Friday 6 October 2017

[Video Najib Umno Kleptokrasi (curi duit rakyat) tak peduli keluhan ibu-ibu dgn GST/Harga Barang Naik] Karnival Kerjaya MENIPU! Beri harapan palsu kepada pencari kerja.

Sabtu, 7 Oktober 2017
Image result for Foto harga barang naik
Kerajaan BN tak peduli pun harga barang naik.

Foto Suara Rakyat.


Syukur... Dapat BR1M ribu riban, PETROL NAIK 3 SEN JER !!!.. bukan effect pon..
BN Menang, Rakyat Senang !!!
APA NAK HERAN.. Rakyat Malaysia pakai honda, pakai Vellfire ratus2 ribu ringgit, beratur beli McD.. minum ptg kat Starbucks, shopping sakan kat Pavilion.. beli ikan kembung sekilo RM21.. Tak effect ponnnn..
HAR HAR HAR...
Foto Pakatan Harapan.
SUDAHLAH MENGANGGUR, MENGAPA PERLU DIBEBANKAN LAGI?

Saya ambil maklum mengenai beberapa individu yang telah meluahkan rasa kesal di media sosial apabila mereka seolah-olah telah diperdaya oleh pihak penganjur, Expo Kerjaya Terbesar Zon Utara 2017 yang berlangsung di Hotel Tabung Haji, Kepala Batas Sabtu lalu.

Mereka mendakwa terpaksa membayar RM10 bagi satu borang permohonan kerja untuk memilikiperatusan yang tinggi sebuah syarikat itu akan mengambil mereka bekerja dan tambahan RM50 untuk menyertai seminar penyediaan resume, temuduga dan proses permohonan.

1. Mengapa anak-anak muda terutamanya mahasiswa menganggur yang hadir dengan harapan besar untuk mencari kerja perlu dibebankan lagi? Bayangkan sekiranya mereka yang hadir ini datang dari jauh dan tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk membeli borang pemohonan tersebut?

2. Penganjuran seumpama ini tidak sepatutnya dianjurkan dan seharusnya terdapat satu pihak yang perlu dirujuk dan memberi kebenaran sebelum sesuatu karnival dapat dijalankan.

3. Kebanyakan syarikat yang terlibat tidak kesemuanya mencari pekerja, tetapi untuk menjual produk syarikat. Ekspo mencari kerja ternyata telah lari daripada matlamat penganjurannya dan telah menganiaya mereka yang gigih mencari pekerjaan.

4. Kebanyakan mereka yang hadir terdiri daripada siswazah dan mereka yang menganggur, namun pihak yang tidak bertanggungjawab ini dengan rasa tidak bersalah telah mengambil kesempatan dengan apa yang berlaku.

5. Dalam situasi keadaan ekonomi negara yang semakin kritikal, kita dapat lihat terlalu ramai di kalangan siswazah hari ini banyak yang menganggur kerana peluang pekerjaan yang tidak banyak.

Apa yang telah kerajaan lakukan untuk mengatasi permasalahan ini?

6. Kerajaan negeri Kedah tidak boleh berlepas tangan dalam insiden seperti ini. Penafian penglibatan kerajaan negeri Kedah Ekspo ini oleh exconya, Dato Norsabrina Mohd Noor, selaku Pengerusi Jawatankuasa Sains, Inovasi dan Teknologi Maklumat, Komunikasi dan Teknologi Tinggi dan Sumber Tenaga Manusia Kedah, hanya muncul selepas kejadian sudahpun berlaku, sedangkan sewaktu promosi ekspo ini dilakukan secara besar-besaran dengan menggunakan gambar Menteri Besar Kedah dan memberikan gambaran seolah-olah ekspo ini dinaungi oleh kerajaan negeri Kedah, tiada pula penafian dibuat atau sebarang tindakan dilakukan terhadap penganjur ekspo. Kerajaan negeri Kedah tidak boleh mengambil sikap berlepas tangan hanya setelah 'nasi menjadi bubur'.

7. Saya amat berharap perkara seumpama ini tidak berulang lagi kerana ia seolah-olah menipu graduan dan anak-anak muda yang dahagakan pekerjaan, serta memberi harapan palsu kepada mereka yang sedang mencari pekerjaan, sebagaimana harapan palsu diberikan oleh Barisan Nasional kepada rakyat Kedah sejurus sebelum Pilihanraya Umum ke 13 pada tahun 2013 dahulu.

Malah saya ingin menggesa kerajaan negeri Kedah supaya memberikan cadangan penyelesaian yang lebih praktikal supaya masalah lambakan graduan yang menganggur ini dapat di atasi segera.

Saiful Izham
Pengarah Strategi KEADILAN Kedah
Parti KEADILAN Rakyat
Pakatan Harapan
#BinaSemulaNegara

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena