Wednesday 18 November 2015

Sudahnya JKKK Pas telah dipecat sejak Ogos lalu lagi..."Mereka bukan meletakkan jawatan tetapi kita tamatkan (perkhidmatan) mereka,"

Rabu, 18 November 2015

'Ahli PAS dalam JKKK kena pecat bukan letak jawatan'

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Datuk berkata hari ini menjelaskan bahawa ahli PAS yang memegang jawatan dalam Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) yang baru-baru ini melepaskan jawatan mereka sebenarnya dipecat.

Katanya, JKKK dari kawasan pilihan raya yang ditandingi oleh PAS ditamatkan perkhidmatan mereka bulan lalu dan diminta mengosongkan jawatan masing-masing.

Beliau berkata hanya pengerusi dan setiausaha JKKK yang dipegang oleh ahli PAS diminta supaya berundur.

"Jawatan mereka akan digantikan dengan ahli Parti Amanah Negara (AMANAH)," kata Rashid.

Rashid berkata langkah itu dibuat selepas kerajaan negeri mengumumkan ia kini diterajui oleh kerajaan Pakatan Harapan yang terdiri daripada DAP, PKR dan AMANAH.

PAS diketepikan daripada gabungan baru yang dilancarkan pada 23 September lalu selepas parti itu menerima cadangan oleh perwakilannya pada muktamar tahunan supaya memutuskan hubungan dengan DAP.

"Kami telah mulakan proses menamatkan perkhidmatan kerana mereka tidak lagi dapat melaksanakan dasar-dasar kerajaan Pakatan Harapan di Pulau Pinang," kata Rashid pada sidang akhbar di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang hari ini.

"Mereka bukan meletakkan jawatan tetapi kita tamatkan (perkhidmatan) mereka," katanya yang juga adalah ADUN Pantai Jerejak.

Rashid berkata keputusan berkenaan akan membabitkan ahli-ahli PAS di 293 JKKK, di mana setiap jawatankuasa mempunyai kira-kira 15 ahli.
KedahLanie

JKKK PAS Yang Umum Letak Jawatan Rupa-Rupanya Dipecat..



Semalam, PAS Bahagian Kepala Batas, Bukhori Ghazali mengumumkan bahawa Pas Kepala Batas memutuskan untuk meletak jawatan daripada JKKK di situ, berkuatkuasa serta-merta.

Yang Dipertuanya, Bukhori Ghazali berkata, sebelum ini Pas diberi mandat mengetuai 10 JKKK dalam Parlimen itu selain beberapa jawatan lain di peringkat negeri.

Namun menurutnya, Pas bukan lagi rakan dalam kepimpinan Kerajaan DAP Pulau Pinang dan Guan Eng sendiri telah menubuhkan pakatan pembangkang baharu di negeri itu yang terdiri daripada DAP, PKR dan Parti Amanah Negara (Amanah).

“Melihat kepada senario semasa, Pas Kawasan Kepala Batas merasakan tiada kepentingan lagi untuk kami menerajui JKKK di kawasan ini selepas Kerajaan DAP Pulau Pinang memutuskan hubungan dengan Pas.

“Hasil mesyuarat Pas kawasan ini pada September lalu, kami hari ini mengumumkan menarik diri daripada sebarang jawatan dalam JKKK di Parlimen Kepala Batas serta-merta,” katanya kepada pemberita di Pongsu Seribu di sini malam tadi.

Tambah Bukhori, sebahagian daripada pimpinan JKKK di kawasan itu telah dilucutkan jawatan pada Ogos lalu dan diganti orang lain manakala sebahagian lagi masih dikekalkan..

Hari ini pulak dilaporkan..

Kerajaan negeri Pulau Pinang mengesahkan memecat semua ahli Pas dari Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

Ketua Menteri, Lim Guan Eng, berkata ahli Pas di Kepala Batas tidak meletak jawatan seperti yang didakwa sebaliknya dipecat.
Tambahnya lagi, pemecatan itu turut membabitkan ahli Pas dari Seberang Prai Tengah, Utara dan Selatan.

Lim berkata, Pulau Pinang tidak memerlukan perkhidmatan ahli Pas yang tidak menyokong gabungan baru.

Timbalan Ketua Menteri I Datuk Mohd Rashid Hasnon berkata, kerajaan negeri telah membuat pemeriksaan samada ahli Pas menyokong gabungan baru atau sebaliknya.

Mohd Rashid berkata, surat penamatan perkhidmatan diserahkan pada 15 Oktober lalu kepada penyokong tegar yang enggan menyokong Pakatan Harapan.

Beliau menjelaskan bahawa tindakan itu adalah bagi memastikan mereka yang berkhidmat dalam kerajaan negeri mempunyai maltlamat dan aspirasi sama.

Beliau menegaskan bahawa penamatan perkhidmatan itu adalah proses biasa.

“Mereka yang masih menyokong Pas sudah diberikan surat penamatan perkhidmatan dan ini adalah proses biasa,” katanya dalam sidang akhbar di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), hari ini - The Rakyat Post

Dipetik dari - asd
BLM.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena