Saturday, 26 December 2015

[Video] Siapa penolak HUDUD yang sebenarnya? & Siapa pulak 'si jahil' yang buta agama neh?

Ahad, 27 Disember 2015

Siapa penolak HUDUD yang sebenar...?

Nukilan Abe
Kita tak boleh kata, sesiapa yang tak sokong PAS bermakna dia tolak hudud, orang yang tolak hudud jadi kafir, orang kafir sembahyang tak sah, sembelih tak boleh dimakan, tak boleh jadi jurunikah..... Itu perkataan si jahil yang buta agama, atau ajaran si jahat yang sengaja mahu merosakkan manusia dengan memalsukan agama.....
Baik..... siapa penolak hudud yang sebenar....? 

Orang yang tolak hudud, ada beberapa kategori :-

1) Tolak dengan makna ingkar, atau tidak percaya, atau sengaja tidak mahu mengakui hudud sebagai hukum Allah..... Golongan ini tidak syak lagi telah menjadi kafir, terbatal imannya, dan terkeluar dia dari Islam.

2) Tolak dengan makna tidak mahu melaksanakannya dalam pemerintahan.... Hukumnya berdosa bagi sebuah kerajaan, jika tidak ada alasan yang sesuai mengikut syarak..... Manakala bagi orang awam, tidak apa-apa atau tidak berdosa, kerana orang awam tidak dituntut untuk melaksanakan hudud, dan perintah melaksanakan hudud hanya diwajibkan ke atas pemerintah.

3) Tolak dengan makna persekitaran dan situasi yang masih tidak sesuai, misalnya belum ada kuasa, perlu selesaikan dulu hukum-hukum Allah yang lain yang lebih utama seperti pendidikan, sosial kemasyarakatan, pertahanan negera dan lain-lain..... Hukumnya Harus dan dibolehkan.

4) Tolak dengan ertikata memang mereka belum mendapat hidayah kerana belum Islam....tidak ada apa-apa hukum yang boleh dikenakan ke atas mereka kerana memang mereka tidak menerima Islam. Hanya orang-orang bodoh saja yang berfatwa kononnya Haram hukumnya menyokong parti sekian-sekian dengan alasan parti itu berkawan dengan DAP, parti kafir yang menolak hudud.

5) Tolak dengan makna 'balaghah' atau 'mafhum mukhalafah' -- bacaan sebaliknya..... iaitu mereka sebenarnya sangat tahu dan mengakui bahawa hudud tidak boleh atau tidak ada kemampuan untuk dilaksanakan, tetapi sengaja menggunakan isu hudud untuk kepentingan diri sendiri, atau menjadikan isu hudud sebagai alasan untuk mengkafirkan orang lain... Golongan ini amat bahaya kerana boleh menyebabkan masyarakat awam menolak hudud kerana mendapat gambaran yang salah akibat tindakan untuk melaksanakan hudud dibuat secara yang tidak betul.

Jangan sekali-kali kita termasuk dalam golongan (1) dan golongan (5)


0 comments:

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena