Friday 15 February 2019

[Video Doa Ketika Khutbah Jumaat Tak Perlu Angkat Tangan] Seorang Jemaah Tak Puas Hati Jawapan Dr MAZA & DR MAZA PERLI LEBAI DEDAK KA?

Jumaat, 15 Februari 2019

Seorang Jemaah Tak Puas Hati Jawapan Dr MAZA

Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks
DR MAZA PERLI LEBAI DEDAK KA?
Dr MAZA kata, apabila didapati berbohong, patutnya bertaubat, bukannya mempertahankan tindakan dosa berbohong tersebut. Ini baru mencontohi Nabi Adam yang didapati tersilap dengan Tuhan, makanya dia bertaubat.Tindakan mempertahankan dosa selepas diketahui umum itu tindakan Iblis.
Yang PAS pula, selepas dikantoikan Bahama Nik Abduh berbohong sehingga beliau sendiri mengaku, Haji Hadi dan Hashim Jasin bukan suruh Nik Abduh bertaubat, tetapi siap bagi hujah dan sokong lagi.

Maza: Lepas berdosa contohilah Nabi Adam, bukan Iblis

Ketika semua manusia pernah melakukan kesalahan, perbuatan itu jauh lebih berdosa besar jika kesalahan terbabit dibuat dengan berselindung di sebalik agama, kata mufti Perlis.
Justeru kata Dr Mohd Asri Zainul Abidin, mana-mana manusia yang terlanjur melakukan dosa mesti mencontohi Nabi Adam AS dengan mengakui kesalahan tersebut, dan tidak bertindak seperti Iblis.
Membuat catatan sederhana di media sosialnya Mohd Asri berkata umat Islam wajar membesakan kesalahan yang dilakukan oleh Iblis dan Nabi Adam.
Katanya, apabila Iblis melakukan kesalahan dia mencari alasan untuk menghalalkan tindakan tersebut walaupun ia jelas melanggar perintah Allah.
Sebaliknya kata Mohd Asri, Adam tidak berbuat demikian sebaliknya mengakui kesalahan lantas memohon keampunan.
"Justeru kita wajar mengikut jejak langkah bapa kita, Adam" katanya.
Menurut Mohd Asri semua manusia pernah melakukan dosa namun ia bukan alasan untuk sesiapa menghalalkan perbuatan yang bercanggah dengan agama.
"Menghalalkan dosa merupakan satu ketakburan di hadapan Allah. Justeru Allah melaknat Iblis dan menghukumnya sebagai kufur," katanya.
Boleh rosak akidah
Kenyataan itu tidak merujuk secara langsung kepada isu yang sedang membelenggu PAS ketika ini apabila salah seorang pemimpin kanannya, Nik Abduh Nik Abdul Aziz, mengakui berbohong semasa menafikan dia adalah orang sebenar dalam audio yang tersebar pada tahun lalu itu.
Melalui audio tersebut antara lain Nik Abduh mengakui berkawan dengan Agensi Perisikan Pusat (CIA) AS dan PAS menerima dana daripada Umno untuk kegiatan politik.
Audio tersebut dipercayai dirakam dalam satu majlis tertutup dan disebarkan oleh sekumpulan anggota dan pemimpin PAS yang tidak sependapat dengan pendirian parti itu menerima dana Umno.
Menurut anggota Jawatankuasa Pusat PAS tersebut, pembohongan itu juga mendapat restu daripada presidennya, Abdul Hadi Awang.
Hari ini pula Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin, mempertahankan tindakan Nik Abduh kerana menganggap ia suatu keperluan ketika parti tersebut teruk difitnah.
Kata Hashim langkah itu juga sesuai bagi menghadapi musuh parti berkenaan.
Mohd Asri berkata selepas sedar melakukan kesalahan dan mengakuinya Allah mengampunkan Adam sebelum baginda ditabalkan menjadi khalifah di dunia.
"Maka, fahamilah perkara ini. Mencuri merupakan dosa, tapi mencuri kemudian menggunakan nama Allah dan Islam untuk 'menghalalkan' perbuatan curi, itu jauh lebih besar dosanya.
"Ia satu pendustaan menggunakan Allah dan agama-Nya, bahkan boleh membawa kerosakan akidah kerana menghalalkan apa yang haram di sisi Allah.
"Rasuah merupakan dosa, tapi rasuah menggunakan nama Allah dan Islam untuk 'menghalalkan' perbuatan rasuah itu jauh lebih besar dosanya.
"Demikianlah semua dosa yang Allah dan rasul-Nya haramkan, termasuklah berbohong dalam perkara yang tidak dibenarkan," katanya.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena