Saturday 3 September 2016

Pasaraya Carrefour dah meninggalkan Malaysia pada 2012...TESCO juga BAKAL MENINGGALKAN MALAYSIA?

Ahad, 4 September 2016
Hidup M01
Ekonomi Msia aman damai. Makin maju dan terancang. Kalah zaman Tun M 22 tahun tu.

Akan tetapi knapa banyak bank2 utama seperti maybank n cimb terpaksa menutup cawangan2ya di seluruh Malaysia. TV3 n Utusan Msia tetap mengeluarkan berita ekonomi Msia berkembang n terancang.

#HAPUSKANM01

Betoi kata bro ini...dgn keadaan negara kite skng ni.

Apa komen anda lak..?


Azme Omey
Azme Omey ```TESCO BAKAL MENINGGALKAN MALAYSIA```

*26hb Ogos*- Tesco bakal meninggalkan Malaysia menyusul seperti Pasaraya Carrefour yang meninggalkan Malaysia pada 2012. Disebabkan faktor ekonomi Malaysia yang tidak beberapa memberangsangkan kebelakangan ini d
an cukai kerajaan yang semakin meningkat. Tesco Store Malaysia mengambil inisiatif VSS & MSS secara berperingkat-peringkat bermula dari Ibu Pejabat Utama (HQ) pada awal tahun ini dan pada peringkat Cawangan Setor yang telah dilaksanakan pada 23hb Ogos yang lalu.
Tesco Store Malaysia Sdn Bhd yang dahulunya syarikat bersekutu Sime Darby Sdn Bhd sedang berbincang dengan beberapa syarikat peruncitan di negara ini tentang pembidaan jualan Setor-Setor Tesco di Malaysia. Pembidaan tersebut akan mengikut beberapa kategori setor yang berukuran Saiz 10K sehinggalah 3K. Untuk setakat ini telah ada beberapa setor di Zon Utara telah di jual kepada pembida namun ianya masih dirahsiakan berkenaan cawangan setor yang telah dijual.
Untuk Tesco Express masih lagi dalam perbincangan dengan syarikat kedai runcit 24jam yang terkemuka di Malaysia dan sebuah lagi dari badan koprat peruncit Angkatan Tentera Malaysia (PERNAMA) tentang pembidaan cawangan Ekspress tersebut. 
Perancangan penstrukturan organisasi baharu yang dilakukan baru-baru ini adalah dalam peringkat pemantauan untuk melihat sama ada ianya mampu dilaksanakan oleh kakitangan dengan jumlah tenaga kerja yang semakin dikurangkan. Sekiranya ianya masih utuh bertahan, setor-setor yang berpotensi akan terus beroperasi sehingga diberitahu notis selanjutnya, manakala setor yang tiada potensi akan di buka untuk pembidaan kepada pesaing.
Keputusan penilaian setor-setor yang berpotensi dan tidak berpotensi akan dibentangkan pada hujung tahun ini. Tesco Setor Malaysia mungkin bakal meninggalkan Malaysia selepas memperoleh keputusan pembentangan tahun kewangan yang selalunya dilakukan pada awal bulan Mac.
Sekian, Terima Kasih. 

_Jurucakap Dalaman Komersial_
*Tesco Store Malaysia Sdn Bhd*

Copy & Paste

Belanjawan negara, tanggungjawab kita

Malaysia mempunyai tiga jenis kerajaan, pertama adalah Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan. Setiap peringkat kerajaan ini bertanggungjawab penuh menguruskan dana awam.
Dana awam adalah dari kutipan cukai dan hasil pendapatan negara dari sumber yang lain. Akses kepada perbelanjaan dana awam bukanlah perkara yang bersifat sulit. Kerana itu ia dibentangkan setiap tahun sama ada di Parlimen, Dewan Undangan Negeri dan Mesyuarat Penuh Majlis Tempatan.
Hak Warganegara?
Sebagai warganegara yang prihatin kita harus memantau bagaimana kerajaan membelanjakan dana awam ini. Dokumen yang boleh kita dapati di ruang maya adalah Laporan Audit Negara
sama ada di peringkat persekutuan atau kerajaan negeri. Dengan meneliti dokumen ini kita boleh menilai tahap kecekapan sesebuah kerajaan.
Sebagai warganegara juga, sudah tentu kita mahu kerajaan menjalankan konsultasi awam sebelum dana awam dibawa untuk kelulusan di peringkat Parlimen, Dewan Undangan Negeri ataupun Kerajaan Tempatan. Perkara ini penting supaya perbelanjaan dana ini bersifat inklusif dan sampai kepada semua kumpulan sasar.
Belanjawan Responsif Gender dan Partisipatori (GRPB)
GRPB merupakan sebuah proses perbelanjaan yang melibatkan campur tangan kerajaan dan pa
rtisipatori (keterlibatan) rakyat supaya dana awam lebih mesra gender dan inklusif. Belanjawan ini mempunyai metodologi, dan boleh berkembang mengikut kesesuaian projek atau program.
Pulau Pinang mengambil langkah proaktif dan sekarang dalam proses menginstitusikannya di peringkat Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai. Sejak 2012, rakyat boleh mengakses pelbagai kejayaan dan perkara baharu yang telah dan akan diterapkan.
Rakyat Pulau Pinang juga boleh mencadang dan menilai keberkesanan belanjawan tahunan majlis tempatan melalui maklumbalas atau tinjauan belanjawan. Selain itu dialog belanjawan juga diadakan oleh kedua-dua majlis tempatan di Pulau Pinang sejak 2012.
Apa yang harus kita lakukan?
Kita akan memasuki suku keempat tahun 2016. Kebiasaannya pada waktu ini kerajaan-kerajaan akan mula membentangkan cadangan perbelanjaan bagi 2017 untuk kelulusan. Sebagai warganegara Malaysia, ayuh kita pantau dan menilai belanjawan ini sama ada ia berkesan dan menurut kehendak masyarakat. – Roketkini.com
*Hafizan Mazuki adalah Pegawai Projek Kanan Gender Responsive & Participatory Budgeting (GRPB), PWDC Pulau Pinang.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena