SOGO, di Jalan Tuanku Abdul Rahman di ibu negara sebelum perarakan ke Dataran Merdeka bagi aktiviti nyalaan lilin.

Pada tarikh yang sama juga aktiviti yang sama diadakan di kawasan Marudi, Sarawak yang dijadual pada jam 4 petang dan di Sutera Harbour Resort, di Kota Kinabalu, Sabah pada jam 5 petang.

"Kami berhasrat untuk meningkatkan kesedaran orang awam bahawasanya jenayah rogol dan keganasan seksual adalah TIDAK boleh diterima; dan demi menuntut akauntabiliti pihak kerajaan untuk menangani jenayah rogol dan keganasan seksual secara efektif," kata kenyataan kumpulan itu semalam.
 

Penolong Pengarah Program Lee Wei San pula berkata pihaknya amat berharap semua pihak memberi sokongan terhadap usaha yang mereka lakukan demi menangani jenayah itu.

"Hudud amat sesuai perlaksanaannya di Nusantara ini, dan dibukti oleh sejarah seperti di Aceh, Melaka dan lain-lain. Mengapa kita masih membanggakan perundangan penjajah sedangkan perundangan kita sendiri telah terbukti kegemilangnnya?" Tanya editor weblog ini lagi.  (IH)

Keganasan Rogol Di M'sia Mengerikan, Apa Alternatif...

Beberapa bulan yang lepas, negara kita telah dikejutkan dengan dua kes rogol yang amat menggemparkan.

Pertamanya adalah di Kelantan di mana dua remaja perempuan telah dirogol beramai-ramai dengan kejam oleh sekumpulan lelaki termasuk seorang bapa bersama dua orang anak lelakinya. Ini diikuti oleh satu lagi kejadian dilaporkan di Johor, di mana seorang kanak-kanak perempuan berumur 13 tahun dikatakan dirogol beramai-ramai oleh enam orang anggota tentera.

Terdapat beberapa kes rogol lain yang dilaporkan di media saban hari dan ada antaranya melibatkan tahap keganasan yang tidak masuk akal. Malahan, statistik dari pihak polis mendedahkan bahawa terdapat peningkatan hampir tiga kali ganda kes rogol yang dilaporkan dari tahun 2000 hingga 2009.

Pada tahun 2012, hampir 3,000 kes rogol telah dilaporkan. Ini bermakna lapan kes rogol dilaporkan setiap hari. Kemungkinan besar lebih banyak lagi jenayah seksual yang tidak dilaporkan, menjadikan kadar sebenar kejadian mungkin lebih membimbangkan dari yang disangka seperti yang dapat dilihat sekarang.

  
Demikian Antara laporan dari Malaysiakini. 
Posted by 

Kempen banteras jenayah rogol, keganasan seksual

MALAYSIAKINI

 Sekumpulan NGO hak asasi wanita akan menganjurkan kempen termasuk aktiviti nyalaan lilin di seluruh negara bagi meningkatkan kesedaran orang awam mengenai jenayah rogol dan keganasan seksual.

Kempen 'Hentikan Rogol: Aku Kisah!' anjuran NGO Citizens Against Rape akan mengajak semua pihak termasuk pihak berkuasa dan masyarakat bersama-sama bertanggungjawab mencegah jenayah itu yang dianggap semakin menjadi-jadi seperti yang dilapor media.

Program yang bermula di empat bandar utama itu, turut disokong beberapa NGO wanita antaranya All Women’s Action Society (AWAM), Women’s Aid Organisation (WAO), Perak Women for Women Society (PWW) dan Sabah Women’s Action Resource Group (SAWO).

Pada 22 Ogos ini, aktiviti seperti berkumpul, berjalan dan tarian 1 Billion Rising diadakan di Medan Stesen Keretapi Ipoh mulai jam 5 petang.

Sementara keesokannya pula, bermula jam 7.45 malam, akan diadakan majlis ucapan dan teater jalanan di pusat membeli belah SOGO, di Jalan Tuanku Abdul Rahman di ibu negara sebelum perarakan ke Dataran Merdeka bagi aktiviti nyalaan lilin.

Pada tarikh yang sama juga aktiviti yang sama diadakan di kawasan Marudi, Sarawak yang dijadual pada jam 4 petang dan di Sutera Harbour Resort, di Kota Kinabalu, Sabah pada jam 5 petang.

"Kami berhasrat untuk meningkatkan kesedaran orang awam bahawasanya jenayah rogol dan keganasan seksual adalah TIDAK boleh diterima; dan demi menuntut akauntabiliti pihak kerajaan untuk menangani jenayah rogol dan keganasan seksual secara efektif," kata kenyataan kumpulan itu semalam.

Ketika dihubungi Malaysiakini semalam, Penolong Pengarah Program Lee Wei San pula berkata pihaknya amat berharap semua pihak memberi sokongan terhadap usaha yang mereka lakukan demi menangani jenayah itu.

"Kempen ini (diharap) akan berhasil sekiranya semua pihak memberi sokongan dan tidak mustahil jenayah rogol di negara ini dapat dibanteras.

"Selain daripada mengadakan kempen, pihak kami juga ada memberikan khidmat kaunseling secara percuma kepada mangsa rogol," katanya.

Lee yang juga aktivis NGO AWAM berkata program dan aktiviti yang dirancang itu terbuka kepada orang ramai dana pihak sedang merancang program itu di tempat-tempat lain juga pada masa akan datang.
Dicatat oleh 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena