Sunday 27 December 2015

Maaf Tok Guru Hj Hadi, saya ingin bertanya...

Ahad, 27 Disember 2015

Maaf Tok Guru Hj Hadi, saya ingin bertanya - Bahagian 1

1.Saya merujuk kepada berita di harakahdaily.net bertajuk "Mesti Islam Ketua Kerajaan"'yang memetik kenyataan Tok Guru Hj Hadi ( TGHH ).

2. Pertamanya, TGHH menyatakan " dalam Malaysia , majoriti rakyat adalah orang melayu Islam, mesti terima hakikat, melayu Islam memimpin negara. sama ada cara Umno atau cara Pas ,itu bab lain."
Soalan saya pada TGHH

a. Bukankah realiti di Malaysia, bila nak perintah Malaysia kena ikut Perlembagaan Persekutuan ( PP ). Maka dalam PP tidak disyaratkan yg memimpin negara mesti orang Islam. Yang disyaratkan adalah yang nak memimpin negara ini mestilah mendapat sokongan dan keyakinan majoriti Ahli Dewan Rakyat ? Jadi mengapa hanya hadkan realiti tersebut tanpa mengira realiti lain yang juga tak kurang pentingnya?

b. Kenapakah TGHH , sebagai Presiden Parti Islam, bercakap tentang pemimpin melayu /Islam dan tidak hanya pemimpin Islam ? Bukankah Islam tidak pandang kepada bangsa. Adakah melayu Islam yang korup akan diutamakan daripada cina Islam atau India Islam atau kadazan Islam yang bertaqwa. Kalau ya, minta maaf, saya ada masalah nak terima Islam versi tersebut. Adakah ini asabiyyah baru iaitu assabiyyah Islam ?

c. Tok Guru kata "Pas mahu Malaysia diperintah oleh orang Islam". Ok, itu satu permintaan yang wajar dan munasabah. Tapi kenapa diletak syarat pula mesti melayu/Islam..Yang ini , bagi saya, tak wajar dan nampak asing dari ajaran Islam.?

2.TGHH juga kata "dalam fekah dan sejarah politik, hanya pemerintahan Islam sahaja yang terbukti mampu memberi keadilan kepada semua pihak termasuk pelbagai agama dan bangsa"
Saya pohon bertanya

a.  Nampaknya macam ada tak kena dengan kenyataan itu, seolah olah tak melihat keseluruhan sejarah Islam. Bukankah sejarah Islam menyaksikan juga pelbagai ragam pemerintahan..Yang adil seperti pemerintahan Syaidina Umar Abd Aziz'wujud. Yang zalim dan memberi wajah dan imej buruk kepada Islam juga seperti pemerinyahan Yazid ibnu al Muawiyyah dan seumpamanya juga wujud. Melainkan TGHH bersikap selektif dalam bercakap tentang sejarah Islam, saya rasa menggunakan elemen sejarah untuk justifikasi pemerintahan Islam ada masalah .

b. Adakah pemerintahan bukan Islam dengan sendirinya zalim dan tidak adil..Kalau itu pegangan TGHH, mohon bertanya mengapakah Rasulullah s.a.w mengarahkan para sahabat r.a utk berhijrah ke Habsyah ('Ethopia )'di bawah pemerintah seorang raja kristian. Kalau pemerintahan kristian itu tak adil, mengapa Rasulullah s.a.w benarkan para sahabat berhijrah ke sana?

c. Bukankah Imam Ibnu Al Qayyik.pernah menyatakan "'kerajaan.adil boleh wujud dalam pemerintahan yang tidak laksana syariat Allah dan pemerintahan zalim boleh wujud walaupun dalam pemerintahan yang laksana syariat Allah" atau kata kata seumpamanya. Wallahu 'alam.

d Dalam sejarah modern pula, mengapa ramai ahli gerakan Islam yang berhijrah ke negara barat bagi mendapatkan keadilan dan suaka politik padahal.mereka sebelum itu tinggal di negara Islam dan berpemimpinkan orang Islam yang bercakap bahasa Al Quran ?

3.TGHH juga kata "Jangan selama lamanya beri undi ke Umno, berilah juga kepada Pas menjadi kerajaan sekali, tengok kita memerintah bagaimana?
Maaf TGHH, saya pohon bertanya

a. Benarakah rakyat tidak pernah beri peluang Pas memerintah ?'Bagaimana di Trengganu, Kelantan dan Kedah..bukankah sudah di beri peluang memerintah Kerajaan Negeri?  Di Trengganu dan Kedah , Pas dah diberi peluang memerintah satu term sahaja ,,kalau pemerintahan Pas "'superb"'sudah tentu rakyat tak akan tolak hanya satu term sahaja? Mungkin di Kelantan Pas dah perintah agak lama, mungkin ada banyak yang Kelantan dah buat , yang baik, namun adakah Pas berani kata Kerajaan Kelantan adalah model terbaik Kerajaan Islam? Mungkin Tok Guru Nik Aziz boleh dibanggakan dari banyak sudut, tapi bagaimanakah Kerajaan Kelantan secara keseluruhan.

b. Mungkin TGHH merujuk kepada Kerajaan Pusat iaitu beri peluang Pas perintah Kerajaan Pusat dulu dan rakyat akan lihat bagaimana ? Kalau itu hujahnya rakyat akan cakap, beri peluang perintah di negeri pun dah kelam kabut, macam mana kami nak percaya dan beri peluang perintah di pusat ?

Wallahu a'lam..saya hanya bertanya..

Alfaqir illallah ,
Mohamed Hanipa Maidin
Pengerusi Kanun
Parti Amanah Negara

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena