Monday, 30 November 2015

Kerajaan 'ingat' TNB ini apa agaknya? Malaysia sudah ada IPP China.

Isnin, 30 November 2015


Ini pandangan peribadi, yang aku perasan TNB ni asyik jadi 'mangsa' saja. Mari aku ungkit isu sejak 2013(tak perlu imbas sampai 1993, kita boleh baca buku Allahyarham TS Ani Arope, tokoh besar rakyat & korporat):

1. Bila tarif elektrik naik, menteri naif salahkan TNB. Kata jangan asyik nak untungkan pemegang saham, kena fikir kebajikan rakyat. Padahal tarif naik tu kesan daripada kos bahan api yang naik, yang disebabkan dasar Kerajaan yang kurangkan subsidi bahan api.

2. Bila harga minyak dunia turun, menteri naif cuba lagi nak salahkan TNB katanya tak nak turunkan tarif elektrik. Padahal yang semak tarif tu kerja Kerajaan, yang meluluskan tarif turun tu kuasa pada Kerajaan.

3. Bila umum projek loji janaelektrik baru, Project 3B(Jimah East). TNB masuk bidaan. Kerajaan tak bagi TNB, bagi ke 1MDB, TNB tak dapat. Bila 1MDB tak mampu, siapa ambil Projek 3B, TNB.

4. Bila nak jual aset 1MDB, 5 loji janaelektrik Malaysia dan 8 loji di luar negara. TNB masuk bidaan. Peraturan tak benarkan 100% milikan asing. Tapi Kerajaan bagi kebenaran khas dan syarikat China dapat, TNB tak dapat. Malaysia sudah ada IPP China.

5. Semalam, Kerajaan nak cukai lagi TNB, RM2,000juta.

Kerajaan ingat TNB ini apa agaknya?

Mari aku ingatkan, TNB ini syarikat yang berkaitan Kerajaan. Jumlah saham TNB 4,000,000,000 unit. Sebahagiannya dimiliki rakyat Malaysia melalui saham Khazanah. Sebahagian lain dimiliki pemegang saham, ada duit KWSP, Amanah Raya, PNB dan Tabung Haji. Jika seorang miliki 10,000unit, pemegang saham adalah seramai 400,000. TNB ini ada 30,000 warga kerja.

Sebarang tindakan Kerajaan yang tidak adil dan merugikan TNB, agaknya berapa ramai orang yang akan terkesan? 430,000 orang akan terkesan secara langsung(tak termasuk keluarganya). Kalau setiap orang ada 2 ahli keluarga, 860,000 orang terkesan secara tak langsung. Ini pun tak termasuk lagi pihak berkepentingan tak langsung seperti, pencarum KWSP, Amanah Raya, pendeposit Tabung Haji & ASB/ASN melalui PNB, berapa juta orang jumlahnya? Rumusannya, sangat ramai yang terkesan dengan tindakan-tindakan Kerajaan kepada TNB sejak 2 tahun lepas.

Bayangkan tindakan Kerajaan ini menyebabkan orang yang terkesan ini tidak berpuas hati dan menyatakan bantahannya, bagaimana? Agak-agaknya kalau mereka berhimpun dan bersatu, tubuhkan organisasi sendiri, bagaimana?
Kita faham yang Aspirasi Rakyat hari ini adalah politik idea & dasar, ekonomi yang pro-rakyat dan negara yang bebas rasuah & penyelewengan.

Kita cuma mengingatkan, dalam aspirasi untuk ekonomi yang pro-rakyat, jangan sampai mereka tubuhkan parti politik sendiri dan berjuang mempertahankan keadilan dan kebajikan semua pihak yang berkepentingan dengan TNB dan GLC lain, dan bersama-sama dalam PRU14 yang akan datang. Bayangkan kekuatan kuasa politik parti Tenaga itu nanti? Dan kalau itu terjadi, dijangka jutaan orang yang terkesan akan bersama. Aku akan bersama.

Dr kakitangan TNB

Mohon kawan-kawan share.

1 comments:

Anonymous said...

INFO PESUGIHAN TUYUL MESIR:
tuyul ini sangat kecil ukurannya,kira-kira tingginya 5cm-6cm,tuyul ini dapat dilihat dengan mata terbuka Jika (ANDA) sudah Memberikan Minyak khusu yang sudah di bacakan mantra. bagi anda yang ingin Kontrak atau ingin Beli tuyul.
Orang lain tidak dapat melihatnya. Bagaimana merawatnya..?? Sangat mudah ,tuyul ini sangat canggih & tidak merepotkan, tuyul ini tidak suka netek pada ibu-ibu, tuyul kepunyaan mbah hanya perlu 1 buah kamar khusus tempat tuyul bermain & istirahat serta butuh KUNYIT DAN SUSU BIASA yang sering Diminum anak-anak, seperti SUSU KALENG, anda tidak usah takut atau repot, karena Kunyit banyak Dijual di pasar-pasar terdekat di kota anda, itupun hanya diberikan jika si tuyul akan bertugas mencuri uang/perhiasan, tuyul ini sangat setia dengan majikannya. Berapa harganya..?? khusus untuk tuyul biasa KYAI patok harga yaitu 1,7MILIAR, dan jangan Khwatir, karena ada sistem ngontrak, Hanya 5Jt/ tahun, dan Bisa menghasilkan uang sekitar minimal 20jt/Hari. Tuyul Mesir pintar sama seperti tuyul lainnya, tetapi terdapat perbedaan yaitu Memiliki Pakean yang Bagus dan topi yang kayak seperti Jin dan Jun, atau Tuyul dan Mbak Tuyul ,selain itu Tuyul Mesir dapat berlari lebih kencang daripada tuyul biasa, lebih pintar mencuri uang/perhiasan, oleh karena itu disebut tuyul spesial, kenapa begitu..?? karena banyak Paranormal atau para ahli hikmah mengakui sulit untuk menangkap TUYUL MESIR karena lari'nya cepat seperti kilat, hanya segelintir khodam sakti saja yang bisa menangkapnya, itupun harus menggunakan ilmu khusus yang sudah sangat langkah.

SISTEM KONTRAK DARI KAMI :
1. SISTEM KONTRAK TUYUL BIASA : Rp 5 Jt DALAM WAKTU 1 TAHUN
SISTEM KONTRAK TUYUL SEPESIAL:Rp 15 Jt DALAM WAKTU 1 TAHUN
&PENGHASILAN BISA MENCAPAI ATAU BAHKAN LEBIH 20Jt DALAM 1 MALAM.
2 SISTEM BELI: HARGA 1,7 MILIAR
HANYA SEHARGA 1,7 MILIAR

Anda dapat memesan tuyul biasa atau tuyul SPESIL MESIR silahkan KLIK http://ramalanghaib.wordpress.com ATAU LANGSUNG SAJA
TLP : +6285211199918 ( K.H.LUKMAN JAYA )
Info selengkapnya silahkan ANDA Hub:BELIAU...!

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena