Friday 20 January 2017

[Video DAP tak minta jawatan PM] Pas kalah semua kerusi jika tiga penjuru, lapor kajian Invoke (PH+Bersatu, BN & Pas)

Jumaat, 20 januari 2017
Foto Suara Rakyat.

Asal libat DAP, semuanya salah..
Tetapi rakan sebantal Umno MCA gesa Najib supaya TPM & Timbalan Pengerusi BN diisi oleh MCA, KENAPA TAK DICANANG SATU MALAYSIA !!
KENAPA NAK SOROK BERITA MCA MAHU JAWATAN TPM !!

Pas kalah semua kerusi jika tiga penjuru, lapor kajian Invoke

Kajian simulasi yang dibuat oleh Invoke mendapati Pas tidak akan menang satu kerusi parlimen pun dalam pilihan raya ke-14 jika pertandingan tiga penjuru antara parti itu, Pakatan Harapan + Bersatu dan BN berlaku.
Menurut kajian yang dibuat ke atas 104,340 pengundi pula, sokongan pengundi Cina dan India pula jatuh mendadak untuk Pas apabila hanya mendapat 3% sahaja undi dari kedua-dua kaum itu.
Kajian itu juga memberikan hasil yang mengejutkana apabila BN mendapat lebih banyak undi Cina iaitu 43% berbanding PH + Bersatu yang menerima 39%.
Untuk pengundi India pula, kajian itu mendapati BN mendapat peratusan undi lebih besar iaitu 55% berbanding PH + Bersatu yang mendapat 33% manakala Pas juga hanya 3%.
Bagaimanapun, kajian itu mendapati, Pas mempunyai 21% sokongan di kalangan keseluruhan pengundi yang menyertai kajian itu berbanding dengan BN 41%, PH + Bersatu 24% manakala 14% lagi tidak akan mengundi.
Di kalangan orang Melayu pula, sokongan kepada BN adalah 40%, diikuti oleh Pas 25%, PH + Bersatu 21% manakala 14% lagi tidak akan mengundi.
Kajian di kalangan penyokong Pas pula mendapati 39% dari mereka akan mengundi PH + Bersatu berbanding hanya 23% akan mengundi BN jika mereka mempunyai dua pilihan saja antara PH + Bersatu dan BN.
Hasil kajian ini dibentangkan oleh tiga penal Invoke Centre for policy Initiatives (I-CPI). Ia dibentangkan di Invoke Space kepada wartawan, diplomat dan pemimpin politik malam tadi.
Turut serta di majlis itu adalah penaung dan founder Invoke, Rafizi Ramli yang juga ahli Parlimen Pandan.
Menurut mereka, cabaran utama PH + Bersatu dalam pilihan raya ini untuk menang dalam pertandingan tiga penjuru adalah memujuk pengundi yang tidak bersetuju dengan BN agar mengundi mereka dan mengekalkan sokongan di kalangan pengundi Cina dan India yang   diperolehi dalam PRU13 lalu.
Kajian PRU14 itu dibuat melalui telefon secara rawak kepada 8.36 juta pengundi Malaysia yang terdapat dalam buku daftar pemilih di mana 104,340 responden menyertai kajian ini.
Kajian yang dibuat dalam Bahasa Malaysia ini dilakukan antara 25 Disember 2016 hinggalah 15 Januari 2017.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena