Wednesday 22 August 2018

[Video Dr M: Apa jenis kebodohan ini!] Bekas Menteri2 MCA cakap guna otak sikit & MCA memang hipokrit! Pemilik ECRL terkejut dengan pembatalan projek.

Rabu, 22 Ogos 2018

MCA memang hipokrit kerana setuju bayaq syarikat AES ni... 
Image may contain: one or more people, people standing, meme, text and outdoor



Related image
Bekas Menteri2 MCA cakap guna otak sikit! 
Menteri Pengangkutan Anthone Loke membidas MCA yang mengkritik keputusannya untuk membatalkan semua saman AES sehingga 31 Ogos. 

Loke berkata, masalah berhubung AES berpunca daripada tindakan MCA ketika berada dalam kerajaan. 

"Saya boleh menerima kritikan daripada sesiapa kecuali pemimpin MCA kerana mereka adalah orang yang paling hipokrit. 

"Bekas Menteri pengangkutan yang juga merupakan pemimpin MCA yang menandatangani perjanjian ini... Hanya orang yang tidak cerdik menandatangani perjanjian ini. 

"Jadi guna otak sebelum bercakap, apa yang anda katakan hari ini memberi gambaran yang sangat buruk kepada menteri-menteri MCA," katanya kepada sidang media di Putrajaya hari ini. 

Loke berkata demikian sebagai menjawab kritikan daripada Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong dan Setiausaha Agung Pemuda MCA Leong Kim Soon berhubung tindakan kementerian pengangkutan membatalkan semua saman AES minggu lalu. 
Related image
AES mula berkuat kuasa ketika pemimpin MCA, Kong Cho Ha menjadi menteri pengangkutan pada 2012. 

Jelas Loke, ketika Presiden MCA Liow Tiong Lai mengambil alih portfolio itu pada 2014, Liow juga tidak serius dengan penguatkuasaan dan tidak berusaha mengutip 80 peratus saman itu yang masih tidak berbayar. 

"Dua-dua mereka tidak serius dengan perkara ini," katanya. 

Tambah Loke, disebabkan perjanjian yang tidak seimbang, kerajaan tidak akan dapat apa-apa daripada saman AES yang dibayar, selepas ia diberi diskaun kepada RM150. 

Ini kerana, katanya, perjanjian yang ditandatangani pengendali AES, ATES Sdn Bhd dan Beta Tegap Sdn Bhd, dua firma yang berhak ke atas 50 peratus saman AES yang dikutip berdasarkan kadar asal RM300. 

"Jadi kalau kita kutip RM150 sekarang, ia hanya akan diambil oleh syarikat berkenaan," katanya. 

Kata Loke, kerajaan juga perlu membayar RM16 untuk setiap saman yang dikeluarkan oleh dua syarikat berkenaan tanpa perlu mengambil kira sama ada saman itu dikutip atau tidak. 

Kedua-dua syarikat berkenaan, katanya, sudah mengaut RM129 juta daripada dua peringkat perjanjian itu. 

Jumlah itu, tambahnya, jauh melebihi kos kesemua 47 kamera AES yang dipasang yang dianggarkan RM250,000 satu kamera, atau RM10 juta kesemuanya. 

"Syarikat berkenaan sudah buat untuk yang besar," katanya. - mk 
Tumpang sekole.

Pemilik ECRL terkejut dengan pembatalan projek

Pengumuman Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai pembatalanprojek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) mengejutkan pegawai kanan pemilik projek ECRL, Malaysia Rail Link (MRL).
Ini adalah kerana pegawai MRL sedang dalam perbincangan berterusan dengan Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) dan Kementerian Pengangkutan serta Kementerian Kewangan mengenai cara-cara untuk menurunkan kos pembinaan projek itu.
"MRL telah membayar lebih RM10 bilion kepada kontraktor utama, China Communications and Constructions Company (CCCC) dan terdapat tuntutan sebanyak RM9 bilion untuk kerja yang telah dilakukan.
"Jadi, ini akan menjadi pembaziran kerana jumlah pampasan kepada mereka adalah agak tinggi," kata sumber dari MRL, seperti yang dilaporkan oleh akhbar The Star hari ini.
Akhbar itu turut melaporkan sesetengah pekerja ECRL masih belum menerima arahan daripada pihak pengurusan atasan.
"Sekarang, kita tidak tahu status sebenar projek itu.
"Kami masih menunggu pengumuman dari pihak pengurusan atasan," kata seorang pekerja pembinaan kanan yang enggan namanya disebut.
Seorang lagi pekerja pembinaan dilaporkan memberitahu bahawa sebahagian besar kakitangan dalam projek ECRL ini terdiri daripada pekerja tempatan, dengan pekerja dari China hanya antara 18 hingga 20 peratus.
Semalam, Dr Mahathir mengumumkan bahawa ECRL dan Saluran Gas Paip Trans-Sabah (TSGP) bernilai berbilion ringgit, dibatalkan dengan kerajaan terpaksa membayar jumlah pampasan yang besar kerana kebodohan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.
ECRL, projek bernilai RM81 bilion sejauh 688 km yang menghubungkan Pelabuhan Klang dan Kota Bharu, Kelantan, yang dilancarkan tahun lalu, dijadual siap pada 2024.
Namun sehingga hari ini, masih belum dapat dilihat kerja-kerja pembinaan yang dilakukan di beberapa kawasan.
Tapak di Kuantan, yang majlis pecah tanah disempurnakan oleh Najib dilaporkan masih sebagai tanah kosong.
Seorang pengawal keselamatan memberitahu The Star bahawa tiada kerja-kerja pembinaan dilakukan sejak upacara itu dan tidak ada pekerja di lokasi tersebut.
Walaupun dia terkejut dengan pengumuman Mahathir tentang pembatalan projek itu, katanya, tidak ada apa-apa kerja pembinaan yang perlu dihentikan di tapak tersebut.
Mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena