Thursday 9 November 2017

[Video Isu "Kepala Bapak Kau", Dengar Teguran Dr. MAZA & Kepala bapak kau!, Tun M senyum sinis] Harga minyak naik: Kementerian mana dapat ‘Musang King’ RM3.5 bilion?

Jumaat, 10 November 2017


Related image
“Esquilo pega carona em pica-pau e bomba nas redes". 

Harga minyak naik: Kementerian mana dapat ‘Musang King’ RM3.5 bilion?

Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli mendesak pentadbiran Datuk Seri Najib Razak menjelaskan jumlah pendapatan luar jangka secara langsung dan tidak langsung yang diperoleh akibat harga minyak mentah dunia naik lebih tinggi berbanding anggaran pendapatan Kerajaan Persekutuan dalam Bajet 2017.
Beliau juga menuntut Najib menerangkan kementerian mana yang menerima hasil pendapatan luar jangka sekurang-kurangnya RM3.5 bilion yang digelarnya sebagai durian runtuh ‘Musang King’ itu.
Menurutnya, sumber pendapatan Kerajaan Persekutuan akan meningkat antaranya melalui pertambahan kutipan cukai pendapatan syarikat hasil keuntungan daripada syarikat-syariat berasaskan minyak.
Selain itu, jelasnya, kutipan cukai pendapatan petroleum atau PITA serta perseorangan lebih tinggi kerana bonus dan bayaran gaji yang lebih mahal dan lebih ramai orang yang diambil bekerja dalam sektor minyak dan gas.
Tiga lagi sumber pendapatan Kerajaan Persekutuan meningkat ekoran kenaikan harga minyak mentah adalah melalui kutipan cukai barang dan perkhidmatan (GST), royalti petroleum dan dividen dari Petronas yang lebih tinggi kerana keuntungan bertambah.
“Datuk Seri Najib tidak berterus terang bahawa sebenarnya pada harga purata minyak mentah sepanjang tahun, Kerajaan Persekutuan telah mendapat pendapatan luar jangka yang saya anggarkan berjumlah RMXX bagi tahun 2017,” ujarnya.
Menurutnya, pendapatan langsung Kerajaan Persekutuan dianggarkan sebanyak 40 peratus daripada harga jualan minyak mentah bagi setiap satu tong pengeluaran minyak dan gas di negara ini yang berjumlah 643,000 tong sehari.
Sehubungan itu, Rafizi berkata, pentadbiran Najib telah, sedang dan akan membelanjakan pendapatan luar jangka itu kerana kenaikan harga minyak mentah adalah RM9.7 juta sehari iaitu RM3.5 bilion bagi sepanjang tahun ini merangkumi pendapatan langsung iaitu royalti, duti dan cukai petroleum.
“Ini tidak termasuk kutipan GST dan pendapatan tidak langsung yang lain iaitu cukai syarikat, cukai pendapatan dan dividen,” jelasnya.
Mengulas lanjut, Rafizi mendakwa pendapatan luar jangka yang diperoleh Najib hasil kenaikan harga minyak mentah sejak awal tahun ini tidak dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk subsidi.
“Jika pun ia dipulangkan, ia dalam suasana penuh kerahsiaan dan tidak diketahui oleh rakyat kalau tembelangnya tidak dipecahkan oleh Tan Sri Irwan Serigar (Ketua Setiausaha Perbendaharaan),” tegas Naib Presiden PKR itu lagi.
 Malaysia Dateline

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena