Sunday, 26 October 2014

Peniaga Kemboja diberikan tapak niaga...Tahniah! BN Menang RAKYAT Senang berlinang ayaq mata...

Ahad, 26 Oktober 2014
Photo: Kera di hutan di susukan.. anak sendiri mati tak makan...

Itulah yg sinonim boleh dikatakan dengan parti umno ini, Agaknya sebab jasa2 pengundi Kemboja inilah yang bag undi kepada BN maka sebagai membalas budi. Peniaga Kemboja diberikan tapak niaga berhampiran dengan kawasan peniaga Melayu,. 

Siap suport bas2 dan panggil artis datang... untuk tujuan promosi. Natijahnya peniaga berhampiran yg rata rata melayu gigit jari. Besar jasa warga asing Kemboja ni yg lahir dari sindiket beri IC bagi kemenangan BN.

Hari ini melayu terpaksa bersaing mencari rezeki dengan oendatang asing... kah kah kah... mari jerit sama sama HIDUP MELAYU!!!!

#BabiidimanaMana
Kera di hutan di susukan.. anak sendiri mati tak makan...

Itulah yg sinonim boleh dikatakan dengan parti umno ini, Agaknya sebab jasa2 pengundi Kemboja inilah yang bag undi kepada BN maka sebagai membalas budi. Peniaga Kemboja diberikan tapak niaga berhampiran dengan kawasan peniaga Melayu,.

Siap suport bas2 dan panggil artis datang... untuk tujuan promosi. Natijahnya peniaga berhampiran yg rata rata melayu gigit jari. Besar jasa warga asing Kemboja ni yg lahir dari sindiket beri IC bagi kemenangan BN.

Hari ini melayu terpaksa bersaing mencari rezeki dengan oendatang asing... kah kah kah... mari jerit sama sama HIDUP MELAYU!!!!

BN MENANG, KEDAH SENANG!.....KEPALA HOTAK PAKHANG !!!!


BN Menang, Kedah Senang!.. Kepala Hotak Hang!!!



BN Menang, Kedah senang itulah motto yang digunapakai oleh Barisan Nasional di Kedah bagi menambat hati pengundi sebelum PRU13 yang lalu..

Walaupun sebelum Kedah diperintah oleh PAS/PR negeri itu diperintah oleh BN namun rakyat Kedah pada masa itu terbukti rakyat Kedah tidaklah sesenang mana kehidupannya, BN tidak malu untuk menggunakan motto itu..

Namun begitu.. BN berjaya memenangi Kedah dari PAS/PR yang hanya menguasai negeri tersebut selama satu penggal sahaja..

Malangnya terbukti slogan atau motto mereka itu hanyalah retorik semata-mata.. kerana disebalik "BN Menang, Kedah senang" itu, ada anak-anak Kedah yang air matanya berlinang..

Walaupun petisyen beserta dengan tandatangan lebih kurang 300 peniaga pasar sehari Kilang Kechil telah dihantar ke Majlis Daerah Pendang membantah pembukaan Pasar Kemboja ini,namun di fahamkan bantahan mereka tidak di layan,malah di bakulsampahkan oleh pihak berkuasa tempatan.

Umpama "KERA DI HUTAN DI SUSUKAN,ANAK DI RUMAH MATI KELAPARAN.." begitu lah layanan Kerajaan Negeri Kedah terhadap peniaga kechil tempatan yg di pandang macam sampah..

Sedangkan dalam masa yang sama warga asing diberi layanan sebaik mungkin,di anugerah ruang seluas luasnya untuk berdagang di negeri ini..


Baca apa Zizi Nisa titipkan ini..

TAHNIAH,.. BN MENANG RAKYAT SENANG BERLENANG AIR MATA.

Pasar Kemboja di pekan Pendang setiap pagi jumaat adalah hasil usaha yb Sungai Tiang ,yg juga exco kerajaan neg Kedah..Datuk Suraya.

Pasar sehari ini adalah satu pengiktirafan kepada warga Kemboja yg telah mendapat status penduduk tetap di negara ini..hampir 80% peniaga kain di pasar ini adalah pendatang dgn izin dari Kemboja.

Hasil dari pasar sehari ini,ramai peniaga tempatan terpaksa gulung tikar kerana saingan yg hebat dari warga kemboja yg rata2 nya menawarkan harga barangan berasaskan kain lebih murah dari harga pasaran..

Ini kerana mrk mengimport sendiri material mereka berbanding peniaga tempatan yg berurusan dgn org tengah utk mendapat bekalan barang perniagaan.

Di samping itu juga pasar sehari pada waktu dan hari yg sama ,pasar sehari kilang kechil,berhampiran pendang yg peniaga nya 100%warga tempatan, juga menerima tempias dari ujudnya pasar Kemboja ini..

Peniaga2 di pasar sehari Kilang Kechil kehilangan sebahagian pendapatan mereka,malah ada yg hilang pendapatan kerana pengunjung bertumpu ke Pasar Kemboja.

Walaupun petisyen dgn tandatangan semua peniaga pasar sehari Kilang Kechil(300_/+ peniaga) telah dihantar ke Majlis Daerah Pendang membantah pembukaan pasar Kemboja ini,namun di fahamkan bantahan dari peniaga warga tempatan tidak di layan,malah di bakulsampahkan oleh pihak Majlis Daerah Pendang.

KERA DI HUTAN DI SUSUKAN,ANAK DI RUMAH MATI KELAPARAN..begitu lah layanan Kerajaan Negeri Kedah terhadap peniaga kechil tempatan yg di pandang macam sampah..sedangkan warga asing diberi layanan sebaik mungkin,di anugerah ruang seluas luasnya utk berdagang di negeri ini..

Cth peniaga tempatan pasar malam Pantai Johor,di tendang dari pekan Pantai Johor ke tengah padang,dan kini pasar malam yg berusia 30 tahun itu telah berkubur.

Dan sekarang,perniagaan di neg Kedah di kuasai oleh warga asing,,..kain baju...warga kemboja.. Restoran Tom yam..warga siam, Karpet...warga pakistan Restoran nasi..warga india Supermarket,,..warga barat,,

Dan tinggallah warga tempatan menjadi petani,nelayan dan penoreh..
Namun begitu.. adalah tidak adil buat Kerajaan Negeri Kedah jika kita mengatakan hanya di Kedah peniaga-peniaga kecil diperlakukan begini.

Jika diperhatikan bermula dari Selatan Semenanjung hingga ke Utara Semenanjung perkara sebegini kelihatan seperti lumrah buat peniaga-peniaga kecil yang berbangsa Melayu.

Berbagai tekanan yang mereka hadapi baik dari segi sewa yang dinaikkan secara ikut suka pihak berkuasa tempatan hingga ke tapak mereka berniaga..

Sewa dinaikkan dengan sewenang-wenangnya dan tapak perniagaan mereka dipindahkan ke lokasi yang dikatakan lebih strategik.

Kenapa peniag-peniaga kecil yang majoritinya terdiri dari Bangsa Melayu ini sering diperlakukan begini?.. Adakah mereka langsung tidak menyumbang kepada ekonomi negara?..

Tidakkah pihak kerajaan negeri mahupun PBT menyedari biarpun perniagaan mereka kecil mereka juga menyumbang kepada ekonomi negara.

Mereka juga membantu negara mengurangkan kadar pengangguran dikalangan anak-anak Melayu..

Janganlah kerana mahu membantu warga asing, kita menjahanamkan ekonomi anak bangsa kita pula..

Sorry... sikit racist.. dah lama aku tengok perkara macam ni.. asal peniaga kecil Melayu saja kena ganggu.. tapi peniaga dari Indonesia, Kemboja, Siam dan lain-lain.. tak ada lesen pun tak apa?

KENAPA??  ~asd

Kedahkini.

0 comments:

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena