Wednesday 18 January 2017

[Video] Sita aset NZ$239 juta: Mahkamah NZ dengar bantahan keluarga Jho Low Jumaat ini.

Rabu, 18 Januari 2017

Saman DoJ diteruskan, permohonan keluarga Jho Low ditolak

 | December 14, 2016
Jika AS menang sekalipun dalam penghakiman, ia akan mengambil masa bertahun lamanya sebelum kerajaan dapat menyita aset yang dikatakan diperoleh hasil penyelewengan dana 1MDB, kata peguam




Jho-Low

LOS ANGELES: bUsaha Amerika Syarikat (AS) untuk menyita kira-kira AS$1 bilion (RM4.42 bilion) aset didakwa diperoleh menerusi penyelewengan dana 1MDB diteruskan meskipun mendapat bantahan daripada saudara mara Low Taek Jho, individu yang dikaitkan dalam skandal itu.
Hakim persekutuan di Los Angeles pada Isnin memutuskan ahli keluarga Low, atau lebih dikenali sebagai Jho Low, tidak boleh campur tangan dalam tuntutan saman kerajaan AS untuk menyita aset milik ahli perniagaan Malaysia itu.
Tuntutan saman itu termasuk kepentingan dalam EMI Music Publishing Group bernilai AS$100 juta, jet Bombardier AS$35 juta dan kepentingan dalam Hotel Park Lane di New York (AS$380 juta).
Bagi menentang tindakan AS itu tanpa kehadiran Low, seramai 4 saudaranya, termasuk bapa dan abangnya cuba menggantikan pemegang amanah dari Switzerland yang enggan menentang pelucutan hak aset itu.
FMT.

Keluarga Jho Low cuba halang mahkamah AS rampas aset 1MDB

 | December 7, 2016
Empat keluarga terdekat Low Taek Jho akan memfailkan tindakan mahkamah di New Zealand dan Kepulauan Cayman minggu ini agar hartanah, aset dipindahkan kepada pemegang amanah baru.



Low Taek Jho

NEW YORK: Keluarga ahli perniagaan Malaysia Low Taek Jho bercadang mengambil tindakan mahkamah baharu dalam usaha menghalang kerajaan Amerika Syarikat (AS) merampas aset berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang sedang disiasat, kata mahkamah.

Empat keluarga terdekat Low Taek Jho akan memfailkan tindakan mahkamah di New Zealand dan Kepulauan Cayman minggu ini agar hartanah dan aset lain dipindahkan kepada pemegang amanah baru, menurut usul pada Isnin di Mahkamah Persekutuan Los Angeles.
Ia bertujuan menangguh pendengaran, dan memberikan masa kepada ahli keluarga membawa kes ke mahkamah di New Zealand dan Kepulauan Cayman, yang dipersoalkan kerajaan tentang lokasi sesuai bagi permintaan itu. Kerajaan menentang tindakan melambatkan perbicaraan dari 12 Disember hingga 23 Januari.
Ahli perniagaan, yang lebih dikenali sebagai Jho Low adalah antara individu yang dinamakan dalam tindakan undang-undang sivil difailkan pada Julai oleh Jabatan Kehakiman AS, yang mendakwa lebih AS$3.5 bilion disalahgunakan daripada dana 1MDB.
FMT.

Mahkamah New Zealand dengar bantahan keluarga Jho Low

 | January 18, 2017
Ahli keluarga Jho Low membantah saman difailkan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) untuk menyita aset usahawan itu bernilai kira-kira NZ$230 juta di New Zealand.
jho-low
PETALING JAYA: Mahkamah Tinggi Auckland memutuskan untuk mendengar permohonan rayuan ahli keluarga jutawan Low Taek Jho terhadap saman Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) pada Jumaat ini, lapor NZ Herald.
Permohonan itu membabitkan bantahan ahli keluarga Low atau lebih dikenali sebagai Jho Low yang menentang hasrat DoJ untuk menyita aset ahli perniagaan berkenaan yang bernilai kira-kira NZ$230 juta (RM736.46 juta).
“Permohonan DoJ di mahkamah AS mengatakan ahli keluarga Jho Low adalah pemegang amanah beberapa aset di New Zealand yang berjaya dibongkar dalam siasatan berkaitan dana 1MDB,” menurut laporan akhbar itu.
Jho Low adalah antara individu dinamakan dalam saman sivil difailkan DoJ pada Julai yang mendakwa lebih AS$3.5 bilion disalahgunakan daripada dana syarikat pelaburan negara 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
DoJ menerusi tindakan undang-undang itu berusaha merampas aset bernilai AS$1 bilion yang didakwa disalurkan daripada 1MDB dan dialihkan ke dalam estet hartanah mewah di New York, Beverly Hills dan London, lukisan berharga, dan jet peribadi.
1MDB ditubuhkan pada 2009 dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempengerusikan lembaga penasihatnya sehingga baru-baru ini.
Sebelum ini, hakim persekutuan di Los Angeles memutuskan ahli keluarga Jho Low tidak dibenarkan campur tangan dalam tuntutan saman kerajaan AS untuk menyita aset milik ahli perniagaan itu.
Tuntutan saman itu termasuk kepentingan dalam EMI Music Publishing Group bernilai AS$100 juta, jet Bombardier (AS$35 juta) dan kepentingan dalam Hotel Park Lane di New York (AS$380 juta).
Bagi menentang tindakan AS itu tanpa kehadiran Jho Low, seramai 4 ahli keluarganya, termasuk bapa dan abangnya cuba menggantikan pemegang amanah dari Switzerland yang enggan menentang pelucutan hak aset itu.
FMT.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena